به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این اطلاعیه با اشاره به اینکه لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای تغییر شیوه صدور اجازه ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد در آستانه ارائه به شورای شهر تهران برای بررسی و تصویب است، به این نکته نیز اشاره شده که جزئیات طرح پیشنهادی شهرداری تهران در روزهای اخیر از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع مردم رسیده است. بر این اساس به نظر می‌رسد انتظار مدیران ترافیکی شهرداری تهران این است که کارشناسان نیز بر اساس محتوای منتشر شده از سوی رسانه‌های گروهی از نشست خبری تشریح جزئیات طرح مذکور که ۱۱ دی‌ماه برگزار شد، درباره آن اظهارنظر کنند.

اگرچه اصل دعوت از کارشناسان برای ارائه نقد و نظر پیرامون نسخه جدید طرح ترافیک امری پسندیده است که به پیروی از روال بسیاری از ابرشهرهای پیشرفته دنیا همچون لندن و استکهلم مطرح شده، اما نکته مهم این است که برای بررسی کارشناسی پیش از هرگونه اظهارنظر، لازم است مفاد طرح به‌طور کامل و یکجا در اختیار عموم قرار بگیرد؛ کما اینکه شهردار لندن نیز چندی پیش کتابچه کامل تغییرات طرح‌های ترافیکی که مدنظر دارد را از طریق سایت رسمی شهرداری در دسترس عموم مردم و کارشناسان قرار داد تا در مهلت مقرر آن را مطالعه و دیدگاه خود را بیان کنند. این در حالی است که نسخه پیشنهادی شهرداری تهران برای تغییر طرح ترافیک در دسترس عموم قرار نگرفته است.

به‌رغم اینکه در نشست خبری اخیر معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران و قائم‌مقام او، جزئیات طرح مذکور در حجمی حدود ۵۰ صفحه با تشریح دلایل ضرورت بازنگری در طرح ترافیک، تجربیات موفق دنیا و فرمول طراحی شده از سوی شهرداری با ضرایب پیشنهادی، برای رسانه‌ها تشریح شد، اما با وجود تلاش‌های «دنیای اقتصاد» و چند رسانه دیگر برای دریافت نسخه‌ای که به‌صورت علنی در جمع خبرنگاران ارائه شد ناموفق بود و مدیران ترافیکی حاضر نشدند آنچه که به شکل علنی اما شفاهی تشریح کردند را در قالب نسخه مکتوب و کامل در اختیار متقاضیان قرار دهند.  آنچه در روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شده، حاوی بخش‌هایی از مفاد طرح جدید و نقد و نظر اصحاب رسانه درباره آن است، اما طبعا کارشناسان و صاحب‌نظران برای بررسی این طرح نیازمند استقلال فکری بدون پیش‌قضاوت با دسترسی به اصل طرح پیشنهادی شهرداری تهران هستند تا بتوانند با آگاهی کامل دیدگاه خود را بیان کنند.

در فضای کنونی که نسخه پیشنهادی شهرداری تهران به‌عنوان جایگزین طرح ترافیک در اختیار عموم قرار نگرفته، برخی از مسوولان از جمله نمایندگان مجلس نیز در روزهای اخیر درباره مفاد آن اظهارنظر و قضاوت خود را با برخی رسانه‌ها در میان گذاشته‌اند. این وضعیت واکنش محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران را نیز برانگیخت، به نحوی که وی از نمایندگان مجلس دعوت کرد ابتدا از شهرداری اطلاعات کامل درباره این طرح را دریافت کنند و سپس به نقد آن بپردازند. با این حال دعوتنامه معاون شهردار تهران «بدون محل» است چراکه طرح مذکور در قالب یک بسته اطلاعاتی کامل منتشر نشده و تلاش روزهای اخیر خبرنگاران برای دریافت نسخه مکتوب آن نیز بی‌نتیجه بوده است.