به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالقاسم چیذری با اشاره به اینکه «دستفروشی بدون سد معبر» با تعریف مکان و زمان مناسب در دستور کار شرکت شهربان قرار گرفته است، تصریح کرد: شهرداری تنها شغل‌هایی را که دارای پروانه کسب از انجمن صنفی باشند به رسمیت می‌شناسد؛ اما رویکرد این نهاد به مساله دستفروشی با نگاه انسانی و اسلامی بوده و بر اساس تحولات مبتنی بر قانون، شرکت شهربان از سال ۹۴ در شهرداری تهران شکل گرفته و با رویکرد دستفروشی بدون سد معبر فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه ساماندهی دستفروشان خلأ قانونی وجود دارد، افزود: طبق آمار، جمعیت دستفروشان در ۵ محور تهران به نسبت سال ۹۴، ۵۰ درصد افزایش داشته است. مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تاکنون ۶۰ درصد از دستفروشان تهران ساماندهی شده‌اند، خاطرنشان کرد: بیشترین اهتمام شهرداری بر رفع موانع شهری است و برای حفظ کرامت شهر و شهروندان، تا حد امکان موضوع جمع‌آوری دستفروشان مطرح نیست و بیشتر رفع سد معبر و ساماندهی در این حوزه مورد تاکید است. چیذری با تاکید بر اینکه شهرداری با شعار «دستفروشی بدون سدمعبر» تنها وظیفه ساماندهی دستفروشان را بر عهده دارد، اظهار کرد: نگاه شهرداری به دستفروشی به‌عنوان شهروندی است که از این راه امرارمعاش می‌کند. بنابراین اقدامات شهرداری در این حوزه بیشتر جنبه ساماندهی دارد که با همراهی و همکاری مناسب دستفروشان تاکنون بسیاری از معابر پرتردد شهر ساماندهی شده است.

به گفته وی، اولین فاز ساماندهی در اسفند سال ۹۴ صورت گرفت و از بین یک هزار و ۳۰۰ دستفروش معابر خیابان ۱۵ خرداد، ۳۰۰ نفر در خیابان باب همایون ساماندهی شدند. در اسفند ۹۵ نیز ۲۰ نقطه پرتردد شهری که توسط دستفروشان اشغال شده بود، شناسایی و در محلی نزدیک فعالیت خودشان ساماندهی شدند تا ضمن جلوگیری از سد معبر بتوانند از این راه امرار معاش کنند. همچنین در نقاطی که فضای خالی برای ساماندهی این افراد وجود نداشت، ساعات مشخصی برای فعالیت آنها در نظر گرفته شد تا ضمن جلوگیری از ازدحام در معابر به فعالیت خود ادامه دهند. چیذری یادآور شد: در شهریور امسال بزرگ‌ترین حرکت در ساماندهی دستفروشان صورت گرفت که بر اساس آن ۳۰ هزار دستفروش در ۱۵ روز پایانی تابستان در ۲۰ نقطه شهر ساماندهی شدند که به نوعی «تابو شکنی در تاریخ بلدیه» محسوب می‌شود.