به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به تامین‌اعتبار هزار میلیاردتومانی برای بهسازی و بازسازی مناطق زلزله زده گفت: در زلزله کرمانشاه حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ۱۰۰ درصد تخریب شدند که از این تعداد ۱۱ هزار واحد جزو واحدهای روستایی هستند و ۴ هزار و ۵۰۰ واحد شهری نیز تخریب شدند. معاون امور بازسازی بنیاد مسکن ادامه داد: حدود ۱۵ هزار واحد نیز جزو واحدهایی هستند که خسارات کلی دیده‌اند اما قابل تعمیر هستند و مجموعا در زلزله اخیر ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد تخریب شده و خسارت دیده داریم. مهدیان افزود: براساس تصمیماتی که در جریان سفر رئیس‌جمهوری به منطقه زلزله‌زده گرفته شد، برای همه این واحدها اعتبارات لازم برآورد و اعلام شده است که امیدواریم در اولین جلسه هیات وزیران مصوب و ابلاغ شود.

وی گفت: تسهیلات شامل وام است که وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۵ درصد برای نقاط شهری و ۴ درصد برای نقاط روستایی در نظر گرفته شده است. ۲۵ میلیون تومان وام برای واحدهای احداثی در مناطق روستایی و برای شهرها نیز ۳۰ میلیون تومان در صورت تصویب و ابلاغ و تخصیص، به مالکان اعطا خواهد شد. به گفته مهدیان، کمک بلاعوض برای واحدهای روستایی ۵ میلیون و برای واحدهای شهری ۶ میلیون تومان است. برای واحدهای تعمیری نیز ۱۲ میلیون تومان تسهیلات و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است. معاون امور بازسازی بنیاد مسکن گفت: همچنین پیش‌بینی شده است برای واحدهایی که ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند در نقاط شهری ۵ میلیون تومان و در نقاط روستایی ۳ میلیون تومان کمک بلاعوض برای اسکان موقت صورت بگیرد. در کنار آن نیز کمک معیشتی برای افرادی که لوازم زندگی‌شان از بین رفته در نظر گرفته شده که این کمک نیز شامل ۲ میلیون تومان مبلغ بلاعوض و ۳ میلیون تومان برای تامین لوازم خانگی به ترتیب در مناطق روستایی و شهری است.  مهدیان ادامه داد: ماشین‌آلات در منطقه مستقر شده‌اند و آواربرداری آغاز شده است. واحدهایی که کارشناسی شده‌اند و صاحب واحد آمادگی داشته باشد ما می‌توانیم آواربرداری واحد را شروع می‌کنیم که باید با حضور خود مالکان باشد. مصالحی که قابل استفاده است تفکیک و نگهداری می‌شود تا در بازسازی مورد استفاده قرار بگیرد. در نقاط شهری نیز به همین ترتیب آمادگی داریم تا کار را آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: در تمامی حوادث غیرمترقبه حتی قبل از آنکه اعتبارات ابلاغ شود از منابع حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) بهره‌برداری می‌کنیم تا مردم بتوانند کار را آغاز کنند و در این مورد نیز آمادگی لازم وجود دارد.