به گزارش «دنیای اقتصاد»، با وجود اینکه به زعم کارشناسان برای مهار آلودگی هوا با کمبود برنامه روبه‌رو نیستیم و اسناد قانونی متعددی وجود دارد که عمل به آنها می‌تواند به شکل محسوس از تولید آلاینده‌ها در تهران بکاهد، روز گذشته در جلسه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا که استانداری تهران بانی برگزاری آن بود، به اجرای مصوبات سال‌های گذشته پرداخته نشد. محمدحسین مقیمی، استاندار تهران در این جلسه که با حضور فرماندار تهران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، رئیس پلیس راهور پایتخت و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های استانی عضو کارگروه برگزار شد، بر لزوم ارائه دلایل و منابع اصلی آلوده‌کننده هوای استان تهران تاکید کرد و گفت: قصد ما از برگزاری جلسات کارگروه، وضعیت آلودگی هوای استان تهران است و تا زمانی که به شاخص‌های مورد نظر نرسیم هر هفته جلسات کارگروه در سطح مدیران استان برگزار می‌شود. وی یادآور شد: نباید از فعالیت‌هایی همچون معادن شن و ماسه، پسماندسوزی و آتش زدن مزارع که در تولید آلایندگی تاثیر دارند، غافل شد. مقیمی بررسی اسناد بالادستی درباره کنترل آلودگی هوای تهران را ضروری برشمرد و تاکید کرد: دستورالعمل دولت در سال‌های ۹۳ و ۹۵ و قانون هوای پاک باید مورد بررسی قرار بگیرد و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص و اقدامات مبتنی بر وظایف دستگاه‌ها درخصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا بررسی شود.

در این جلسه کلانتری، مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به اینکه سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است، گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست، مطالعاتی ۱۰۰ روزه در حال انجام است که به واسطه آن، تا آذرماه برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران ارائه می‌شود.

براساس گزارش ارائه‌شده در این جلسه از سوی نماینده شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مهم‌ترین معضل آلودگی هوای تهران ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/  ۲ میکرون عنوان شد. همچنین  پیک آلاینده‌های تهران در ساعت ۲۴ است که ناشی از اتمام طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۹ و ورود کامیون‌ها از ساعت ۲۲ به سطح شهر است. در این جلسه همچنین به تاثیر زیاد پسماندسوزی در جنوب تهران بر آلودگی هوا اشاره شد. موضوع سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا و تولید آلاینده‌های موتورهای کاربراتوری سالم، معادل پنج برابر یک خودرو انژکتوری نیز از دیگر مواردی بود که مورد اشاره قرار گرفت. عیسی فرهادی، فرماندار تهران در این جلسه، با اشاره به آمار تردد سه میلیون موتورسیکلت در شهر تهران یادآور شد: این میزان در کل استان تهران بیش از ۵/  ۴ میلیون دستگاه است که نقش زیادی در تولید آلاینده‌ها دارند. وی پیشنهاد داد در برخی از نقاط تهران از تصفیه‌کننده‌های هوا که اکنون در شهرهای پیشرفته نیز استفاده می‌شود، برای کاهش اثرات سوء آلودگی و پاک‌سازی هوا استفاده شود.

سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در این جلسه، به اجرای طرح برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از مهرماه اشاره کرد و گفت: تاکنون سه‌هزار و ۱۷۷ دستگاه خودرو به دلیل دودزا بودن، پلاک تعمیری دریافت کرده‌اند. وی افزود: در هفت ماه نخست امسال، دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو جریمه شده‌اند و ۱۰۰ هزار برگ جریمه به شکل اعمال قانون دستی داده شده است. وی میزان استفاده از خودروهای شخصی تک‌سرنشین در تهران را بسیار زیاد توصیف و بر نقش آنها در تشدید آلودگی هوا تاکید کرد.