آیا کسب و کارتان می‌تواند هم سبز باشد و هم رشد کند؟‌‌‌

تعهد به انرژی تجدیدپذیر

نخستین نشانه از شرکتی که واقعا به پایداری تعهد دارد، منبع و شیوه مصرف انرژی آن است. بسیاری از کسب و کارهای موفق در حال تغییر انرژی مصرفی خود و حرکت به سمت انرژی‌‌‌های خورشیدی، بادی و برقابی هستند. این تغییر حیاتی، نه‌تنها میزان کربن ناشی از فعالیت‌‌‌های آنها را کاهش می‌دهد بلکه اغلب در بلندمدت به بهبود بهای تمام‌شده محصولاتشان می‌‌‌انجامد. شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری روی منابع مختلف انرژی تجدیدپذیر، نه تنها به مقابله با تغییرات اقلیمی می‌‌‌روند، بلکه موضع خود را به عنوان رهبران آینده‌‌‌نگر بازار نشان می‌دهند. چنین تعهدی در بلندمدت به طور چشمگیری اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد.

 افزایش حضور آنلاین برای برندسازی سبز

وب‌سایت‌‌‌ها می‌توانند مانند یک ویترین دیجیتال، ارزش‌‌‌ها و رسالت یک شرکت را نمایش دهند. یک حضور آنلاین موثر که بر تعهد به پایداری تاکید کند، نقش زیادی در شکل دادن به ادراک و رفتارهای مشتریان دارد. به عنوان مثال، کسب و کارها به طور روزافزونی در حال استفاده از وب‌سایت‌‌‌ها برای اشتراک اطلاعات تفصیلی درباره اقدامات پایدار خود و اثرات زیست‌‌‌محیطی محصولاتشان هستند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از طریق تولید محتوای جذاب و ابزارهای تعاملی، به آموزش مشتریان و ایجاد پیوندی عمیق‌‌‌تر بین آنها و برند خود بپردازند. چنین رویکردی وفاداری مشتریان به برند را افزایش می‌دهد و همچنین مشوق سایر کسب و کارها برای اولویت‌‌‌دهی به پایداری است.

 راهکارهای بسته‌‌‌بندی پایدار

بسته‌‌‌بندی نقشی حیاتی در برندسازی و حمل‌‌‌ونقل محصولات دارد و در عین حال یکی از منابع اصلی ضایعات است. شرکت‌هایی که نسبت به پایداری کسب‌وکارشان جدی هستند، توجه ویژه‌‌‌ای به راهکارهای پایدار بسته‌‌‌بندی دارند تا از این طریق اثرات زیست‌‌‌محیطی فعالیت خود را کاهش دهند. می‌توان از مواد مختلفی برای بسته‌‌‌بندی استفاده کرد اما گزینه‌‌‌های پایدار اغلب تجزیه‌‌‌پذیر، قابل بازیافت یا تولید شده از مواد بازیافتی هستند. کسب‌و‌کارها با تغییر بسته‌‌‌بندی برای کاهش ضایعات و بهبود بازیافت‌‌‌پذیری، نه تنها از فشار خود بر محیط‌‌‌زیست می‌‌‌کاهند، بلکه مورد توجه مشتریان دغدغه‌‌‌مند نیز قرار می‌‌‌گیرند. چنین اقداماتی، تعهد و مسوولیت‌‌‌پذیری کسب‌و‌کارها را نشان می‌دهد و مشتریان هر بار در مواجهه با محصولات آنها، چنین مواردی را مشاهده می‌کنند. در نتیجه تجربه مشتریان از برند شما بهبود می‌‌‌یابد.

 محصولات یک‌‌‌ بار مصرف پایدار

محصولات یک بار مصرف اغلب ضروری هستند ولی مشکلی جدی برای محیط‌‌‌زیست به شمار می‌‌‌روند. با این حال، برخی شرکت‌ها با انتخاب موادی قابل بازیافت و پایدار، سرمشقی بزرگ برای دیگران شده‌‌‌اند. به عنوان مثال، برخی شرکت‌ها شروع به استفاده از بامبو در تولید ظرف‌‌‌ها، بشقاب‌‌‌ها و حتی دستمال توالت کرده‌‌‌اند. بامبو به شدت پایدار است، چرا که سرعت رشد بالایی دارد و نیازمند سم یا آب زیادی نیست. به همین دلیل انتخابی عالی برای محصولات یک بار مصرف دوستدار محیط‌‌‌زیست است. کسب و کارها با استفاده از بامبو و سایر مواد مشابه، نه‌تنها سهولت استفاده را برای مشتریانشان به ارمغان می‌‌‌آورند، بلکه از اثرات زیست‌‌‌محیطی فعالیتشان می‌‌‌کاهند. این تعهد می‌تواند اعتبار شرکت را افزایش دهد و البته بازاری جدید برای محصولات متمایز تولیدی ایجاد کند.

 رویه‌‌‌های اقتصاد چرخشی

پیاده‌سازی اصول اقتصاد چرخشی (یا دایره‌‌‌ای) روش قدرتمند دیگری برای بهبود پایداری است. این رویکرد متمرکز بر بازاستفاده از مواد، افزایش طول عمر محصولات و حداقل‌‌‌سازی ضایعات است. به عنوان مثال، کسب‌و‌کارهای بسیاری شروع به طرح بازخرید محصولاتشان کرده‌‌‌اند تا دوباره آنها را قابل استفاده و قابل فروش کنند (البته برای پیاده‌سازی چنین برنامه‌‌‌ای، طراحی محصول و استفاده از مواد باید دگرگون شوند). دیگران به نحوی در فرآیندهای تولیدی خود نوآوری می‌کنند که اطمینان یابند محصولات جدید تولیدی، از مواد بازیافت‌‌‌شده ساخته می‌‌‌شوند. چنین اقداماتی نه‌تنها اثرات زیست‌‌‌محیطی و بهبود اعتبار برند دارند، بلکه از میزان ضایعات، میزان مصرف مواد اولیه و در نتیجه هزینه تمام‌شده محصولات می‌‌‌کاهند.

 زنجیره‌‌‌های تامین شفاف

شفافیت در زنجیره‌‌‌های تامین برای پایداری حقیقی، حیاتی است. شرکت‌های الگو در پایداری، در عملیات کل زنجیره تامین، از حلقه‌‌‌های تولید مواد اولیه گرفته تا تحویل محصول نهایی شفافیت قابل‌توجهی ایجاد کرده‌‌‌اند. آنها اطمینان می‌‌‌یابند که تامین‌‌‌کنندگان و سایر شرکای تجاری آنها نیز به استانداردهای زیست‌‌‌محیطی و اصول انسانی در محیط کار پایبند هستند. این شفافیت، اعتماد و مسوولیت‌‌‌پذیری به ارمغان می‌‌‌آورد و مشتریان را قادر به تصمیم‌گیری‌‌‌های بهتر درباره محصولات و خدمات انتخابی خود می‌کند. چنین رویه‌‌‌ای همچنین انگیزه‌‌‌بخش تامین‌‌‌کنندگان برای بهبود آثار زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی فعالیت‌‌‌هایشان است و اثری دومینویی و دامنه‌‌‌دار ایجاد می‌کند که به کسب‌وکارها و صنایع مختلف کشیده خواهد شد.

 

منبع: Blue & Green Tomorrow