هفت  تکنیک ارتقای مهارت نیروی کار

  شکاف مهارتی به دلیل نیروی کار سالخورده. نسل بیبی‌‌بومرها مدتی است که یا بازنشسته شده‌‌اند یا در آستانه بازنشستگی هستند. به طور طبیعی، این موضوع هم از نظر موقعیت‌‌های شغلی باز که پر کردن آنها سخت است و هم از لحاظ مهارت‌‌ها و دانشی که در این فرآیند از دست می‌رود، یک شکاف ایجاد خواهد کرد.

  شکاف مهارتی به دلیل دیجیتالی شدن: ما در حال حاضر در بحبوحه به اصطلاح انقلاب صنعتی چهارم هستیم. پیشرفت در زمینه‌‌هایی مانند هوش مصنوعی، روباتیک و سایر تکنولوژی‌‌ها، سریع‌‌تر و سریع‌‌تر اتفاق می‌‌افتند و بنابراین ماهیت مشاغل را تغییر می‌دهند. در نتیجه، مهارت‌‌های لازم برای انجام این مشاغل هم تغییر می‌کند.

در ادامه، به ۷ استراتژی مختلف برای ارتقای مهارت کارکنان، نگاهی خواهیم کرد.

۱- یادگیری و توسعه

ارتقای مهارت نیروی کار شما از طریق برنامه «یادگیری و توسعه» (L&D)، احتمالا شفاف‌‌ترین راه پیش رو است. با این حال برنامه یادگیری و توسعه، پیامد یک استراتژی یادگیری و توسعه است. اما با توجه به مدلی که برای ایجاد این استراتژی استفاده می‌‌کنید، چهار مرحله موردنیاز است:

  تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی (به عنوان مثال از طریق تجزیه و تحلیل شکاف مهارت‌‌ها)

  تعیین اهداف آموزشی

  طراحی روش و محتوای آموزشی

  نظارت و ارزیابی

هر سازمانی در نهایت یک برنامه و یک استراتژی یادگیری و توسعه متفاوت خواهد داشت.

به طور طبیعی، این به آن معنی است که روش‌های یادگیری که یک شرکت برای ارتقای مهارت نیروی کار خود انتخاب می‌کند نیز متفاوت خواهد بود. برخی سازمان‌ها دوره‌‌های آنلاین را در ترکیب با سخنرانی‌‌ها و سمینارهای واقعی ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر به دنبال آموزش همکاران هم‌‌سطح به همدیگر یا «پیگیری ارتقای مهارت» در «سیستم مدیریت یادگیری» (LMS، نرم‌‌افزاری که محیط یادگیری مجازی ایجاد می‌کند) آنها هستند.

۲- چرخش شغلی

چرخش شغلی یک تکنیک کلیدی در طراحی مجدد شغل است. چرخش شغلی یعنی جابه‌‌جایی کارکنان بین مشاغل مختلف یک سازمان که می‌تواند روشی عالی برای انتقال مهارت‌‌ها، دانش و قابلیت‌‌های خاص باشد. این چرخش‌‌ها عمدتا جانبی هستند، به این معنی که بین مشاغل در یک سطح انجام می‌‌شوند.  همچنین اغلب موقتی هستند و افراد پس از یک دوره معین به شغل اصلی خود برمی‌‌گردند.

۳- بسط شغلی

بسط شغلی، یعنی اضافه کردن یکسری فعالیت‌‌ها به یک شغل، در همان سطحی که بوده. به زبان ساده، این به آن معناست که یک نیروی کار در شغل فعلی خود فعالیت‌‌های متفاوت و بیشتری انجام خواهد داد. بسط شغلی به افراد مهارت‌‌های مختلفی می‌‌آموزد و به رشد شغلی آنها کمک می‌کند. مسوولیت‌‌های شغلی اضافی نیازمند آموزش و کمک در ایجاد تجربه اضافی است. به عبارت دیگر، می‌تواند روشی برای ارتقای مهارت نیروی کار شما باشد.

۴- غنی‌‌سازی شغلی

غنی‌‌سازی شغل فرآیندی است که با افزودن ابعاد اضافی به مشاغل موجود مشخص می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به افزایش تنوع مهارت، ایجاد استقلال بیشتر و ارائه بازخورد اشاره کرد. در حالی که هدف اصلی غنی‌‌سازی شغل ایجاد انگیزه در مشاغل است، همزمان می‌تواند مزیت ارتقای مهارت به کارکنان را هم اضافه کند. واقعیت ساده افزایش تنوع مهارت، نشان می‌دهد که کارکنان باید توانایی‌‌های خود را گسترش دهند.

۵- کوچینگ (مربی‌‌گری) همتایان

آموزش همکاران هم‌‌سطح به یکدیگر، روش دیگری برای ارتقای مهارت کارکنان است. دو یا چند همکار با هم کار می‌کنند تا مهارت‌‌های جدید را گسترش دهند و اصلاح و ایجاد کنند، به یکدیگر آموزش دهند و مشکلات را در محل کار حل کنند. کوچینگ همتایان، کارکنان را در معرض طیف وسیع‌‌تری از مهارت‌‌های محل کار قرار می‌دهد. چیزی که در مورد این شکل از ارتقای مهارت جذاب است این است که جنبه غیررسمی‌‌تری دارد: افراد یک همکار هم‌‌سطح دارند که می‌توانند به طور مستقیم با او صحبت کنند، سوال بپرسند و با نگاه کردنش در حین کار از او چیز یاد بگیرند. علاوه بر این، کوچینگ همتا به افراد این فرصت را می‌دهد تا مهارت‌‌های رهبری سازمانی مانند گوش دادن فعال، بازخورد موثر، برقراری ارتباط به‌‌موقع و توانایی آموزش و مربی‌‌گری ایجاد کنند. به این ترتیب، می‌تواند روشی عالی برای ارتقای مهارت‌‌های نرم کارکنان شما باشد.

۶- راهبری همتایان

کوچینگ همتایان و راهبری همتایان مطمئنا شباهت‌‌هایی باهم دارند، اما یکسان نیستند. در راهبری همتایان، یک نیروی کار باتجربه‌‌تر، دانش و مهارت‌‌ها را به نیروی کار کم‌‌تجربه‌‌تر آموزش می‌دهد. نیروی کار باتجربه‌‌تر در نقش ناظر و راهنماست. راهبری همتایان می‌تواند یک روش ارزشمند (و اغلب دست کم گرفته شده) برای ارتقای مهارت باشد. بخش عمده دانش مسلم کارکنان، از طریق تعاملات و تجربه شخصی آنها با همکاران به دست می‌‌آید. انتقال این نوع دانش ضمنی دشوار است، زیرا اغلب در یک پایگاه داده، فرآیند عملیاتی استاندارد، یا برنامه آموزشی رسمی ثبت نمی‌شود.

۷- استخدام کارشناسان/متخصصان خارجی (برون سپاری)

گاهی اوقات، شما نیاز دارید مهارت افراد را ارتقا دهید، اما ظرفیت داخلی برای انجام این کار را ندارید. یا به این دلیل که در سریع‌‌ترین زمان ممکن به کارکنانی با مهارت‌‌های خاص نیاز دارید و آموزش آنها نیازمند زمان زیادی است. یا شاید به این دلیل که مهارت‌‌های موردنیاز شما آنقدر جدید هستند که دانش و تجربه لازم برای ارتقای مهارت افراد را ندارید. به عنوان مثال، در شرایط فعلی، این موضوع می‌تواند در مورد مهارت‌‌های دیجیتال و مهارت‌‌های فنی مانند برنامه‌‌نویسی و توسعه اپلیکیشن صدق کند. یک راه‌حل، استخدام متخصصان یا پیمانکاران فریلنس است. این افراد می‌توانند مهارت‌‌ها، شایستگی‌‌ها و تجربه‌‌ای را که برای شروع یک پروژه جدید نیاز دارید، داشته باشند. همکاری کارشناسان خارج از شرکت با افراد مناسب داخل شرکت، فرصتی برای ارتقای مهارت‌‌ها ایجاد می‌کند.

 ارتقای مهارت‌‌های دیجیتال

ارتقای مهارت‌‌های دیجیتال در چند سال آینده اهمیت فزاینده‌‌ای پیدا خواهد کرد. براساس گزارش «مجمع جهانی اقتصاد»، تقریبا نیمی از نیروی کار جهان باید مهارت‌‌های فعلی خود را گسترش دهند یا جایگزینشان کنند. یک گزارش اخیر در هلند نشان داده که ۵۰‌درصد از کارکنان این کشور باید مهارت‌‌های دیجیتال خود را ارتقا دهند. این مهارت‌‌ها البته به نقش افراد بستگی دارد، اما می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  تایپ بدون نگاه کردن به صفحه کلید

  کار با نرم‌‌افزارهایی مانند مایکروسافت آفیس

  توانایی استفاده صحیح از کامپیوتر

  توانایی استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی

  برنامه‌‌نویسی (پایه)

حال، چگونه به ارتقای مهارت دیجیتال نیروی کار خود خواهید پرداخت؟ با انتخاب یک یا چند روش که پیش‌تر توضیح دادیم. شما می‌توانید از همه این روش‌ها استفاده کنید، اما احتمالا چند تکنیک وجود دارد که با توجه به ماهیت مهارت‌‌های دیجیتال، برای ارتقای این مهارت‌‌ها مناسب‌‌تر هستند. البته برخی از این مهارت‌‌ها «قدیمی» می‌‌شوند و سریع تکامل پیدا می‌کنند و این یعنی مثلا استفاده از تکنیک‌‌های کوچینگ و راهبری همتا، چرخش شغلی، و استخدام متخصصان خارجی بهتر از برگزاری یک دوره آموزشی بلندمدت‌‌تر عمل می‌کند.

 نتیجه‌‌گیری

ارتقای مهارت یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند به کمک آن کارکنان خود را به مهارت‌‌ها و قابلیت‌‌هایی (دیجیتال) که برای تضمین آینده نیاز دارند، تجهیز کنند. نحوه ارتقای مهارت کارکنان به نیازهای خاص شما، هم از منظر سازمانی و هم از منظر نیروی کار نیاز دارد. اغلب، ترکیبی از یک یا چند تکنیک ارتقای مهارت ذکر شده در این مقاله است که بهترین کارآیی را خواهد داشت.

 

منبع: Aihr.com