گزارش ۲۰۲۳ «آینده مشاغل» مجمع جهانی که ۴۵ کشور را در کل دنیا پوشش داده، ۱۲ اقتصاد منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه را بررسی کرده است از تولیدکنندگان صنعتی بزرگ مثل چین و ویتنام گرفته تا بازارهای نوظهوری مثل اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند و همچنین اقتصادهای پردرآمدی مثل استرالیا، هنگ‌کنگ، ژاپن، کره‌جنوبی، سنگاپور و تایوان. طبق این گزارش، در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه، سرمایه انسانی نسبت به سرمایه مالی، نگرانی مهم‌تری محسوب می‌شود. از میان شرکت‌هایی که از آنها نظرسنجی شده، ۶۴‌درصد چالش جذب استعدادها را مانع اصلی تحول کسب و کار خود عنوان کرده‌‌‌اند که فراتر از رقم میانگین جهانی ۵۳‌درصد است. به طور خاص، در کشورهایی مثل تایلند و کره‌جنوبی، از هر ۴ مدیر، ۳ نفر در دسترس نبودن استعدادها را مهم‌ترین مانع تحول خود دانسته‌‌‌اند.

بزرگ‌ترین دلیل این فاصله با معیارهای جهانی، چالش در حفظ استعدادها عنوان شده است. در این منطقه، ۲۷‌درصد سازمان‌ها نگران حفظ نیروی کار موجود خود هستند. میانگین جهانی این رقم، ۲۰‌درصد است. این موضوع به طور خاص، در کشورهای مالزی و کره‌جنوبی ملموس‌‌‌تر است و بیش از یک‌سوم کارفرماها در نظرسنجی گفته‌‌‌اند، چشم‌‌‌انداز مثبتی نسبت به حفظ استعدادها در پنج سال آینده ندارند. از سوی دیگر، فقط ۲۸‌درصد مدیران منطقه، نبود سرمایه مالی را مانع کلیدی تحول کسب و کار خود می‌‌‌دانند که رقم میانگین جهانی آن، ۳۷‌درصد است.

منطقه آسیا - اقیانوسیه، از اکوسیستم‌های تکنولوژی شنزن گرفته تا مراکز نرم‌‌‌افزاری جاکارتا، به قطب مهارت‌‌‌های دیجیتال تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۳، «تفکر تحلیلی» در چشم‌‌‌انداز مهارتی این منطقه از دنیا حاکم بود. همچنین این منطقه شاهد روند افزایشی اهمیت «تفکر خلاقانه» است، به‌طوری که ۷۸‌درصد پاسخ‌‌‌دهندگان در نظرسنجی بر ارزش‌‌‌های این مهارت در محیط کار تاکید کرده‌‌‌اند. در ژاپن و سنگاپور، از هر ۵ مدیر، بیش از ۴ مدیر اعلام کرده‌‌‌اند که شاهد روند رو به رشد این مهارت بوده‌‌‌اند. در پنج سال آینده که تفکر تحلیلی، هوش مصنوعی و داده‌‌‌های بزرگ منعکس‌‌‌کننده رویدادهای جهانی تغییر مهارت‌‌‌ها خواهند بود، منطقه آسیا-اقیانوسیه انباشتگی منحصر به فردی در اقدامات مربوط به تغییر مهارت‌‌‌ها و ارتقای مهارت‌‌‌ها خواهد داشت.