کراود: نجات صنعت کشاورزی اندونزی

«یوهانس سوگیتونو»، یکی از این موانع اصلی را کشف کرده بود. او می‌‌‌دید که کار کشاورزی در کشورش تا چه حد سخت و استرس‌‌‌زاست و دلیل عمده‌‌‌اش، عدم‌دسترسی کشاورزان به منابع مالی ا‌‌‌ست. او برای رفع این مشکل تصمیم گرفت با همکاری یکی از دوستانش به نام «محمد گانیس»، پلتفرمی به نام «کراود» راه‌اندازی کند. کراود یک پلتفرم تامین مالی ا‌‌‌ست که وام‌‌‌ها و سرمایه را به حوزه کشاورزی و دامداری و پرورش آبزیان سرازیر می‌کند. یوهانس می‌‌‌گوید: «از هر ۱۰ کشاورز، ۹ نفر به منابع مالی مناسب دسترسی نداشتند. به دلیل ریسک‌‌‌های اعتباری، بانک‌ها از ارائه خدمات مالی و وام به این قشر پرهیز می‌‌‌کردند. کشاورزها هم مجبور بودند وام را از واسطه‌‌‌ها بخرند. آن هم به مبلغ هنگفت». کراود می‌توانست این مشکل را حل کند. تمرکز این پلتفرم، کمک به کشاورزان برای نجات از فقر و تجربه یک زندگی بهتر است. از آنجا که خاک اندونزی به طور طبیعی برای کشت کاکائو، روغن پالم، قهوه، برنج و انواع ادویه‌‌‌ها بسیار مناسب است، می‌توان گفت که این صنعت، بزرگ‌ترین بخش اقتصاد این کشور است. با وجود این، پیشرفت تکنولوژی و منابع مالی در آن بسیار محدودند.

یوهانس می‌‌‌گوید: «ما کارمان را با ارائه کمک مالی به کشاورزها شروع کردیم. اما حالا در حال ایجاد زیرساخت‌‌‌های تکنولوژی برای اکوسیستم‌های جدید کشاورزی در کشور هستیم. ما می‌‌‌خواهیم کاری کنیم که کشاورزها دغدغه مالی نداشته باشند و تمام تمرکزشان را روی تولید غذا بگذارند. این بخش اعظمی از کار ماست». کراود، مانند یک پل ارتباطی، کشاورزها و تامین‌‌‌کنندگان مالی را به هم می‌‌‌رساند. علاوه بر این، کمک‌‌‌های غیرنقدی از جمله کود، بذر و تجهیزات کشاورزی و آموزش‌‌‌های بلندمدت را نیز در اختیار هزاران کشاورز قرار می‌دهد. تمرکز اصلی این پلتفرم، کمک به کشاورزان کوچک و متوسط است تا بتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند، ایده‌‌‌های خود را اجرا کنند و نسل جدید را به حوزه کشاورزی جذب کنند.  بخش زیادی از جمعیت این کشور در حوزه خدمات مشغول به کارند، در حالی که ۶۵‌درصد کشاورزها، بالای ۶۰ سال سن دارند. جوان‌‌‌ها تمایل چندانی به کار در حوزه کشاورزی ندارند. و نرخ بیکاری در مناطق روستایی در حال افزایش است. این ریسک بزرگی‌‌‌ است چرا که به مرور، جمعیت کشاورزها کاهش می‌‌‌یابد و امنیت غذایی کشور به خطر می‌‌‌افتد.

کراود، نقطه امیدی در دل این تاریکی ا‌‌‌ست. تیم خبره این استارت‌آپ، پروژه‌‌‌های تامین مالی کشاورزی را ارزیابی و ریسک‌‌‌های مرتبط را بررسی می‌کند و این اطلاعات را در اختیار بانک‌ها و موسسات مالی و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا قبل از تصمیم به سرمایه‌گذاری، همه جوانب را بسنجند.

کراود علاوه بر طراحی یک پلتفرم سرمایه‌گذاری آنلاین، امکان دسترسی کشاورزان به تکنولوژی‌‌‌های ابتدایی را فراهم کرده تا با سرمایه‌گذارها و خریداران ارتباط بگیرند. طی این سال‌ها، این تیم با جوامع کشاورزان، مقامات محلی و سازمان‌های غیردولتی در ارتباط بوده و این ارتباطات را تقویت کرده‌‌‌اند تا به کشاورزها در حوزه کاشت، آموزش روش‌های کشاورزی پایدار، پرورش محصول و تامین اعتبار برای آنها کمک کنند. این تیم همچنین با شرکت‌های محصولات کشاورزی همکاری دارد. همکاری کراود با شرکت‌های خرده‌‌‌فروشی مدرن، هتل‌‌‌ها و مشاغل آشپزی، کمک می‌کند این کسب و کارها بتوانند محصولات را مستقیما از کشاورزها بخرند. به این ترتیب، کشاورزها به خدمات بازاریابی پس از برداشت نیز دسترسی خواهند داشت.

یوهانس می‌‌‌گوید کمک‌‌‌ها به کشاورزان، بیشتر به صورت تجهیزات است تا کمک مالی، تا تمرکز کشاورزها روی کشت، پرورش و برداشت محصول باشد. این به منظور جلوگیری از یکی از چالش‌‌‌هایی است که یوهانس نیز از همان ابتدا از آن آگاه بود. او می‌‌‌گوید: «می‌‌‌دیدم که کشاورزها وقتی وام می‌‌‌گیرند، آن را صرف امور شخصی می‌کنند. معمولا مصرفش می‌‌‌کردند تا اینکه سرمایه‌گذاری‌‌‌اش کنند. مثلا بعضی‌‌‌ها موتور می‌‌‌خریدند یا هزینه عروسی‌‌‌شان را می‌‌‌دادند». به همین دلیل، تیم کراود تصمیم گرفتند کمک‌‌‌ها را بیشتر به صورت غیرنقدی به کشاورزها ارائه کنند تا تمرکز کشاورز، روی تولید باشد. آنها همچنین ترتیبی داده‌‌‌اند که اگر وامی به صورت نقدی به کشاورز اعطا می‌شود، قسط‌‌‌ها نقدی نباشند بلکه در قالب محصولات کشاورزی باشند. کراود بر پروژه‌‌‌ها نیز نظارت دارد و شرکای کاری‌‌‌اش به توزیع محصولات کمک می‌کنند. اخیرا تمرکز این تیم، توانمندسازی کشاورزها در استفاده از تکنولوژی‌‌‌هاست تا بتوانند از صفر تا صد پروسه، یعنی از بذر تا فروش را به آسانی طی کنند. آنها همچنین در تلاشند تا با معرفی کشاورزی به نسل جدید، آنها را به ورود به این حوزه تشویق کنند.

این شرکت برای مدیریت داده‌های حساس و پرترافیک از خدمات گوگل کلاود استفاده می‌کند. یوهانس می‌‌‌گوید: «گوگل کمک کرده که تمام تمرکز خودمان را روی کسب و کار محوری‌‌‌مان بگذاریم. این شرکت، به امور زیرساختی رسیدگی می‌کند تا ما و کشاورزها بتوانیم با فراغ بال به حل مشکلات حوزه کشاورزی بپردازیم». یوهانس که حالا ۷ سال از تاسیس کسب و کارش می‌‌‌گذرد به کارآفرینان توصیه می‌کند که صبور باشند و بدانند که معمولا کارها، قبل از اینکه آسان شود، سخت می‌شود.

او می‌‌‌گوید: «اگر دیدید که کارتان هر روز دارد سخت‌‌‌تر می‌شود، بدانید که در مسیر درست هستید. در این مرحله، کم نیاورید و دست از کار نکشید. به پروسه اعتماد داشته باشید».