فراگیری پروژه‌های مهندسی آب و خاک، ضامن پیشرفت صنعت کشاورزی اصفهان

عبور از کشاورزی سنتی نیل به صنعت پیشرفته با برخورداری از شاخص های جدید نیازمند توجه جدی به حوزه مهندسی آب و خاک و پروژه هایی از این دست است، به ویژه اینکه خشکسالی مشکل عمومی و اصلی کشورمان است و کشاورزی در این وضعیت به تدبیر و برنامه ریزی جامع و اجرای پروژه های متناسب با این شرایط آب و هوایی را می طلبد.

احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی و انتقال آب با لوله، ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی، احیا و لایروبی قنوات و تجهیز و یکپارچه سازی اراضی سنتی جزو طرح‌های مرتبط با امور مهندسی و آب و خاک کشاورزی است.

راه اندازی سامانه‌های آبیاری تحت فشار، بهینه سازی مصرف آب کشاورزی با استفاده از طرح‌های جدید آبیاری و اجرای طرح‌های کوچک زود بازده در زمینه تامین آب کشاورزی، احداث جاده‌های دسترسی بین مزارع و طرح‌های آب و خاک در تشکل‌های کشاورزی بخشی دیگر از اینگونه طرح‌هاست.

فراگیری پروژه‌های مهندسی آب و خاک، ضامن پیشرفت صنعت کشاورزی اصفهان

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در باره اهمیت اینگونه طرح‌ها اظهار‌کرد: محدودیت شدید منابع آبی از لحاظ مقدار و کیفیت از چالش‌های کشاورزی در کشور و به خصوص استان اصفهان محسوب می‌شود، برای مثال آب بسیاری از چاه‌ها میزان شوری بالایی دارد که امکان استفاده از آن را می‌گیرد و یا برای بهره گیری از آن باید از شیرین کننده استفاده شود.

مریم گل‌آبادی خاطرنشان کرد: در حوزه خاک نیز به ویژه در استان اصفهان با مشکلات جدی روبه رو هستیم لذا پروژه‌هایی که بتواند در جهت رفع این معضلات باشد از نیازهای ضروری صنعت کشاورزی است.

وی افزود: این نوع پروژها در ۲ بخش کلی تقسیم بندی می‌شوند آنهایی که آنچه هست(منابع آبی و خاکی) را اصلاح می‌کند و پروژه‌هایی که سبب مصرف بهینه می‌شود که هر ۲ آنها الزامی و سودمند است. این استاد و کارشناس کشاورزی تصریح کرد: استفاده و افزایش سامانه‌های جدید آبیاری مانند قطره ای و بارانی از جمله زیر مجموعه‌های امور مهندسی از جمله نیازهای استان اصفهان است و در این ارتباط باید در زمینه ترویج آن بین جامعه کشاورز کوشید زیرا به رغم تمام توصیه‌ها باز هم شاهد کشت غرقابی هستیم. گل‌آبادی ادامه داد: راه اندازی سامانه های جدید آبیاری از لحاظ نحوه کار و همچنین مباحث اقتصادی و گرانی این شیوه ها از جمله معضلات گسترش آن است که می‌طلبد نهادهای متولی از نظر تامین اعتبار و آموزش حمایت لازم را داشته باشند.

فراگیری پروژه‌های مهندسی آب و خاک، ضامن پیشرفت صنعت کشاورزی اصفهان

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی اولویت دولت سیزدهم، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بخش آب و خاک است، پروژه‌های ناتمامی در بخش آب و خاک کشاورزی در سطح کشور وجود دارد که برای تکمیل آن به ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

استان اصفهان از پیشتازان صنعت کشاورزی کشور با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی که معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور است و همچنین شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.

اعتبار ویژه کشاورزی از محل سفر سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به دیار نصف جهان

طرح‌های کشاورزی، منابع طبیعی، دامپزشکی، امور عشایر و دیگر نهادهای مرتبط در این استان از محل سفر رییس جمهور، سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، این اعتبار برای اجرای ۲۷ طرح کلان و جامع در بخش‌های مورد اشاره تصویب شده است و از سال قبل در بازه زمانی سه ساله اختصاص می‌یابد.

بیشترین سهم از این اعتبار را سازمان جهاد کشاورزی با ۲ هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان دارد که برای ۲۱ پروژه اصلی و شاخص مانند توسعه شبکه آبیاری، اصلاح باغ‌ها و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی پیش بینی شده است.

اختصاص ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مهندسی آب و خاک

به گفته مدیر امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، بخش قابل توجه و حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از رقم مورد اشاره به اجرای طرح‌های مهندسی آب و خاک اختصاص پیدا کرده است. غلامرضا عُشاقی اظهار‌کرد: در این بخش که مباحث زیرساختی و زیربنایی کشاورزی را دنبال می‌کند، ۹ پروژه مصوب شده است که ۷۵۰ میلیارد تومان آن به سامانه‌های آبیاری جدید اختصاص دارد.

فراگیری پروژه‌های مهندسی آب و خاک، ضامن پیشرفت صنعت کشاورزی اصفهان

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های مرتبط با مهندسی آب و خاک در بازه زمانی سه ساله از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ دنبال خواهد شد و تخصیص اعتبارات در زمان مقرر در اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌ها یاری خواهد کرد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ۹ طرح مرتبط با امور مهندسی و آب و خاک در شهرستان‌های این خطه در یک سال اخیر به‌طور میانگین حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهرداد مرادمند اظهار‌کرد: طرح‌های مورد اشاره اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی در نظر گرفته شده است.