آماده برای پیشرفت

در طول تاریخ، بشر هیچ‌‌‌گاه برای اینکه در نهایت آسیب‌‌‌هایی که به اقلیم وارد کرده را کاهش دهد، در موقعیت خوبی قرار نداشته است. از شروع صنعتی شدن در ۲۳۰ سال گذشته، بشر بیش از ۲ تریلیون تن دی‌اکسید‌کربن وارد جو کرده است. در بیشتر این سال‌‌‌ها، ما یا نمی‌‌‌دانسته‌‌‌ایم یا نمی‌‌‌خواستیم بپذیریم چه اثری بر گرم شدن همیشگی زمین می‌‌‌گذاریم.  اما در سال‌‌‌های اخیر، یک تحول مهم اتفاق افتاده است. امروز، در جامعه علوم اقلیمی، ۹۷ درصد افراد موافقند که بشر عامل گرمایش زمین است - این اتفاق‌نظر همیشه وجود نداشت. در سراسر دنیا، اعتماد جامعه به علم اقلیمی افزایش یافته و دیگر نیازی نیست برای بحث در مورد اینکه آیا بحران وجود دارد یا نه، وقت تلف شود.  در نتیجه، برای مطرح کردن راه حل آزادیم. امروز تکنولوژی با فواصل کوتاهی در حال متحول کردن زندگی ماست - و مهندس‌‌‌ها و رهبرانی که منبع این تغییرات هستند، بیشتر از همیشه، نیاز به اولویت قرار دادن سلامت زمین را درک می‌‌‌کنند. 

اکنون بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ، تعداد مهندس‌‌‌ها و دانشمندانی که با تخصص‌‌‌های گسترده در سراسر دنیا پراکنده‌‌‌اند، بیشتر شده است. و با ادامه پیشرفت در هوش مصنوعی، ظرفیت رایانش، سنسورها و قابلیت‌‌‌های دیگر، آنها ابزارهای قدرتمندی برای توسعه تکنولوژی‌‌‌های جدید و افزایش کارآیی سیستم‌‌‌های موجود ندارند. این تکنولوژیست‌‌‌ها و مدیران که در همه چیز از هوش مصنوعی گرفته تا ماهواره‌‌‌ها تخصص دارند، برای کاهش هر‌چه بیشتر انتشار کربن و ارائه راه‌‌‌‌حل‌‌‌هایی برای انرژی پاک دانش و انگیزه کافی دارند.  ترکیب خواستن و توانستن می‌‌‌تواند بسیار قدرتمند باشد و ما پتانسیل آن را دیده‌‌‌ایم.

در دهه‌‌‌های ۹۰ و ۲۰۰۰، وقتی بحران اقلیمی تشدید شد، تمرکز جدیدی برای روی آوردن به منابع انرژی تجدیدپذیر مثل بادی و خورشیدی شکل گرفت و راه را برای پیشرفت‌‌‌های تکنولوژیک،‌‌‌ افزایش تولید در این حوزه و سوبسیدهای ویژه دولتی هموار کرد. خیلی زود، راه‌حل‌‌‌هایی مثل باتری‌‌‌های فتوولتائیک و انرژی بادی دریایی، در مقیاس بزرگ دسترس‌‌‌پذیر و مقرون به صرفه شد.

انتظار می‌‌‌رود در سال‌‌‌های آینده، با کاهش هر‌چه سریع‌‌‌تر هزینه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر جدید، سیستم‌‌‌های پیشرفته انرژی بیشتر از این توسعه یابند. آژانس بین‌‌‌المللی انرژی، رشد ۲۴۰۰ گیگاواتی را در ظرفیت انرژی‌‌‌های تجدید‌‌‌پذیر تا سال ۲۰۲۷ پیش‌‌‌بینی کرده که ۸۵ درصد سریع‌‌‌تر از پنج سال قبل است. این توسعه سریع، ترکیبات انرژی متنوعی ایجاد می‌‌‌کند که کربن کمتری تولید می‌‌‌کنند و انرژی‌‌‌های خورشیدی، بادی، زیست‌‌‌توده، هسته‌‌‌ای و هیدروژن به منابع پاک و امن انرژی تبدیل خواهند شد.

  تغییر الگو

رهبران سازمانی باید با برداشتن اولین قدم در شناسایی و پیاده‌‌‌سازی تکنولوژی‌‌‌های جدید، در این مسیر شتاب ایجاد کنند. این امر به سه تغییر کلیدی نیاز دارد:

۱- ذهنیت. رهبران سازمانی خودشان می‌‌‌توانند آینده‌‌‌ای که تصور می‌‌‌کنند را بسازند. آنها باید درک خود را از آنچه امکان‌‌‌پذیر است، سرعتی که پیشرفت رخ می‌‌‌دهد و تغییرات هزینه‌‌‌، مورد بازنگری قرار دهند. آنها نباید به دنبال پیشرفت‌‌‌های نوآورانه خیلی بزرگ باشند. ما همین الان تکنولوژی مورد نیاز برای پیشرفت را در اختیار داریم.

۲- شیوه‌‌‌ها. چشم‌‌‌انداز کسب‌‌‌وکار فعلی ما، برای دنیایی بهینه‌‌‌سازی شده که هنوز برنامه‌‌‌ای برای پشتیبانی از آن نداریم -  دنیایی که هنوز به روش‌‌‌های قدیمی پاداش می‌‌‌دهد. معیارهای سرمایه‌‌‌گذاری که دهه‌‌‌هاست ثابت مانده برای صنایع استخراجی طراحی شده بود و حالا برای بهره‌‌‌برداری از نسل جدید تکنولوژی‌‌‌های پایدار،  به‌‌‌روزرسانی نیاز دارند.

۳- چشم‌‌‌انداز سیستم‌‌‌ها. وقتی رهبران سازمانی رویکرد سیستمی جدیدی اتخاذ کنند، داشتن ذهنیت جدید و مجموعه جدیدی از رفتارها، می‌‌‌تواند تحول‌‌‌آفرین باشد. این رهبران سازمانی باید مشارکت‌‌‌های جدیدی در داخل و خارج از سازمان‌‌‌های خود شکل دهند و مدل‌‌‌های کسب‌‌‌وکار جدیدی ایجاد کنند که شکل کل بخش‌‌‌ها و زنجیره‌‌‌های تامین را تغییر می‌‌‌دهد.

کسب‌‌‌وکارهایی که این تغییرات کلیدی را پیاده می‌‌‌کنند، می‌‌‌توانند فرصت‌‌‌های بزرگی  را که برای پیشرفت در تحول انرژی وجود دارد، به حداکثر برسانند. به عنوان مثال، انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر پیشرفته مثل هیدروژن، پتانسیل واضحی دارد. هیدروژن برخلاف سوخت‌‌‌های فسیلی که آلودگی‌‌‌های زیادی مثل دی‌اکسید کربن تولید می‌‌‌کنند، فقط تبدیل به آب می‌‌‌شود و به یمن افزایش سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های خصوصی و دولتی، استفاده از آن در حال افزایش است. با اینکه استفاده از هیدروژن هنوز به طور کلی خیلی کم است، اما تقاضا برای آن در حال افزایش است؛ به‌‌‌ویژه در حوزه‌‌‌های بسیار آلوده‌‌‌کننده‌‌‌ای مثل کشتیرانی، هوافضا و صنایع سنگین.

مطمئنا استفاده از هیدروژن در مقیاس گسترده آسان نیست. هیچ جنبه‌‌‌ای از تحول انرژی بدون چالش نیست: برقی کردن نیازمند تغییر اساسی زیرساخت‌‌‌های شبکه است و تولید باتری‌‌‌ به پیشرفت بی‌‌‌سابقه در نحوه مدیریت منابع کمیاب زمین نیاز دارد. همه راه‌حل‌‌‌های بدون کربن و کم‌کربن که دنبال می‌‌‌کنیم، به تحولات بزرگ نیاز دارند - از مدل‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری نوآورانه گرفته تا قوانین زیست محیطی جدید که حامی تحولات در نحوه عملکرد بخش‌‌‌های اقتصادی باشند. تاریخ به ما نشان داده چه چیزی پیش رویمان است: با طیف جدیدی از فرآیندها و تکنولوژی‌‌‌های جدید با سرعت هر چه بیشتر، بازدهی‌‌‌ها بیشتر می‌‌‌شود و با اینکه پیچیدگی‌‌‌ها هیچ وقت از بین نمی‌‌‌روند، تعهد داشتن به ذهنیت‌‌‌ها، روش‌‌‌ها و تفکر سیستمی به ما کمک می‌‌‌کند شتاب بیشتری بگیریم. رهبران سازمانی، تکنولوژیست‌‌‌ها و سیاست‌‌‌گذاران، آنچه برای غلبه برای چالش‌‌‌های اقلیمی نیاز دارند را در اختیار دارند. وقت آن رسیده با بزرگ‌‌‌ترین چالشی که بشر تاکنون با آن مواجه بوده، واقعا مقابله کنیم.