روزابت موس کانتر  (1943)

کانتر سردبیر سابق HBR است و نام او بارها در فهرست‌هایی همچون «۵۰ نفر از قدرتمند‌ترین زنان جهان» و  «۵۰ تن از پرنفوذ‌ترین اندیشمندان کسب و کار» آمده است. جدای از درجات آکادمیک، دریافت ۲۴ مدرک دکترای افتخاری و جوایز متعدد در زمینه رهبری سازمانی، نوآوری و نگارش بهترین مقاله در کارنامه ایشان به وفور قابل مشاهده است. او همچنین از بنیان‌گذاران پروژه رهبری پیشرفته دانشگاه هاروارد (Harvard University Advanced Leadership Initiative) است که راهنمایی، راه‌اندازی و سپس ریاست هیات‌مدیره آن را به‌عهده داشته است.

این پروژه یک برنامه آکادمیک نوآورانه است که با هدف آزاد‌سازی پتانسیل‌های رهبران سازمانی با‌تجربه برای حل مهم‌ترین چالش‌های جامعه طراحی شده است. مطابق این برنامه، رهبران سازمانی با تجربه صرف‌نظر از اینکه قبلا در چه زمینه‌ای فعال بوده‌اند در مرحله بعدی زندگی خود برای حل چالش‌های ملی و جهانی تلاش خواهند کرد. کانتر در سال ۱۹۷۷ دراولین کتاب خود به نام Men and Women of the corporation به تجزیه و تحلیل بوروکراسی سازمانی که می‌تواند موجب گیر افتادن کارکنان در نقش‌های از پیش تعیین شده و جلوگیری از بروز استعداد‌ها در سازمان شود پرداخته و آن دسته از فاکتورهای ارتقا در سازمان‌ها را که به مثابه موانع همیشگی در مقابل ترقی زنان و اقلیت‌ها عمل می‌کنند تشریح کرده است. او برای ایجاد فرصت برابر برای زنان، اقلیت‌ها وکارکنان فاقد قدرت با سایر کارکنان راهکارهایی ارائه می‌کند و ایده مشاغل میانی (intermediate jobs)  را به عنوان پلی میان این مشاغل و مدیریت مطرح کرده است. همچنین او در این کتاب به الزامات توانمند‌سازی شامل گرایش به ساختارهای افقی‌تر، تمرکززدایی از اختیارات و ایجاد گروه‌های کاری خود‌گردان پرداخته است. درکتاب  The Change Masters  چاپ ۱۹۸۳، کانتر نگاهی به پشت صحنه مهم‌ترین شرکت‌های آمریکایی همچون هیولت- پاکارد، جنرال الکتریک، پولاروید، آزمایشگاهای وانگ و هانی ول می‌اندازد و ساختار سازمانی، فرهنگ شرکتی و استراتژی‌های ویژه آنها را تشریح می‌کند تا نشان دهد آنها چگونه نوآوری را در درون خود به حرکت در‌آوردند و به رهبران بازار تبدیل شدند. او در این کتاب نوآوری را «شیوه‌ای از زندگی» می‌نامد و نتیجه می‌گیرد که شرکت‌هایی که مستعد نوآوری هستند نسبت به مشکلات و به چالش کشیدن وضع موجود دارای نگرش یکپارچه‌اند و در باره هر عمل با توجه به چشم‌انداز آینده قضاوت می‌کنند اما در شرکت‌هایی که احتمال نوآوری در آنها کم است نگرش بخشی (Segmentalism) حاکم است و قضاوت بر اساس آنچه از گذشته مورد پذیرش بوده است صورت می‌گیرد. او معتقد است که مدیریت مشارکتی (Participation Management)  و به بیان دیگر توانمند‌سازی (Empowerment)، کلید باز کردن قفل مقاومت شرکتی در برابر نوآوری است.

کانتر در سال ۱۹۸۹، فلسفه توانمندسازی را در کتاب  When Giants Learn to Dance در تشریح شکل و ویژگی‌های سازمان‌های رقابتی آینده بسط می‌دهد و به چگونگی تسلط یافتن سازمان‌ها بر اصول رقابت کردن در طلیعه عصر جهانی اطلاعات می‌پردازد. در این کتاب سه‌بخشی که حاصل تحقیقات کانتر در‌باره طیف وسیعی از شرکت‌های بزرگ و کوچک بود او نتیجه می‌گیرد که حتی شرکت‌هایی مثل اپل و کداک که تفاوت زیادی با یکدیگر دارند ممکن است برای حل مشکلاتی مشابه در رابطه با آنچه او «المپیک جهانی شرکت‌ها» می‌نامد، همگرا شوند و راه‌حل‌های مشابهی در پیش بگیرند. بخش دوم این کتاب یک سال بعد با ارائه مدل «پسا‌کارآفرینانه‌» (post-entrepreneurial)  توسط کانتر و طرح موضوعات جدیدی همچون قهرمان شدن با سطوح مدیریت کمتر، عمل بیشتر با صرف منابع کمتر و گشوده برخورد کردن با فرصت‌هایی چون اتحاد استراتژیک با شرکت‌های دیگر ادامه یافت. شرکت‌هایی که کانتر آنها را تحت مفهوم «پساکارآفرینانه» شرح می‌دهد در واقع حاصل کاربرد اصول کارآفرینی در شرکت‌های بسیار بزرگ برای انعطاف‌پذیر کردن آنها در مقابل تغییرات و در عین حال حفظ کارآیی دیسیپلین‌وار مختص این سازمان‌هاست. در واقع در این کتاب برای بهبود پاسخگویی سازمان‌های بزرگ به تغییرات، از ایده ترکیب قدرت یک فیل با چابکی یک رقصنده استفاده شده است. بخش سوم این کتاب به کارکنانی که در سازمان‌های «پسا‌کارآفرینانه» کار می‌کنند اختصاص دارد و از نحوه پیمودن نردبان ترقی در سلسله مراتب سازمانی تا توانمند‌سازی کارکنان، از پرداخت به عملکرد به جای پرداخت بابت پست سازمانی، از انجام وظیفه تا ادای سهم و بالاخره از سلامتی روان‌شناختی کارکنان گفت‌وگو می‌کند. بخش اعظم این کتاب به مطالعه نحوه رسیدن به هم‌افزایی (synergy) اختصاص داده شده است. هم‌افزایی فعالیت‌ها می‌تواند میان سازمان با تامین‌کنندگان، پیمانکاران خدمات، مشتریان، اتحادیه‌ها و سایر طرف‌های ذی‌نفع به وجود آید. تام پیترز از این کتاب به مثابه  «سنجه‌ای که می‌توان کتاب‌های مدیریتی دهه ۹۰ را با آن ‌سنجید» یاد می‌کند. کانتر در کتاب  «‌Confidence‌» ویژگی‌های فرهنگ سازمان‌های با عملکرد بالا را با سازمان‌هایی که به سراشیبی می‌افتند مقایسه می‌کند و شیوه‌های رهبری تغییرات غیر‌منتظره را نه تنها در کسب و کار بلکه در تیم‌های ورزشی و اداره کشورها تشریح می‌کند. او در کتاب « Evolve‌» راه‌های موفقیت در فرهنگ دیجیتال را توضیح می‌دهد. همچنین کتاب « Super Corp‌» به بررسی علل و چگونگی نوآوری، سودسازی، رشد و توسعه محصول در شرکت‌های گروه مالی Vanguard اختصاص دارد . اما آخرین کتاب کانتر Think Outside the Building است که درآن او به نقشی که رهبران سازمانی پیشرفته می‌توانند در تغییر جهان ایفا کنند می‌پردازد. تئوری جدید رهبری سازمانی پیشرفته او در‌باره پرداختن به مشکلات پیچیده، نابسامان و سرکش اجتماعی و محیط‌زیستی است. خانم کانتر به صدها مدیر حرفه‌ای و نیز رهبران سازمانی جوان کمک می‌کند که خارج از محدودیت‌ها بیندیشند و حول این تفکر که «ایجاد تغییرات مثبت شدنی است» متحد شوند و برای ایجاد دنیای بهتر دست به نوآوری‌های باشکوه بزنند.