23-01

البته پدر و مادرها دوست ندارند بچه‌‌‌ها دائم شکلات بخورند. علاوه بر شکر و فقدان خواص غذایی، این روزها نگرانی‌هایی درباره آلرژی بچه‌‌‌ها وجود دارد. علاوه بر این، تاثیرات بسته‌‌‌بندی‌‌‌های پلاستیکی بر محیط زیست نیز نگران‌‌‌کننده است.

این نگرانی‌ها باعث شد «ماجا سیملر»، برند شیرینی‌‌‌پزی خود را راه‌‌‌اندازی کند و در عرض چهار سال، فروش خود را به یک‌میلیون پوند برساند. نام این برند، «پلیین چاک»(playinchoc) است.

شکلات‌‌‌های این برند که در «آکس‌‌‌بریج» در حومه لندن واقع شده، تنها سه ماده اولیه دارند: کاکائو، نارگیل و وانیل. این شکلات‌‌‌ها گیاهی هستند. ماجا که سیستم گوارشش، توانایی هضم لاکتوز را ندارد، می‌‌‌گوید: «دوست داشتم طعم شکلات شیری را بچشم اما هیچ لبنیاتی در آن به کار نرفته باشد و عاری از ۱۴ ماده آلرژی‌‌‌زا باشد». او می‌‌‌گوید از همان ابتدا استانداردهای بالایی داشتند و تا جایی که می‌‌‌توانستند، تعداد مواد اولیه را کاهش داده بودند تا بچه‌‌‌های دارای آلرژی بتوانند بدون نگرانی، شکلات بخورند. او می‌‌‌گوید:« علاوه بر این، اصلا دوست نداشتیم بسته‌‌‌بندی‌‌‌هایمان پلاستیکی باشند».

بسته‌‌‌بندی محصولات این برند، قابل بازیافت و فاقد پلاستیک هستند. نام محصول اصلی شرکت، «توی چاک-باکس» است. داخل بسته، یک پازل سه‌‌‌بعدی قرار دارد که از ورق‌‌‌های بازیافتی و قابل تجزیه ساخته شده. بسته‌‌‌بندی نیز از موادی است که قابلیت تجزیه در خاک را دارند. میزان شکر شکلات‌‌‌ها نیز، یک‌سوم شکلات‌‌‌های متداولی است که در بازار وجود دارند. ماجا می‌‌‌گوید: «من دو پسر دارم. می‌‌‌دانم که مصرف زیاد شکلات چه تاثیری بر بچه‌‌‌ها می‌‌‌گذارد». مصرف زیاد شکر می‌‌‌تواند باعث افزایش ناگهانی هیجان و انرژی انسان شود که معمولا بچه‌‌‌های بیش‌‌‌فعال به آن دچارند.

پلیین چاک حالا 3 هزار فروشنده در ۳۰ کشور دارد و در بسیاری از فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای آنلاین و حضوری و مراکز فرهنگی موجود است، از جمله در Ocado، دیلس‌‌‌فورد ارگانیک و موزه طراحی. درون بسته‌‌‌ها جایزه‌‌‌هایی نیز قرار دارد، مثل تقویم و قطعات کوچک خانه‌‌‌سازی.

قیمت‌ها بالاتر از میانگین است. دلیلش این است که هزینه تولید و دریافت اعتبار و مجوز برای محصولات دوستدار محیط زیست در لندن بالاست.

ماجا می‌‌‌گوید: «به سختی می‌‌‌توانستیم یک پیمانکار پیدا کنیم که کار را آن‌طور که ما می‌‌‌خواهیم پیش ببرد، به همین علت مجبور شدیم تولید را خودمان بر عهده بگیریم. خیلی چیزها در این مسیر یاد گرفتیم، از جمله جذب سرمایه برای خرید دستگاه‌های لازم»

او و همسرش «دومینیک» هر دو در این کسب و کار مشغول به کار هستند: امور مالی و تولید و فروش بر عهده دومینیک است و تمرکز ماجا، بر محصول، بازاریابی و قراردادهای بین‌‌‌المللی است.

این دو پیش از راه‌‌‌اندازی کسب و کارشان، هیچ تجربه خاصی در این زمینه نداشتند. ماجا در حوزه طراحی گرافیک کار می‌‌‌کرد و همسرش در حوزه بازرگانی.

اما جذب سرمایه و تامین مالی برای کسب و کار، کمک کرد تا مهارت پیدا کنند. این دو بنیان‌گذار و خانواده‌هایشان، کار را با سرمایه اولیه ۳۰۰ هزار پوندی آغاز کردند تا بتوانند کارخانه‌‌‌شان را راه‌‌‌اندازی کنند و سپس، یکسری سرمایه‌‌‌گذار موسوم به «آنجل» به آنها پیوستند که جمعی از مشاورانشان، حالا عضو هیات مدیره شرکتند. دو مورد از سرمایه‌‌‌ها را از طریق شرکت «کرودکیوب» جمع‌‌‌آوری کرده‌‌‌اند. حالا شرکت بیش از ۵۰۰ حامی مالی دارد که مجموعا، 5/ 1میلیون پوند سرمایه را وارد این کسب و کار کرده‌اند.

توسعه کسب و کار همیشه آسان نبوده. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و پاندمی کرونا مشکلاتی برای این برند ایجاد کرد. ماجا می‌‌‌گوید: «برگزیت واقعا روی فعالیت‌های بین‌‌‌المللی ما تاثیر گذاشت. ما قبلا برای تبلیغ و پروموت محصولمان، از نمایشگاه‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کردیم که باعث می‌‌‌شد محصول‌‌‌ها دیده شوند و کلی خریدار بین‌‌‌المللی به ما هجوم بیاورند. اما پس از برگزیت، تعدادشان کم شد. این اتفاق، خیلی چیزها را تغییر داد. در کل، حالا ارسال محصول، بسیار پیچیده‌‌‌تر و گران‌‌‌تر شده. قبلا صدها فروشگاه کوچک از کشورهای اتحادیه اروپا از ما خرید می‌‌‌کردند اما حالا به دلیل برگزیت و تغییرات گمرکی، تعدادشان خیلی کم شده».

این کارآفرین موفق، راه حل این مشکل را پیدا کرد؛ با گسترش توزیع محصولات شرکت در داخل اتحادیه اروپا و استفاده از یک مرکز حمل‌ونقل شخص ثالث هلندی برای تحویل محصول.

از سوی دیگر، درست وقتی که موفقیت این برند، تا حد زیادی وابسته به مسافرت بود، پاندمی کرونا آمد و همه معادلات را به هم زد. پیش از کرونا، بخشی از محصولات شرکت در غرفه‌‌‌های فرودگاه‌‌‌ها به فروش می‌‌‌رسیدند. شرکت با هواپیمایی‌‌‌های نروژی هم قرارداد بسته بود تا طی پروازها، به مسافران شکلات‌‌‌های این برند را ارائه کنند. اما کرونا در این امور اختلال ایجاد کرد. ماجا می‌‌‌گوید: «همه چیز خوب پیش می‌‌‌رفت تا اینکه ناگهان، همه کسب و کارها تعطیل و پروازها لغو شدند. در بریتانیا، صدها گیفت‌‌‌شاپ که محصولات ما را عرضه می‌‌‌کردند، به دلیل قرنطینه از کار بیکار شدن».

بدین ترتیب، آنها برای فروش به تعداد بالا، تمرکز خود را روی سوپرمارکت‌‌‌ها گذاشتند. فروش آنلاین و بدون واسطه نیز دارند. برند پلیین چاک، حالا بیش از20 نفر نیرو و بیش از ۳۰ توزیع‌‌‌کننده در نقاط مختلف جهان دارد. ماجا پیش‌بینی می‌کند که این رقم افزایش یابد. احتمالش بالاست چون در پلیین چاک، همه چیز «خوب و شیرین» به نظر می‌‌‌رسد.