ضربه کاری به شاهکارهای جهانی

نقاشی «شام آخر» که در آکادمی سلطنتی نگهداری می‌شود تقریبا هم‌اندازه با فرسکوی «شام آخر»ی است که توسط «داوینچی» روی دیواری در «کلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه» واقع در میلان خلق شده است. «شام آخر» صحنه‌ای از انجیل را به تصویر می‌کشد که در آن مسیح (ع) اعلام می‌کند یکی از ۱۲ حواریون به او خیانت خواهد کرد.

«جسیکا آگار» یکی از معترضانی است که خود را به نقاشی «شام آخر» چسباند. او که ۲۱ساله است در توضیح این اقدام اعتراضی بیان کرد: «من یک دانشجوی هنر هستم، اما در دنیایی که من آینده‌ای ندارم، هیچ فضایی برای پیگیری مطالبات من به عنوان یک هنرمند وجود ندارد. باید به‌صراحت بگویم، تشکیلاتی که آکادمی سلطنتی نیز جزئی از آن است، من و تمام جوانان را به رنج کشیدن محکوم کرده است. من بسیار خشمگینم و شما هم باید خشمگین باشید.»

تنها یک روز پیش از این نیز فعالان محیط‌زیستی بار دیگر به نشانه اعتراض خود را به یکی از تابلوهای نقاشی ارزشمند چسباندند. حامیان گروه محیط‌زیستی «استفاده از نفت را متوقف کنید» در گالری ملی لندن خود را به تابلوی نقاشی «گاری علوفه» اثر «جان کانستبل» چسباندند. این دو حامی کمپین اعتراضی محیط زیستی، حوالی ساعت ۲:۳۰ ظهر به وقت محلی از طنابی که در مقابل نقاشی‌های گالری ملی لندن قرار دارد عبور کردند و خود را به نقاشی «گاری علوفه» اثر «جان کانستبل» رساندند.

آن‌ها سطح این تابلوی نقاشی را که به سال ۱۸۲۱ تعلق دارد با تصویر بازآفرینی‌شده از آینده ویران‌شده پوشاندند و سپس دست‌هایشان را با استفاده از چسب به قاب نقاشی چسباندند. این کمپین اعتراضی از ماه آوریل و با تجمع در پایانه‌های نفتی در «میدلندز» و جنوب شرقی انگلستان آغاز شد.