تحول دیجیتال فقط در سرمایه‌گذاری مالی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه توسعه استراتژی‌‌‌ها، اجرا و رسیدگی به چالش‌ها و فرصت‌‌‌های مرتبط با آن‌‌‌ را نیز شامل می‌شود. امروزه تجربه و مهارت‌‌‌های مرتبط با تحول دیجیتال برای برنامه استراتژیک همه شرکت‌ها ضروری است.

دو رکن اصلی تحول دیجیتال در صنعت، نوآوری و تخریب است. شرکت‌ها باید به چشم‌‌‌انداز در حال تغییر خود توجه داشته باشند و برای اجرای مدل‌‌‌های کسب و کار جدید و همچنین آموزش و حفظ استعدادهای موجود، از افراد مستعد کمک بگیرند. نیروهای مخرب در اطراف محیط کسب و کار فراوانند و به همین دلیل حفظ اثرات ناشی از چنین تحولاتی، نیازمند بازسازی اساسی در ذهنیت و رفتار افراد است.

 تحول دیجیتال چه معنایی برای صنعت دارد؟

تحول دیجیتال به‌‌‌کارگیری قابلیت‌‌‌های دیجیتال برای فرآیندها، محصولات و دارایی‌‌‌ها برای افزایش کارآیی، افزایش ارزش مشتری، مدیریت ریسک و عبور از فرصت‌‌‌های جدید درآمدزایی است. این تحول جهانی است؛ بنابراین پذیرش فناوری‌‌‌های دیجیتال، همه عملیات سازمان از جمله فروش، بازاریابی و پشتیبانی را شامل می‌شود.

برای انطباق، شرکت‌ها باید اساسا نحوه عملکرد خود را تغییر دهند و مایل به پذیرش تغییرات فرهنگی و تجدید‌نظر در وضعیت موجود خود باشند. استعدادها و قابلیت‌‌‌های دیجیتال، کلید تحول و بهره‌‌‌برداری از فرصت‌‌‌های تجاری جدید هستند. مطالعه‌‌‌ای در این خصوص صورت گرفته که این ادعا را تایید می‌کند. این پژوهش عنوان می‌کند که «شرکت‌ها برای پیشرفت در جهان در حال تغییر امروز، به سیستم‌های بی‌حد و حصر، سازگار و اساسا انسانی نیاز دارند» این مطالعه به شرکت‌ها توصیه می‌کند که برنامه‌‌‌ها، زیرساخت‌‌‌ها و کارمندان خود را به عنوان نهادهای مستقل نبینند و آنها را سیستم یکپارچه‌‌‌ و پیوسته در نظر بگیرند.

مشتری هسته اصلی استراتژی است و به همین دلیل امروزه شخصی‌‌‌سازی نقش بزرگی در مصرف دارد و تولید یکسان دیگر برای همه سلایق به فروش نمی‌‌‌انجامد. محصولات باید برای رفع نیاز مشتریان تطبیق داده شود و شرکت‌ها تنها از این طریق توجه مشتریان را به خود جلب کرده و وفاداری را گسترش می‌دهند. علاوه براین تکنوژی‌‌‌های مدرن امروزی همچون هوش مصنوعی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که سفارشی‌‌‌سازی محصولات را خودکار کرده و بخشی از وظایف از راه دور انجام شود. به این ترتیب تاسیسات ضروری به کار خود ادامه می‌دهند و سیستم‌های تولید به صورت مجازی کنترل می‌‌‌شوند.

تحول دیجیتال برای شرکت‌های صنعتی

فناوری نه تنها زندگی مردم را بهبود می‌‌‌بخشد بلکه روال‌‌‌های آن‌‌‌را نیز آسان‌تر می‌کند. تحول دیجیتال به سازمان کمک می‌کند تا با خواسته‌‌‌های مشتریان جدید سازگار شود؛ بنابراین در مواجهه با تغییرات آینده زنده بماند. همچنین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا در محیطی که برای پاسخ به تحولات فناوری مدام در حال تغییر است، بهتر رقابت کنند. مدیریت صحیح تحول دیجیتال به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا از مزایای عملیاتی و تولیدی این تحول بهره‌‌‌مند شوند.

همه‌گیری کرونا همه مردم جهان را به سمت تب دیجیتال هدایت کرد و در این مسیر شرکت‌هایی بیشتر موفق هستند که تجربیات هوشمند برای مشتریان ایجاد کنند که زندگی آنها را تسهیل یا تکمیل می‌کند. در این روند شرکت‌هایی که به دنبال بهره‌‌‌مندی از هوش مصنوعی نیستند و از داده‌‌‌ها برای پیش‌بینی روندهای تقاضا و تصمیم‌گیری استفاده نمی‌‌‌کنند، شکست خواهند خورد.

۱۰مزیت تحول دیجیتال صنعتی

تحول دیجیتال در صنعت فرصتی را فراهم می‌کند تا سازمان‌ها با ترکیب شیوه‌‌‌ها و روش‌ها، به مهارت‌‌‌های جدید و منابع

درآمدی بیشتر دست پیدا کنند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی این تحول ذکر شده است:

۱- صرفه‌جویی در زمان فرآیندها باعث کاهش هزینه‌‌‌ها می‌شود.

۲- تسهیل در ارتباطات از راه دور سبب می‌شود تولید به صورت غیرمتمرکز انجام شود.

۳- کارآیی و بهره‌‌‌وری عملیاتی بهبود می‌‌‌یابد.

۴- در را به روی فرصت‌‌‌های تجاری جدید و جریان‌‌‌های درآمدی باز می‌کند و امکان ایجاد محصولات و خدمات جدید را فراهم می‌کند.

۵- سرعت پاسخگویی به تغییرات تقاضا در بازار را افزایش می‌دهد.

۶-  با افزایش کیفیت محصولات تولیدی، مزیت رقابتی برای شرکت ایجاد می‌شود.

۷-  فرهنگ نوآوری را هدایت می‌کند و شرکت را برای پیش‌بینی هرگونه تغییر آماده می‌کند.

۸- یکپارچگی و همکاری داخلی را با تسهیل ارتباط بین بخش‌‌‌ها بهبود می‌‌‌بخشد.

۹- با تعمیق تجزیه و تحلیل داده‌‌‌های بزرگ به تصمیم‌گیری قدرت می‌‌‌بخشد.

۱۰-  استعدادهای جدید را جذب می‌کند، شناخت سیستم‌ها را تقویت می‌کند و علاقه متخصصان را بیدار می‌کند.

 تحول دیجیتال پنجره‌‌‌ای رو به آینده

دیجیتالی شدن، کسب و کار‌ها را از نو می‌‌‌سازد و مزیت‌‌‌های رقابتی منحصر به فردی برای آنها ایجاد می‌کند. تحول دیجیتال در سال‌های اخیر به نوعی شعار بسیاری از مدیران ارشد بوده است. طبق مطالعه‌‌‌ای که توسط Gartner صورت گرفته است، ۷۹‌درصد از استراتژیست‌‌‌های شرکتی ادعا می‌کنند که کسب و کار خود را دیجیتالی می‌کنند تا جریان‌‌‌های درآمدی جدیدی ایجاد کنند. اما تاکنون این روند آهسته بوده است و کمتر از نیمی از شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند در این مسیر قرار گرفته‌‌‌اند، ابتکارات دیجیتالی خود را به حلقه استراتژی سازمانشان وارد کرده‌‌‌اند.

امروزه ما در دنیایی دیجیتالی، عمومی و بسیار در هم تنیده زندگی می‌‌‌کنیم که با تغییر در سطح اجتماعی و فناوری و همچنین ظهور مداوم بازیگران جدید در بازارها روبه‌رو هستیم. امروزه تحول دیجیتال یک گزینه نیست بلکه یک الزام است و برای این تحول لازم است از منطقه آسایش خارج شده و خود یا سازمانمان را دوباره بسازیم تا بتوانیم در این دنیایی که توسط پیشرفت‌‌‌های فناوری تسخیر شده، رقابت کنیم.

بدیهی است اهمیت به کارگیری فناوری‌‌‌های جدید در تحول دیجیتال برای کسب و کارها حوزه گسترده‌‌‌ای از مسائل را در برمی‌گیرد اما موارد ذکرشده موارد برجسته‌‌‌ای ا‌‌‌ست که طیف وسیعی از کسب و کارها می‌توانند اهمیت آن را در عمل احساس کنند. از این رو واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» اقدام به برگزاری دوره‌‌‌های سازمانی و عمومی در حوزه «تحول دیجیتال» کرده است. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌‌‌های ۴۲۷۱۰۱۷۵ و ۴۲۷۱۰۱۷۸ یا وب‌سایت به آدرس http: / / lms.den.ir/  در ارتباط باشید.