راهکارهای بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌‌‌ها

محمد جواد عزیزلی ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: امروز توسعه پایدار مفهومی است که به‌طور کلی در همه ابعاد زندگی بشر شامل بخش‌‌‌های اجتماعی، اقتصادی، و محیط‌زیست رسوخ کرده و شناخت بهتر این مفهوم زمانی اتفاق می‌‌‌افتد که بشر به این درک برسد که منابع انرژی موجود در جهان محدود است و همه روزه بسیاری از این منابع بدون استفاده و بهره‌وری خاصی از بین می‌رود.

عزیزلی یکی از محورهای رسیدن به مفهوم توسعه پایدار را در بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته مصرف انرژی در صنعت ساختمان یک‌سوم انرژی مصرفی کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد و با توجه این امر قطعا بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها از ضرورت بالایی برخوردار است.

مدیرکل تحقیق، توسعه و نوآوری شرکت سازه پایدار الهیه اولین گام در راستای افزایش میزان بهره‌وری مصرف انرژی در حوزه‌‌‌های مختلف از جمله صنایع و ساختمان را انجام مطالعات هدفمند در جهت شناخت عوامل و مولفه‌‌‌های موثر بر اتلاف انرژی ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که اطلاعات و داده‌‌‌های به دست آمده در این مرحله یکی از مهم‌ترین منابع مصرفی جهت انجام هر چه بهتر فاز نیازسنجی به شمار می‌‌‌آید، پس محققان باید با جدیت و دقت تمام آن را دنبال کنند. باید در نظر داشت که ایده‌‌‌های مختلف به صورت راهکارهای فرآیندی یا محصول ارائه می‌‌‌شوند و بررسی امکان‌سنجی اجرا و ساخت، بسته به شرایط موجود برای هر یک از آنها روند متفاوتی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: در دهه‌‌‌های اخیر بحث اصلاح الگوی مصرف و کاهش هدر رفت انرژی در سطح کشور به عنوان یک مساله بسیار مهم شناخته شده است و ابعاد این قضیه به قدری بزرگ است که به عنوان مثال، اگر در فصول سرد سال بتوان از هدررفت یک درجه سانتی‌گراد دمای محیط جلوگیری کرد، به عبارتی به مقدار ۶‌درصد، در میزان گاز مصرفی صرفه‌جویی شده است.

عزیزلی با اشاره به الگوی مصرف انرژی در بخش خانگی و نقش آن در ایجاد آلودگی‌‌‌های زیست محیطی یاد‌‌‌آور شد: در مطالعه‌‌‌ای که برخی از محققان به صورت موردی در شهر تهران انجام داده‌‌‌اند، نتایج نشان می‌دهد که به‌کارگیری محصولات و روش‌های علمی و نوین در راستای کاهش مصرف انرژی به میزان ۴۴‌درصد افزایش بهره‌وری را به همراه داشته است.

مدیرکل تحقیق، توسعه و نوآوری شرکت سازه پایدار الهیه با برشمردن عوامل هدر‌رفت انرژی در ساختمان‌ها خاطرنشان ساخت: عوامل مختلفی نظیر چارچوب‌‌‌های نامناسب در و پنجره، کف نامناسب، دیوارهای نازک که سبب انتقال گرما و سرما از آنها می‌شود، سیستم‌های گرمایشی ناکارآمد، عدم‌رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و... سبب تشدید هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها می‌شود. وی با تاکید بر اینکه امروز در راستای افزایش بهره‌وری سیستم‌های سرمایش و گرمایش و جلوگیری از هدر رفت آنها، استفاده از عایق‌کاری ساختمان‌ها یکی از راهکارهای مرسوم در حوزه ساخت مسکن به شمار می‌‌‌آید. اظهار کرد: البته بشر ازسال‌های دور از مصالح مختلفی همچون چوب، پشم سنگ و پشم شیشه به عنوان عایق استفاده کرده است. در همین راستا نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از پشم سنگ و پشم شیشه در بهترین حالت، حداکثر تا۵۰‌درصد از هدررفت انرژی در ساختمان‌ها جلوگیری به عمل می‌‌‌آورد. این در حالی است که با بهره‌‌‌گیری از محصولات جدید و نوین، مصرف انرژی در ساختمان‌ها کاهش چشمگیری می‌‌‌یابد.

عزیزلی با اشاره به لزوم حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی اقدامات علمی و محصولات نوین به بازار عرضه کرده‌‌‌اند گفت: به عنوان مثال عایق‌‌‌های الاستومری بسته به شرایط و ویژگی‌‌‌های مختلف می‌توانند با بازدهی بین ۷۰ تا ۹۵‌درصد در بحث بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی، عملکرد مناسبی از خود بروز دهد.

وی با یادآوری اینکه با توجه به کاهش منابع انرژی در جهان، بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژِی به یکی از دغدغه اصلی کشورهای پیشرفته صنعتی تبدیل شده است اذعان کرد: هر چند که در کشور ما اقداماتی برای بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها از سال‌های گذشته باب شده است اما این اقدامات محدود است و نمی‌تواند به تنهایی موثر واقع شود. به عنوان مثال به‌کارگیری پنجره‌‌‌های دو جداره به منظور بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های ما الزام‌‌‌آور است، این در حالی است که رعایت مولفه‌‌‌های مختلف سبب می‌شود که شاهد کاهش مصرف انرژِی در ساختمان‌ها باشیم. عزیزلی با بیان اینکه ساخت مسکن توسط افراد فاقد تخصص که صرفا به دلیل دارا بودن سرمایه وارد حوزه ساخت مسکن می‌شود یکی از عوامل اصلی ساخت واحدهای مسکونی ناکارآمد می‌شود گفت: برخی از سازندگان برای کسب سود بیشتر و نیز به دلیل عدم‌تخصص و دانش در حوزه علم مهندسی، ساختمان‌هایی می‌‌‌سازندکه سبب بلعیدن منابع محدود انرژی می‌‌‌شوند و دولت باید با در سیاست‌های تشویقی و تنبیهی از این سیکل معیوب جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت دانش‌بنیان سازه پایدار الهیه (گروه صنعتی لینکران) با بهره‌‌‌گیری از محققان و مهندسان ایرانی در راستای بومی‌‌‌سازی فرآیند ساخت و تولید عایق‌‌‌های ترمو پلاستیک الاستومری بر پایه NBR/ PVCدر کشور به عنوان شرکتی پیشگام شناخته می‌شود.

عزیزلی افزود: این شرکت امیدوار است در راستای اجرای هر چه بهتر قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از حمایت‌‌‌های حداکثری دولت و سایر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط برخوردار شود تا بتواند با عزمی راسخ در جهت ارائه و ساخت محصولات نوین و مدرن صنعت ساختمان برای پیشرفت روزافزون کشور عزیزمان گام‌‌‌های مستحکم‌تر و بلندتری بردارد.