ایتان برناث: امپراتور حوزه بلاگری غذا

نام ایتان برناث (Eitan Bernath) اخیرا در لیست ۳۰کارآفرین برتر مجله فوربز سال ۲۰۲۲ ذکر شده. این برای یک کارآفرین جوان، موفقیت قابل‌توجهی است. او که متولد نیوجرسی است، از دوران ابتدایی عاشق آشپزی بود و وقتی تنها ۱۲ سال داشت، برای اولین بار در یک برنامه آشپزی به نام «چاپد» حضور یافت. در دوران دبیرستان، در حالی که بقیه هم سن و سال‌‌‌هایش، سرگرم ورزش و کلاس‌‌‌های فوق برنامه بودند، او مشغول بلاگری، نویسندگی و تهیه دستور غذا بود. گویا از همان روزها داشت رویایش را دنبال می‌کرد که یک روز، سرآشپز شود و در دنیای آشپزی، سری در سرها داشته باشد. هر کجا وقت خالی پیدا می‌کرد، به آشپزی می‌‌‌پرداخت. از یک جایی به بعد، حتی مشتری پیدا کرد و شروع به کسب درآمد کرد. در تمام این مسیر، والدینش حامی او بودند. ایتان حالا مدیرعامل شرکت خودش به نام «ایتان پروداکشن» است و هفت کارمند دارد.

او می‌‌‌گوید:« فکر کنم کاری که دارم انجام می‌‌‌دهم، همیشه هدفم بوده. البته فکر نمی‌کردم با این سرعت اتفاق بیفتد و با این سن و سال، تا این حد پیشرفت کنم اما اعتقاد ندارم که اینها ناگهانی و ناغافل اتفاق افتاده.»

زندگی روزمره او از جهاتی مثل بقیه جوانان است و از جهاتی، کاملا فرق دارد. او در یک پنت‌‌‌هاوس دوبلکس در منهتن نیویورک زندگی می‌‌‌کند. ویدئوهای آموزشی‌‌‌اش را هم همانجا ضبط می‌‌‌کند. چند نفر در آشپزی کمکش می‌‌‌کنند و یک فیلمبردار حرفه‌‌‌ای، کار ضبط را بر عهده دارد. آشپزخانه پر از شیشه‌های رنگارنگ ادویه‌‌‌جات و گل و گیاه است. او امسال ۲۰ساله شده. هم آشپز است، هم نویسنده، هم اینفلوئنسر و هم یک شخصیت تلویزیونی. اما مجله فوربز او را یک کارآفرین موفق می‌‌‌نامد.

او می‌گوید: «وقتی بچه بودم، همیشه فکر می‌کردم که یک روز یک کتاب آشپزی خواهم نوشت. نمی‌‌‌دانستم در ۲۵ یا ۳۵ یا ۴۰ سالگی. فقط می‌‌‌دانستم این اتفاق خواهد افتاد.»کتاب او پر است از عکس‌‌‌های رنگی و زیبا و مجموعه‌‌‌ای از ۸۵ غذای آسان، محلی و سایر غذاهایی که بعضا، هرگز نامشان را نشنیده‌ایم. دستور بعضی از غذاها و نوشیدنی‌‌‌ها را خودش نوشته.

او می‌‌‌گوید: «این کتاب، نقطه اوج سفر من در دنیای آشپزی تا به امروز است. کسی که هم سن و سال من باشد، شاید واژه نقطه اوج برایش عجیب و غریب به نظر برسد اما برای کسی مثل من که از ۱۲سالگی در این حوزه فعالیت کرده‌‌‌ام، به عنوان یک بلاگر غذا، رسیدن به نقطه اوج در ۲۰‌سالگی چندان عجیب نیست. هر بار که یک دستور غذای جدید پیدا می‌کردم که به نظرم جذاب بود، با خودم می‌‌‌گفتم این را حتما در کتابم می‌‌‌نویسم.» او کتابش را به پدربزرگش،«لری لارنس برناث» تقدیم کرده که مارس ۲۰۲۰ به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. او الهام‌بخش ایتان بوده و هست. پس از درگذشت پدربزرگش، ایتان دچار افسردگی شدید شد. مادربزرگ و پدر و مادرش او را تشویق کردند که دوباره جلوی دوربین برود و باز هم ویدئوی آموزشی بسازد. او می‌‌‌گوید: «طی دو هفته پس از فوت پدربزرگم، شروع کردم به تولید ویدئو. حس کردم یک انگیزه جدید پیدا کرده‌‌‌ام. با خودم گفتم باید کاری کنم که او همچنان به من افتخار کند. چند هفته اول، وانمود می‌کردم که خوشحالم. اما به مرور، وقتی می‌‌‌دیدم در اوج غم، توانسته‌‌‌ام بقیه مردم را شاد کنم، شادی را در درون خودم نیز دوباره پیدا کردم. از والدین و مادربزرگم بابت اینکه من را هل دادند متشکرم.»

آن سال برای ایتان، یک سال پر از فراز و نشیب بود. او پس از مدتی، قراردادی با شرکت سرگرمی و تبلیغات «اندیور» امضا کرد. این اقدام، اعتبار و شهرت جدیدی به او بخشید. او می‌‌‌گوید: «انگار از وقتی پدربزرگم از دنیا رفت، همه چیز دگرگون شد. حس می‌کردم قرار بوده این اتفاق‌‌‌ها بیفتد و او با اینکه خودش حضور فیزیکی نداشته، اما دوست داشته که من به راهم ادامه دهم. اگر الان زنده بود، به همه اینها افتخار می‌کرد.» او از دسامبر ۲۰۲۰، یکی از شرکت‌کنندگان اصلی بخش آشپزی برنامه تلویزیونی «درو بری‌‌‌مور» (بازیگر معروف آمریکایی) در شبکه سی‌‌‌بی‌‌‌اس است. گفته می‌شود که دختر بری‌‌‌مور، ایتان را در تیک‌‌‌تاک پیدا و به مادرش معرفی کرده.

ایتان همان روزی که نامش را در لیست مجله فوربز دید، باخبر شد که قرار است با رئیس‌جمهور جو بایدن دیدار کند. او می‌‌‌گوید: «روز عجیب و غریبی بود. یک ماه طول کشید تا آن خبرها را هضم کنم. اما مجبور بودم چون باید سریع به فرودگاه می‌‌‌رفتم. به مقصد واشنگتن دی‌‌‌سی.» ظاهرا حضور ایتان در برنامه تلویزیونی درو بری‌‌‌مور، توجه «جیل بایدن» بانوی اول آمریکا را جلب کرده بود. او می‌‌‌گوید:« هر سال، بانوی اول، ترتیبی می‌‌‌دهد تا کاخ سفید را برای کریسمس، تزئین کنند. تیم او از من و چند نفر دیگر دعوت کردند که در آنجا حضور داشته باشیم.» و به همین علت، او توانست در همان روز، با رئیس‌جمهور نیز گفت‌وگویی داشته باشد. ایتان، فقط یک چهره معروف اینستاگرامی نیست. او یک امپراتوری «رسانه غذا»را رهبری می‌‌‌کند. او می‌‌‌گوید: «آدم‌‌‌ها فکر می‌‌‌کنند وقتی در حوزه سرگرمی هستی، لازم نیست از مغزت استفاده کنی. اما این‌طور نیست. من یک شرکت را اداره می‌‌‌کنم. هر ماه به چند کارمند حقوق می‌‌‌دهم.» برای رسیدن به چنین جایگاهی، سوپراستار بودن کافی نیست. باید فعال و کنشگر باشی.