اما در هفته‌های اخیر، طبق داده‌های صنعتی، فروش شوینده‌های ممتاز شرکت روند کاهشی داشته است و مصرف‌‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند از برندهای ارزان‌‌تر استفاده کنند. این نشانه‌‌ دیگری است مبنی بر اینکه افزایش تورم بی‌‌سابقه در چهار دهه اخیر، رفتار خرید مصرف‌‌کننده‌ها را حتی درباره آیتم‌‌های ضروری تغییر داده است.

جان مولر، مدیرعامل P&G، می‌گوید: «اصلا انکار نمی‌کنم که یکسری مصرف‌‌کننده‌ها در حاشیه سود ما تغییراتی ایجاد می‌کنند.» به گفته او، استراتژی P&G تولید سریع و انبوه محصولاتی است که کیفیت بهتری نسبت به محصولات رقیب دارند و برای زندگی روزمره ضروری محسوب می‌شوند. «برای من سخت است بخواهم باور کنم برتر بودن در این دسته‌بندی محصولی دیگر جایی ندارد.»

طبق اعلام شرکت تحقیقاتی IRI، فروش برندهای شوینده ممتاز و گران‌‌قیمت در آمریکا، در دوره چهار هفته‌‌ای منتهی به ۷ اوت، تقریبا ۳ درصد کاهش یافت و این در حالی بود که فروش محصولات ارزان‌‌تر یا روند ثابتی داشت یا کمی رشد کرد.

تغییرات اخیر در روند خرید محصولات شوینده، قرار نیست تغییری در سلطه بازار P&G ایجاد کند. این شرکت تقریبا ۶۰ درصد سهم بازار شوینده‌های مایع و ۸۰ درصد سهم بازار قرص‌‌های شوینده را که معمولا گران‌‌تر هستند، در آمریکا در اختیار دارد. این شرکت شوینده‌های ارزان‌‌تر هم تولید می‌کند.

محصولاتی که قیمت بالاتری دارند، به افزایش فروش فصلی واحد تولید در سینسیناتی که شوینده‌های لباسشویی تولید می‌کند، کمک کرد.

تابستان امسال، P&G قیمت شوینده‌های خود را نسبت به سال قبل، نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داد. با وجود بالا رفتن قیمت‌‌ها، فروش ارگانیک (جریانات درآمدی یک شرکت که نتیجه مستقیم عملیات فعلی آن شرکت است، نه درآمدهایی که از طریق خرید یک شرکت یا واحد کسب‌‌وکار دیگر به دست می‌‌آید) در فصل منتهی به ژوئن، نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافت. اما برای نخستین بار از تابستان ۲۰۱۸، حجم فروش کاهش یافت (۱ درصد)‌.

دیانا بیان‌‌رزا سال‌ها از خریداران وفادار یکی از شوینده‌های مایع گران‌‌قیمت P&G بوده، تا حدی که خود را «دختر تایدی» نامیده است. خانم بیان‌‌رزا ۴۰ ساله که کارمند بانک است و با دختر سه‌‌ساله‌اش در نیویورک زندگی می‌کند، حالا دنبال تخفیف می‌گردد و معمولا سراغ برندهای ارزان‌‌تر می‌‌رود. او قبلا از تاید یا درفت (Dreft) که شوینده‌‌ای مخصوص لباس کودکان بود استفاده می‌کرد و حالا می‌گوید: «همه‌چیز آنقدر گران شده که دنبال چیزی می‌‌گردم که کمی ارزان‌‌تر باشد.»

قیمت صابون‌‌های رختشویی هم بسیار متنوع است و از کمتر از ۱ دلار برای ارزان‌‌ترین برندها مثل آرم‌اند همر تا بیشتر از ۲ دلار در همان حجم را برای برندهای ممتازی مثل تاید و پرسیل که مالک آن شرکت هنکل آلمان است، شامل می‌شود. همچنین شوینده‌های پودری به‌طور کلی ارزان‌‌تر از شوینده‌های مایع هستند.

تقلای آمریکایی‌‌ها برای دو دوتا چهار تا کردن هنگام خرید ملزومات خانگی، برتری P&G در بازار شوینده‌ها را زیر سوال برده است. طبق نظر تحلیلگران، مدیران شرکتی و داده‌های شرکت تحقیقاتی نیلسن، سهم بازار ۱۱ میلیارد دلاری این شرکت در آمریکا، در ماه اوت تقریبا ۲ درصد کمتر از سال گذشته بود.

شرکت دلار جنرال، ماه گذشته اعلام کرد تعداد افرادی که به خرید شوینده‌های پودری ارزان روی آورده‌‌اند رو به افزایش است. مدیران شرکت چرچ‌اند دوایت (Chrch & Dwight) که شوینده‌های ارزان‌‌تر تحت برند آرم‌اند همر تولید می‌کند، می‌گویند فروششان جهش قابل توجهی داشته است. متیو فارل، مدیرعامل این شرکت می‌گوید تجارت وابسته به شوینده‌های ارزان، شروع شده است. رشد این شرکت با یک زمان‌‌بندی خوب همراه شد: همزمان با این تغییرات بازار، آنها اخیرا تولید قرص‌‌های شوینده را شروع کرده‌‌اند تا کنترل بیشتری بر افزایش ظرفیت و پاسخگویی به تقاضا داشته باشند. همچنین اخیرا خط تولید شوینده‌های مخصوص لباس کودک  را راه‌‌اندازی کرده‌‌اند.

آقای فارل می‌گوید در فصل منتهی به ۳۰ ژوئن، ارزش فروش شوینده‌های مایع به‌طور کلی ۷ درصد افزایش یافته است. همچنین فروش برندهای ارزان ۱۱ درصد و برندهای ممتاز  ۴ درصد افزایش یافت.

 P&G که بزرگ‌ترین شرکت کالاهای مصرفی از نظر میزان فروش است، با اینکه قیمت‌‌ها را افزایش داده، سعی کرده سود خود را حفظ کند، چون بخش‌های کوچکی از اقتصاد در بحبوحه تورم توانسته سرپا بماند. ملزومات خانگی از جمله این بخش‌ها است. سبد خرید خانوار کوچک شده و آنها مواد غذایی و اقلام ضروری را نسبت به پوشاک و اسباب و اثاث، اولویت قرار می‌دهند.

مدیران P&G می‌گویند مردم آمریکا با وجود بدتر شدن وضعیت تورم و حتی کل اقتصاد، همچنان خرید اقلام خانگی را ادامه می‌دهند. این شرکت که محصولات متنوعی از تیغ‌‌های ژیلت تا پوشک پمپرز تولید می‌کند، در مقایسه با رکودهای قبلی، آمادگی بیشتری در برابر مشکلات اقتصادی پیدا کرده است.

در تبلیغات، P&G مزیت‌‌های مقرون به صرفه بودن محصولاتش را ترویج می‌دهد؛ مثل شوینده‌هایی که پاک‌‌کنندگی خوبی با آب سرد دارند و در نتیجه به خانوارها برای صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کنند. این شرکت همچنین اعلام کرده در حال تولید محصولاتی است که بسته‌‌بندی کوچک‌تری داشته باشند تا برای افرادی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به یکباره مبلغ قابل توجهی صرف خرید شوینده‌ها کنند، مناسب باشد.

یک نقطه روشن دیگر برای P&G این است که با وجود اینکه برخی مصرف‌‌کننده‌ها به دنبال محصولات ارزان‌‌تر هستند، بخشی از مصرف‌‌کنندگان هم به محصولات گران‌‌تر تمایل دارند و شرکت این بازار را هم برای آنها حفظ کرده است.