ارزانی شامل مواد غذایی نشد

به گزارش «اکوایران»، محصولات کشاورزی در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه ۱۸جولای وارد مسیر رشد قیمت شدند. این در حالی بود که بهای این محصولات در هفته گذشته، متاثر از داده‌‌‌های اقتصاد جهانی افت کرده بود؛ اما در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز ابتدایی هفته، بخشی از زیان هفته گذشته در بخش محصولات کشاورزی جبران شد. سویا، گندم، روغن‌پالم، جو، دانه‌کتان، قهوه و... از جمله محصولاتی بودند که در این روز با رشد نرخ مواجه شدند.

انحراف از صعود نرخ مواد غذایی

فایننشال‌‌‌تایمز در گزارشی نسبت به بالا ماندن تورم موادغذایی هشدار داد. حمله روسیه به اوکراین زمینه صعود نرخ کالاهای پایه را فراهم کرد. در شرایط کنونی بهای محصولات معدنی و صنعتی و حتی نفت رو به کاهش گذاشته و در بسیاری از محصولات به کف کانال قیمتی خود در بیش از یک‌سال اخیر رسیده‌اند؛ اما با وجود عقبگرد قیمتی محصولات غذایی ظرف یک‌هفته و یک‌ماه اخیر، همچنان صعود قابل ملاحظه قیمتی در بهای این کالاها در بازه زمانی یک‌ساله رخ داده است. لری فینک، بنیان‌گذار بلک‌راک هشدار داد که افزایش چشمگیر قیمت نفت و مواد معدنی پس از حمله روسیه به اوکراین، سیاستگذاران و سرمایه‌گذاران را از تاثیر طولانی‌مدت و خطرناک‌‌‌تر تورم مواد غذایی منحرف کرده است. او افزود که نگران تورم مواد غذایی است و معتقد است به اندازه کافی درباره تبعات تورم در بخش موادغذایی صحبت نمی‌شود. وی ادامه داد: این تنها یک نگرانی تورم نیست، تورم مواد غذایی می‌‌‌تواند به نگرانی‌های ژئوپلیتیکی نیز منجر شود.

تورم موادغذایی همگرا با سقوط نرخ انرژی کاهش نداشت

قیمت انرژی، بنزین و نهاده‌‌‌های کشاورزی اوایل سال‌جاری و پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌‌‌هایی وضع‌شده کشورهای غربی علیه روسیه افزایش یافت. با توجه به سهم اوکراین در صادرات غلات و روغن‌‌‌های خوراکی، این جنگ زمینه صعود بهای موادغذایی را نیز فراهم کرد. واهمه از بروز رکود اقتصاد جهانی با تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو برای مهار تورم باعث شده است تا قیمت نفت در هفته گذشته به نرخ قبل از حمله روسیه به اوکراین بازگردد. اما تورم قیمت موادغذایی همچنان سرسختانه بالاست. ارقام شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه ژوئن نشان می‌دهد که قیمت مرغ و گندم در بازه زمانی یک‌ساله حدود ۲۰‌درصد رشد داشته، مارگارین نیز به عنوان کره گیاهی رشد ۳۴درصدی داشته است.

لری فینک، بنیان‌گذار بلک‌راک می‌‌‌گوید: در خصوص رشد قیمت بنزین زیاد صحبت می‌شود؛ چرا که این موضوع آمریکایی‌‌‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ اما مساله بزرگ‌تر غذاست. زمین‌‌‌های قابل کشت گسترده‌‌‌ای در اوکراین تخریب شده و در سطح جهانی هزینه کود تقریبا ۱۰۰‌درصد افزایش یافته است که این جهش قیمتی باعث کاهش مقدار کود مورد استفاده در کشاورزی می‌شود و این موضوع می‌‌‌تواند به کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی در دنیا آسیب بزند. وی معتقد است: با صعود نرخ مواد غذایی تنها نگرانی در خصوص بروز تورم نیست. احتمال بروز تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک نیز متاثر از صعود نرخ مواد غذایی وجود دارد.

اگرچه کاهش نرخ نفت باعث شده است تا نرخ بنزین کاهش داشته باشد؛ اما همچنان هزینه تولید بالا باقی مانده است. در عین حال، اثرگذاری افت نرخ انرژی بر بهای کودهای شیمیایی زمانی منعکس خواهد شد که احتمالا دیگر فصل کشت و کوددهی تمام شده باشد؛ بنابراین نمی‌‌‌توان منتظر کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی در میان‌مدت بود. بانک جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی موادغذایی در سال‌جاری ۲۰‌درصد افزایش خواهد یافت که این رقم بیشتر از صعود نرخ سالانه در سایر کالاهای پایه خواهد بود.

آفریقا بازنده اصلی تورم مواد غذایی

صعود نرخ مواد غذایی، به‌‌‌خصوص در قاره آفریقا که بخش قابل‌توجهی از نیاز خود به غلات را از اوکراین تامین می‌‌‌کرد، به مراتب بالاتر خواهد بود. به گفته بانک توسعه آفریقا، قیمت کود در این قاره حدود ۳۰۰‌درصد افزایش یافته و این قاره با کمبود ۲میلیون تنی کود شیمیایی مواجه است. هشدارها از کاهش احتمالی ۲۰درصدی تولید محصولات کشاورزی در قاره آفریقا حکایت دارد؛ خبری که تحقق آن می‌‌‌تواند بر بحران گرسنگی در این قاره بیفزاید. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده، روز جمعه گفت که جهان در برهه خاص قرار دارد که امنیت غذایی به خطر افتاده است. وی از کشورهای گروه۲۰ خواست تا ذخیره‌‌‌سازی غذا را متوقف و محدودیت‌های صادرات موادغذایی را رفع کنند، همچنین به کشورهای فقیر که مردم در آن با ناامنی غذایی روبه‌رو هستند، کمک‌‌‌های مالی بیشتری ارائه کنند.