مامامید: استارت‌آپ غذای خانگی برای کودکان

سرانجام، نوزاد ۶/ ۴کیلویی سوفی سه روز پس از کریسمس به دنیا آمد. سوفی که به شوخی نوزادش را به غذای «بیش از حد پخته شده»تشبیه می‌کند، می‌‌‌گوید: «درست همان روزی که وب‌سایت جدید مامامید راه افتاد. آن هم با کلی مشکل. همسرم مجبور شد لپ‌‌‌تاپش را به بیمارستان بیاورد و به درخواست‌‌‌های مشتری‌‌‌ها به صورت آنلاین رسیدگی کند».

اما استارت‌آپی که این دو با عشق و سختی به دنیا آورده بودند، نتیجه داد: حالا مامامید شبیه کودکی است که تازه راه افتاده و وارد دومین سال تجارت شده. فروش غذای کودک این استارت‌آپ حدود یک میلیون پوند بوده و سوفی به دنبال این است که درآمد سالانه‌‌‌اش را در سال ۲۰۲۲ به ۱۰‌میلیون پوند برساند.

در حال حاضر محصولات مامامید شامل ۴۰ غذای گیاهی کودک می‌شود: از فینگرفودهای حاوی نخود تا حریره اسفناج و کلم قمری یا فرنی موز و لیمو و بلوبری. قیمت غذاهای ارگانیک و گیاهی این شرکت حدود ۳۰ پوند است.

ایده مامامید سال ۲۰۱۷ به ذهن سوفی رسید؛ وقتی که اولین بچه‌‌‌اش به دنیا آمد. در آن دوران، او به عنوان مدیر عملیات در یک شرکت تکنولوژی‌‌‌های مزایای کارکنان، کار می‌کرد. او درباره انگیزه‌‌‌اش توضیح می‌دهد: «به نظر من، پدر یا مادر شدن بی‌‌‌نهایت سخت بود اما کسی درباره‌‌‌اش حرف نمی‌زد».

او وقتی به سر کار برگشت، بچه‌‌‌اش ۶ماهه بود و سوفی که قصد داشت او را از شیر بگیرد، نمی‌‌‌دانست چطور او را عادت دهد و شرایط را مدیریت کند. او می‌‌‌گوید: «دقیقا می‌‌‌دانستم که دوست دارم بچه‌‌‌ام چه عادت‌‌‌های غذایی‌‌‌ای داشته باشد. دوست داشتم همه جور غذایی را در رژیمش بگنجانم اما وقت نداشتم همه چیز را خودم بپزم. خیلی بی‌‌‌انصافی بود که تنها غذای موجود در بازار، پوره میوه بود». او در ادامه می‌‌‌گوید: «آخر هفته‌‌‌ها، در آشپزخانه‌‌‌ام غذا می‌‌‌پختم و کلی آزمون و خطا می‌کردم. دنبال ترکیب‌‌‌ها و بسته‌‌‌بندی‌‌‌های مختلف بودم. سپس کلی سبزیجات خریدم و شروع کردم به ترکیب آنها. غذا که آماده می‌‌‌شد، به دیگران می‌‌‌دادم تا امتحان کنند و نظر دهند. بالاخره یک روز، غذایی درست کردم که برای فروختن، به قدر کافی خوب و باکیفیت بود».

این کارآفرین ۳۱ ساله حدود ۱۰‌هزار پوند از پس‌‌‌اندازش را تبدیل به سرمایه کرد و در آشپزخانه‌‌‌اش در فینچلی در شمال لندن، مشغول به آشپزی شد. هر هفته او ۳۰ جعبه غذا برای بچه‌‌‌هایی که تازه شیر را کنار گذاشته بودند، آماده می‌کرد. او می‌‌‌گوید در یکی از اتاق‌‌‌هایشان که خالی بود ۶ عدد فریزر بزرگ گذاشته بودند.

سال اول، او از صفر تا صد همه کارها را خودش انجام می‌‌‌داد: «همزمان، کلی تلاش کردم تا حضورم در اینستاگرام را تقویت کنم. به مرور دیدم که به واسطه محصولم و چیزی که به والدین پرمشغله ارائه می‌کرد، یک جامعه خوب و دوست‌‌‌داشتنی شکل گرفت».

او بلافاصله متوجه شد که اینستاگرام، راهی برای رشد کسب و کارش است: «کلی از سوی اطرافیان تحت فشار بودم. آنها می‌‌‌گفتند تنها راه موفقیت کسب و کارم، خرده‌‌‌فروشی است اما من می‌‌‌دانستم که شیوه خرید کردن یا اطلاعات گرفتن والدین عصر مدرن، فرق کرده. مطمئن بودم که روش ثبت‌نام در سایت و فروش مستقیم به مشتری، عنصری حیاتی برای ارائه خدماتم به آنهاست». نزدیک‌‌‌های فوریه ۲۰۲۰ بود. سوفی با خنده‌‌‌ای نخودی می‌‌‌گوید: «زمان‌بندی عالی بود». او تصمیم گرفت عملیاتش را حرفه‌‌‌ای کند. هنوز داشت پاره‌‌‌وقت کار می‌کرد اما همزمان با دور اول قرنطینه کرونا، دو سرآشپز استخدام کرد که شغل‌شان را در رستوران از دست داده بودند، به‌علاوه یک مدیر شبکه‌‌‌های اجتماعی؛ و فعالیت‌های مامامید را از خانه بیرون برد.

۲۸۵‌هزار پوند سرمایه، صرف دستمزد سرآشپزها و بسته‌‌‌بندی شد. در عرض یک ماه، شرکت هر هفته ۲هزار غذا تولید می‌کرد.

همزمان با بارداری دوم سوفی، مامامید نیز گسترش یافت، درست در همان کریسمسی که شرکت دوباره راه‌‌‌اندازی شد. جالب است که بعضی از کارها در اتاق زایمان انجام شد.

حالا مامامید در آشپزخانه‌‌‌ای نزدیک برنت کراس در شمال لندن، هر هفته ۸‌هزار غذا تهیه می‌کند.

مشتری‌‌‌ها با ورود به وب‌سایت شرکت و عضویت هفتگی یا ماهانه، می‌توانند به طیف گسترده‌‌‌ای از غذای کودک دسترسی پیدا کنند. بسیاری از مشتری‌‌‌ها هنوز از طریق اینستاگرام ثبت‌نام می‌کنند. بسیاری از سلبریتی‌‌‌های معروف که به تازگی مادر شده‌‌‌اند، مثل «میلی مکینتاش»، در اینستاگرام اعلام کرده‌‌‌اند که به بچه‌‌‌هایشان، غذاهای مامامید می‌دهند.

سوفی اخیرا ۵/ ۱‌میلیون پوند دیگر سرمایه جذب کرده. حالا ارزش شرکت او ۷‌میلیون پوند است. همان‌طور که بعضی والدین، باور نمی‌‌‌کنند که بچه‌‌‌ای به این دنیا آورده‌‌‌اند، سوفی نیز هنوز باور نمی‌کند که کسب و کار خودش را راه انداخته. او در پایان می‌‌‌گوید: «هنوز هم شوکه می‌‌‌شوم وقتی می‌بینم داریم غذاهایی را می‌‌‌فروشیم که طرز تهیه‌‌‌شان را در آشپزخانه خودم، از خودم درآوردم، آن هم بر اساس ترکیباتی که خودم دوست داشتم یا دلم می‌‌‌خواست فرزندم بخورد. البته توسط سرآشپزها اصلاح و از سوی متخصصان تغذیه، تایید شده. اما باز هم هیجان‌‌‌انگیز است!»