بر اساس گزارش Upwork، تقریبا ۴۲ درصد کارگران آمریکایی به دورکاری ادامه می‌دهند و به طور انحصاری بیش از ۱۵ درصد از شرکت‌ها کارمندان دورکار را استخدام می‌کنند. با این حال، با وجود مزایای زیادی که تیم‌های دورکار دارا هستند، پس از واکسیناسیون سراسری بسیاری از کسب وکارها به دنبال برگشت کارمندان به محیط کارهستند.اما کارمندان هم که با شرایط دورکاری به تعادل و بهره وری بیشتر در کار و زندگی شخصی خود دست یافته‌اند، حاضر به برگشت کامل نیستند و درباره ادامه همکاری با کارفرمایانی که حاضر به اجرا قوانین انعطاف پذیر و رویکرد کار ترکیبی نیستند، دچار تردید هستند و با چالش‌های زیادی روبه روشده‌اند. گاهی اوقات برای کارفرمایان، قوانین و اجرای سیاست‌های درست کار توسط کل نیروی کار یک معما است. در اینجا به پنج سوال برای هرکسی که تلاش می‌کند وارد مرحله نرمال جدید شود پاسخ داده می‌شود.

  آیا می‌توانم کارکنان را مجبور کنم واکسینه شوند؟

درحالی‌که موافقت با دریافت واکسن علیه کووید-۱۹ یک الزام قانونی نیست، قطعا برخی از مردم تصمیم گرفته‌اند از این گزینه صرف نظر کنند، برای بسیاری از کارفرمایان روشن نیست که آیا آنها این حق قانونی  را دارند که در کسب و کارهای خود واکسیناسیون را اجباری کنند یا خیر. این یک خط فکری کاملا جدید است و به همین دلیل، در قوانین کلی کشور‌ها هنوز وارد نشده و بی‌پاسخ باقی مانده است. به گفته ویلانس، وکیل مدافع چلتنهام، هر گونه اقدامی ‌برای مجبور کردن کارمند به تزریق واکسن کووید- ۱۹ باید متناسب با دستیابی به یک هدف مشروع باشد. بنابراین به شما، توصیه نمی‌شود که هرگونه قانون یا سیاست استخدام را علیه کارگران واکسینه نشده بدون دلیل موجه -یعنی قانونی که توسط یک تیم حقوقی مجرب بررسی شده است- اجرا کنید.

 آیا من به همان اندازه به فضای اداری قبلی نیاز دارم؟

هیچ الزام قانونی برای هر صاحب کسب و کار برای بهسازی فضای اداری خود وجود ندارد، اما همچنان که زندگی در حال تغییر است نشانه یک کارفرمای خوب توانایی چابک ماندن در خصوص املاک مورد نیاز برای کسب و کار خواهد بود. از همه مهم‌تر، حفظ یک خط گفت‌وگوی بسیار باز با کارکنان خود در مورد اینکه ترجیح می‌دهند کجا و چگونه کار کنند کمک خواهد کرد این گذار برای همه آسان شود.

 آیا می‌توانم کارکنان را مجبور کنم که در دفتر کار حضور داشته باشند؟

تکرار می‌کنم این یکی دیگر از مباحث دشوار است به ویژه به این دلیل که هیچ یک از ما قبلا با چنین وضعیتی برخورد نکرده بودیم. به عنوان یک کارفرما،  مسوولیت شما این است که هرگونه نگرانی مشروع در مورد ایمنی کارمند خود را قبل از بازگشت به کار برطرف کنید، اگرچه این حق شماست که درخواست بازگشت کارمند به محل کار خود را داشته باشید. در غیر این‌صورت، ممکن است شما دلایلی برای پیگیری اقدامات انضباطی داشته باشید. با این حال، اگر به حدی برسد که کارمند اخراج شود اگر به‌طور منطقی به مسائل مربوط به سلامتی و ایمنی قبل از پایان قرارداد اشاره  نکرده‌ باشید ممکن است زمینه لازم برای پیگیری اخراج ناعادلانه را داشته باشد. کار ایمن در طول همه‌گیری یک مفهوم نسبتا جدید و قابل تغییر است. بنابراین در اینجا نیز به یک راهنمای حقوقی حرفه‌ای نیاز خواهد بود.

 چه تغییراتی باید در سیاست‌هایم پس از کووید ایجاد کنم؟

نیاز نیست کارفرمایان تغییر خاصی در سیاست‌های فعلی خود ایجاد کنند. اما اینکه بتوانیم در مورد تغییرات جاری که بر همه زندگی ما تاثیر می‌گذارد انعطاف‌پذیر باشیم، اهمیت بسیاری دارد. به‌عنوان مثال، شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که سیاست کار از راه دور و هرگونه سیاست کاری انعطاف‌پذیر شما، آماده ارائه خدمات به افرادی است که هنوز با همه‌گیری درگیر هستند و مطمئن شوید که سیاست‌های مرخصی در خصوص این بیماری هرگونه درخواست برای کار از راه دور و قرنطینه کارمندان را مورد توجه قرار می‌دهد.

 چگونه می‌توانم از سلامت روان کارکنان خود در طول همه‌گیری و فراتر از آن حمایت کنم؟

حمایت از رفاه و تندرستی کارکنان در جهان پس از کووید نیازمند اصلاحاتی خواهد بود. آموزش و پشتیبانی بیشتر به ویژه هنگامی‌که با ترس از بازگشت به محل کار دست و پنجه نرم می‌کنند، حیاتی خواهد بود. به‌طور مشابه، یک سیاست منعطف و ضد استرس قوی نه تنها به حفظ کارکنان کمک می‌کند، بلکه از غیبت طولانی‌مدت و تاثیر آن بر کسب‌وکار جلوگیری می‌کند. به همین منظور، شما باید به عنوان یک کارفرما موضع روشنی در مورد سلامت روان داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که هر یک از کارکنان در صورت نیاز از منابع لازم برای کاهش تنش‌های شغلی و پیگیری درخواست‌های خود برخوردار هستند.