Untitled-1

بریتانیا از نظر تامین سرمایه برای استارت‌آپ‌های تکنولوژی، دیگر کشورهای اروپایی را پشت سر گذاشته؛ به‌طوری‌که براساس آخرین آمارها، رقم آن به 10میلیارد پوند رسیده است و صنعت تکنولوژی شش‌برابر سریع‌تر از هر صنعت دیگری در این کشور رشد می‌کند. بخش عمده فعالیت‌های استارت‌آپی در لندن اتفاق می‌افتد و بزرگ‌ترین دوره‌های تامین سرمایه توسط استارت‌آپ‌هایی مثل Farfetch، Improbable، Deliveroo و Truphone انجام شده است.

لندن برای جذب کارآفرینانی در کلاس جهانی، قابلیت رقابت با سیلیکون‌ولی را دارد. این شهر به‌عنوان کانونی برای استارت‌آپ‌ها و همچنین به‌عنوان مرکز مالی دنیا، دسترسی استثنایی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سرمایه‌گذاران فرشته، پلت‌فرم‌های جمع‌سپاری، بانک‌ها و دیگر امکانات مالی را تسهیل کرده است. طبق اعلام بنیاد نوآوری نستا (Nesta)، بیش از 200انکوباتور و 160 شتاب‌دهنده در حال حاضر در بریتانیا فعال هستند و سالانه از بیش از 3500 کسب‌وکار جدید حمایت می‌کنند. عمده فعالیت‌های این مراکز در لندن صورت می‌گیرد. بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده تکنولوژی اروپا، به نام لول 39 (Level 39) در لندن واقع شده که 1250 پیشرو در استارت‌آپ‌های مالی، خرده‌فروشی، شهر هوشمند و امنیت سایبری را گرد هم می‌آورد. این شتاب‌‌دهنده به کسب‌وکارهای تازه‌کار، آموزش‌های تخصصی می‌دهد. همچنین پی‌لبز (PiLabs) اولین شتابدهنده پراپ‌تک (proptech، رویکردی نوآورانه در صنعت املاک که تکنولوژی روش انجام کارهای آن را بهینه‌سازی می‌کند) در اروپا است که در بنگاه‌های تازه‌کار حوزه املاک– از استارت‌آپ‌های معماری و طراحی گرفته تا مهمان‌پذیری و سرگرمی- سرمایه‌گذاری می‌کند.

با اینکه جامعه تکنولوژی لندن، مخالفت علنی خود را با ترک این کشور از اتحادیه اروپا اعلام کرد، سال 2017 برای سرمایه‌گذاری‌ خطرپذیر در لندن یک رکورد محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که این شهر بیشتر از دیگر شهرهای بزرگ اروپا، سرمایه خطرپذیر جذب کرد.

شرکت‌های تکنولوژی توانستند 45/ 2میلیارد دلار تامین سرمایه کنند و حدود 80درصد کل تامین سرمایه خطرپذیر بریتانیا در این سال را به خود اختصاص دهند. بیش از 50درصد این سرمایه در عرصه تکنولوژی مالی یا فین‌تک بود. لندن پس از آن، هدف خود برای تبدیل شدن به پایتخت فین‌تک دنیا تا سال 2020 را با جدیت دنبال کرد و دولت بریتانیا، از بهترین مشوق‌ها برای رشد دادن شرکت‌های تکنولوژی استفاده کرد.

مهم‌ترین قانون‌گذار مالی بریتانیا که FCA نام دارد، متعهد شده است فرآیند قانونی را برای استارت‌آپ‌های فین‌تک ساده‌سازی کند و بنابراین نیاز به مجوزهای قانونی سختگیرانه را کاهش داده است.

 برترین قطب‌های استارت‌آپی

ترکیبی از مزایای شبکه‌سازی، فرهنگ کافه‌ای و دفاتر خدمات‌رسان، فضاهای مشارکتی جالبی را در لندن ایجاد کرده است:

هاکل‌تری (Huckletree) – یک محیط پرورش‌دهنده نوآوری همراه با فرهنگ مشارکتی است که جامعه متنوعی از استارت‌آپ‌ها، نوآوران و کارآفرینان را میزبانی می‌کند. هاکل‌تری چهار موقعیت مکانی دارد که 2هزار نفر در آن فعالیت می‌کنند و بسیار مناسب فریلنسرها است.

آنکامن (Uncommon) – آنکامن که به‌دلیل فضاهای آرام، پلی‌لیست‌های موسیقی و گلخانه‌هایش معروف شده است، محیطی بسیار آرامش‌بخش برای کار کردن فراهم می‌کند. اسباب و اثاث ارگونومیک، سالن استراحت و آشپزخانه، از جمله خدماتی هستند که در این محیط استارت‌آپی ارائه می‌شوند.

سنترال کوورکینگ (Central Coworking) – این قطب استارت‌آپی که 24 ساعت و در تمام روزهای هفته فعال است، پیشنهادهای انعطاف‌پذیری برای عضویت دارد. محیط مدرن و مطبوع، دسترسی راحت به اتاق‌های برگزاری جلسات، اتاق استراحت و آشپزخانه،‌ از جمله خدمات آن است و 7 موقعیت مکانی در کل شهر لندن دارد.  کمپس لندن (Campus London) – کمپس لندن فضایی متعلق به شرکت گوگل است و به نقطه کانونی عرصه تکنولوژی در این شهر تبدیل شده است. گوگل به‌عنوان بخشی از شبکه جهانی خود، ساختمانی هفت طبقه با فضای مشارکتی، کلاس‌های آموزشی باکیفیت، فضای راه‌اندازی رویدادها و یک کافه دوست‌داشتنی در زیرزمین را در اختیار کارآفرینان گذاشته است.  پلکسال (Plexal) – پلکسال بزرگ‌ترین قطب نوآوری اروپا است و 11هکتار مساحت دارد. منطقه پلکسال همه نوع خدمات برای استارت‌آپ‌ها ارائه می‌کند: برنامه‌های نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، خدمات حرفه‌ای داخل منزل، تاسیسات ساخت الگوهای اولیه، گزینه‌های مالی، لابراتواری با جدیدترین تکنولوژی‌ها، آموزش‌های کارآفرینی، آموزش‌های صنعتی و ... .