به گزارش ارز دیجیتال،  چارلی مانگر در گردهمایی سالانه و بین‌المللی کسب‌وکارهای چندگانه صراحتا اعلام کرد به‌هیچ‌وجه طرفدار بیت‌کوین نبوده و از موفقیت آن هم خوشحال نیست.

البته مانگر هیچ‌وقت به بیت‌کوین علاقه‌مند نبود. او در جلسه پرسش و پاسخی که در اوایل سال جاری داشت، عنوان کرده بود که بیت‌کوین خیلی «پرنوسان» است و همین باعث می‌شود این ارز دیجیتال، نتواند به ابزاری جهانی برای پرداخت تبدیل شود.

اما این طور که به نظر می‌رسد، بی‌علاقگی او حالا به نفرت تبدیل شده است.

او اخیرا اظهار کرد: معلوم است که من از موفقیت بیت‌کوین متنفرم. من هیچ‌وقت طرفدار ارز دیجیتالی نخواهم بود که برای آدم‌رباها، زورگیرها و امثال آنها مفید است. همچنین هیچ علاقه‌ای به ورود میلیون‌ها دلار سرمایه به شبکه‌‌ای ندارم که معلوم نیست از کجا سر درآورده است. فکر می‌کنم باید صادقانه بگویم که این پیشرفت (بیت‌کوین) منزجرکننده و مخالف منافع دنیای متمدن است.

منظور مانگر از پیشرفت بیت‌کوین، افزایش بیش از ۹۰ درصدی قیمت آن از ابتدای سال جاری تاکنون است.

ارزش سهام شرکت برکشایر هاتاوی امسال توانست از شاخص اس‌اند‌پی‌۵۰۰ (S&P۵۰۰) پیشی بگیرد. سهام برکشایر هاتاوی در سال ۲۰۲۱ با ۶/ ۱۸ درصد افزایش ارزش همراه بود؛ در حالی که این مقدار برای شاخص اس‌اند‌پی‌۵۰۰، ۳/ ۱۱ درصد بوده است. با این حال، پیشرفت این شرکت با پیشرفت بیت‌کوین در سال جاری قابل‌مقایسه نیست.

البته اگر به عملکرد برکشایر هاتاوی و بیت‌کوین طی ۵۲ هفته گذشته نگاه کنیم، بهتر متوجه دلیل تنفر مانگر خواهیم شد. در طول ۵۲ هفته گذشته، سهام برکشایر هاتاوی ۵/ ۵۰ درصد افزایش داشته؛ اما این مقدار برای بیت‌کوین بیش از ۵۰۰ درصد بوده است.

بیت‌کوین در وال استریت به‌عنوان یک دارایی قابل‌احترام و قابل‌سرمایه‌گذاری پذیرفته شده و این پذیرش روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این طور که به نظر می‌رسد، این اتفاق خاطر مانگر را مکدر کرده است. با این اوصاف، باید خوشحال بود که کسی از مانگر در مورد دوج کوین سوال نکرد. افزایش نجومی قیمت دوج کوین احتمالا توانایی به‌خطرانداختن سلامتی این پیرمرد ۹۷‌ساله را دارد. این میم‌کوین کار خود را در سال ۲۰۱۳ و به‌عنوان شوخی شروع کرد و تاکنون، بیش از ۷.۹۰۰ درصد رشد داشته است.

در این بین، وارن بافت، رئیس مانگر و مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی از اظهارنظر در مورد بیت‌کوین امتناع کرد. وارن بافت که پیش‌تر بیت‌کوین را «بی‌ارزش‌تر از سم موش» و «ابزار قمار» معرفی کرده بود، این بار گفت که تمایلی به اظهارنظر در مورد بیت‌کوین ندارد.او در پاسخ به سوالی که در مورد بیت‌کوین از وی پرسیده شد گفت: احتمالا صدها هزار نفر از تماشاگران این برنامه را دارندگان بیت‌کوین تشکیل می‌دهند و در این بین، دو نفر هم هستند که بیت‌کوین ندارند. بنابراین منطقی نیست که به قیمت خوشحالی و رضایت دو نفر، ۴۰۰هزار نفر را ناراحت یا عصبانی کنیم.

اظهارنظرهای مهم دیگری نیز در سال‌های اخیر درباره ارزهای دیجیتالی مطرح شده است که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

بیل گیتس - بنیان‌گذار مایکروسافت

بیل گیتس عنوان کرده است که «فکر می‌کنم این یک سفر هیجان‌انگیز اجباری است اما دولت‌ها می‌خواهند بر حریم آن تسلط داشته باشند. بیت‌کوین هیجان‌انگیز است، زیرا نشان می‌دهد چقدر ساده و راحت است. بیت‌کوین بهتر از ارز‌های سنتی است؛ زیرا شما مجبور نیستید به صورت فیزیکی آن را حمل کنید و البته، برای معاملات بزرگ، پول فیزیکی بسیار آزاردهنده خواهد بود.»

ویتالیک بوترین - خالق اتریوم

درباره بیت‌کوین و اتریوم، به تفاوت بین چیزی مثل ماشین حساب جیبی و گوشی هوشمند فکر کنید. ماشین حساب جیبی فقط یک کار را انجام می‌دهد و همین یکی را نیز خوب انجام می‌دهد. اگر یک گوشی هوشمند داشته باشید، پس شما یک ماشین حساب جیبی، پخش‌کننده موسیقی، مرورگر و خیلی چیزهای دیگر را هم به عنوان اپلیکیشن در گوشی خود دارید.

رابرت شیلر - برنده نوبل اقتصاد

«حباب بیت‌کوین به معنای فرارسیدن زمان ترکیدن و از بین رفتن این ارز دیجیتالی نیست.»

«بیت‌کوین نمونه دیگری از رفتار مدگرایانه‌ انسان است؛ چراکه در حال حاضر خرید آن هزینه زیادی می‌طلبد.»

«فراتر از شایستگی ایده‌ اولیه آنها پیشروی کرده است که نشانگر وجود ردپاهایی جز جامعه دانشمندان علوم کامپیوتر در این بازار است.»

ولادیمیر پوتین - رئیس‌جمهور روسیه

سیاستمداران و شهروندان ممکن است این سوال در ذهنشان نقش بسته باشد که: چرا ما به همه اینها نیاز داریم؟ ما نفت، گاز، زغال سنگ و فلزات مختلف داریم... همه چیز! اما باید پیشرفت بیشتری داشته باشیم. این چیزی است که نیاز داریم.

عصر سنگ به دلیل کمبود سنگ به پایان نرسید؛ بلکه آن دوران فقط به دلیل ظهور فناوری‌های جدید تمام شد. و اکنون فناوری‌های جدیدتری در جهان ظاهر می‌شوند. ما نباید از رقابت در این حوزه (بلاک چین) جا بمانیم.

جک دورسی - مدیرعامل توییتر

دنیا سرانجام به یک ارز واحد خواهد رسید و اینترنت نیز یک ارز را به رسمیت خواهد شناخت. به شخصه عقیده دارم که چنین ارزی بیت‌کوین خواهد بود. بیت‌کوین چیزی است که روی اینترنت متولد شد، روی اینترنت توسعه داده شد، روی اینترنت آزمایش شد؛ حالا جزئی از وجود اینترنت است. اگر به اینترنت به عنوان یک کشور، بازار و ملت فکر کنیم، نیاز به یک ارز برای آن حس می‌شود.

جک ما - موسس علی‌بابا

شاید بیت‌کوین در مقابل بانک پیروز باشد اما احتمال اینکه آن‌هم یک حباب باشد وجود دارد. برای بلاک چین، حباب بودن صدق نمی‌کند زیرا بلاک چین بیش از چیزی که مردم تصور می‌کنند توانایی تغییر جهان را دارد و راه‌حلی برای امنیت اطلاعات ارائه می‌دهد.

بن برنانکی - رئیس اسبق فدرال رزرو

ارزهای مجازی می‌توانند برای طولانی‌‌مدت حضور خود را تضمین کنند به خصوص اگر بتوانند از روش‌های سریع‌تر، امن‌تر و بهینه‌تری برای پرداخت استفاده کنند.

میلتون فریدمن - برنده جایزه نوبل

معتقدم اینترنت یکی از نیروهای اصلی در کاهش نقش دولت است. یکی از چیزهایی که در نظر گرفته نمی‌شود اما به زودی توسعه خواهد یافت، پول الکترونیکی قابل اعتماد است.

نیل فرگوسن - مورخ مشهور و متخصص تاریخ اقتصاد

با وجود اینکه پنج سال پیش بیت‌کوین را توهم می‌دانستم و فکر می‌کردم آینده‌ای ندارد، اما در اجلاس تجاری بازنگری مالی استرالیا نظر منفی خودم را پس گرفته و گفتم ارزهای دیجیتال اساسا طلای دیجیتال هستند و آینده‌ روشنی منتظر آنهاست.