ظاهرا کارکنان به دومین مورد تمایل دارند. یک نظرسنجی که موسسه «مورنینگ کانسالت» در ماه مارس انجام داد، به این نتیجه رسیده است که ۸۷درصد آمریکایی‌هایی که در دوران پاندمی دورکاری می‌کردند، می‌خواهند بعد از عادی شدن شرایط، همچنان به این رویه ادامه دهند؛ حتی اگر یک روز در هفته باشد.

البته این عقیده در میان مدیران کمی پیچیده‌تر و متفاوت‌تر است. رئیس بانک گلدمن‌ساکس، دورکاری را اشتباه می‌داند و انتظار دارد کارکنانش در آمریکا همین روزها و با فروکش کردن پاندمی، به‌صورت تمام وقت سر کار حاضر شوند. مدیر گوگل، ساندار پیچای از طرحش برای پایان دادن به دورکاری تا ماه سپتامبر خبر داده و بر اهمیت فرهنگ «فردی» در محیط کار تاکید داشته است. در مقابل، دیگر شرکت‌های تکنولوژی مثل فیس‌بوک و توییتر اعلام کرده‌اند شاید برای همیشه دورکاری را برای افرادی که خواهان آن هستند، ادامه دهند.

اینکه دورکاری همچنان ادامه خواهد داشت یا نه، تا حدی به ترجیح کارکنان و شاید احساس بهره‌ورتر بودن آنها بستگی دارد. کووید-۱۹ فرصتی را ایجاد کرد تا عمیق‌تر به این سوال فکر شود. از شروع پاندمی، طراحان نظرسنجی و محققان، در حال بررسی میزان بهره‌وری افراد در دورکاری هستند. نشریه اکونومیست داده‌هایی را از این نظرسنجی‌ها که طی ۱۲ ماه گذشته در ۹ کشور ثروتمند دنیا برگزار شده، جمع‌آوری کرده است. نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت کارکنان به‌طور مستمر ادعا کرده‌اند که دورکاری یا بهره‌وری آنها را افزایش داده یا نهایتا تاثیری بر آن نداشته است. به علاوه، این حس حتی با وجود فروکش کردن پاندمی در این کشورها، همچنان قوی است.

البته این اظهارنظرها درمورد خود را باید با احتیاط تفسیر کرد. کارکنان درمورد بهره‌وری خود خوش‌بینی بیش از حد دارند یا دورکاری را به دلایل شخصی تحسین می‌کنند. مثلا حدود نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مورنینگ کانسالت، گفته‌اند دورکاری به نفعشان است؛ چون در زمان و پولی که باید برای رفت‌وآمد به محل کار صرف می‌کردند، صرفه‌جویی می‌شود. البته مدیران هم باید سنجش بهره‌وری را با عدالت بیشتری انجام دهند. به‌طور کلی، باید تحقیقات دقیق‌تر و بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

منبع: IEB.today