تاثیر داده‌ها در رشد کسب‌وکار

مطالعه بیش از ۳۵۰۰ نفر از مدیران بازرگانی و تصمیم‌گیران ارشد فناوری اطلاعات در سراسر انگلیس، فرانسه، آلمان و هلند نشان داد شرکت‌هایی که در دوران همه‌گیری برای اطلاع‌رسانی درباره تصمیمات از داده‌ها استفاده می‌کنند و آنهایی که این کار را نمی‌کنند، با هم متفاوتند. در نظرسنجی از مدیران مشاغل کوچک، متوسط و بزرگ، در مورد استفاده آنها از داده‌ها در دوران بیماری همه‌گیر، درس آموخته‌ها و اعتماد به نفس در اجرای تغییرات طولانی‌مدت کسب‌وکار پرسیده شد و مشخص شد که بیشتر مدیران شرکت‌های داده‌محور (۸۰درصد)، باور دارند که در طول همه‌گیری از مزیتی اساسی برخودار بوده‌اند (شکل).

این رهبران همچنین به نقش مهم داده‌ها در آینده کسب‌وکارشان عمیقا متعهدند. اکثریت عمده ۷۶ درصدی قصد دارند سرمایه‌گذاری در زمینه سواد داده را افزایش دهند. علاوه براین، ۷۹درصد اطمینان دارند که پشتیبانی تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار توسط داده‌ها را تضمین می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد شرکت‌های غیر داده‌محور، در این دوران بلاتکلیفی مفهوم داده را کندتر درک می‌کنند. تنها ۲۹ درصد آنها این موضوع را مزیتی کلیدی می‌دانند و ۵۶ درصد براین باورند که مهارت‌های مربوط به داده را کاهش می‌دهند یا متوقف خواهند کرد. علاوه براین فقط ۳۶درصد اطمینان دارند که داده‌ها از تصمیم‌های کسب‌وکار پشتیبانی می‌کنند.

تحولات سال ۲۰۲۰ تغییرات کسب‌وکار را سرعت بخشید و سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد دنیایی کاملا دیجیتال را آغاز کرد. داده‌ها در قلب این دنیای دیجیتال قرار دارند. تحقیقات نشان می‌دهند در این دوران اطلاعات، شرکت‌هایی که بر مبنای داده و اطلاعات کار می‌کنند مزایایی شفاف را شاهد خواهند بود و کسب‌وکار مطمئن‌تری در آینده خواهند داشت. در نتیجه، آنها واقعا به قدرت داده‌هایشان تکیه می‌کنند. شرکت‌هایی که از خواب بیدار نشده‌اند در معرض خطر عقب افتادن قرار دارند. اما شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌توانند مطمئن باشند که برای استفاده از قدرت داده‌ها خیلی دیر نیست و هم اکنون وقتش فرارسیده است.

هنگامی که از رهبران سازمان‌ها سوال شد که چگونه می‌توانند در دوران همه‌گیری داده‌محور شوند، آنها شیوه‌هایی را مشخص کردند و در صدر فهرست پاسخ‌هایشان ارتباط موثر با کارکنان و مشتریان (۴۲درصد)، توانایی تصمیم‌گیری سریع‌تر درباره کسب‌وکار(۴۰درصد)، و بهبود همکاری بین تیم‌ها برای تصمیم‌گیری و حل مشکلات (۳۶درصد) قرار داشت.

به گفته یکی از رهبران ارشد شرکت هنکل که از راهبران تولید کالاهای مصرفی در سراسر جهان و شرکت‌های صنعتی است، این شرکت مهارت‌های کاربری داده‌ها را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و به موجب بیماری همه‌گیر کاملا از فواید آن بهره برده است. درس‌آموخته‌های این همه‌گیری برای تمامی پاسخ‌دهندگان به این ترتیب بوده است: نیاز به چابکی بیشتر (۳۰درصد)، اولویت‌بندی و اجرای سریع‌تر پروژه‌ها (۲۶درصد) و دسترسی به داده‌های دقیق‌تر، به روز و تمیز‌تر (۲۵درصد).

نتایج به‌دست آمده در سراسر اروپا نشان می‌دهد (۵۶درصد) یعنی کمی بیش از نیمی از رهبران سازمان‌ها شرکت‌هایشان را داده‌محور می‌دانند، درحالی‌که از هر سه نفر یک نفر (۳۸درصد) چنین عقیده‌ای ندارد. این نتایج بیانگر روشی روشن برای استفاده از داده‌ها برای پشتیبانی از تاب‌آوری و تصمیم‌گیری در این دوران است. از آنجاکه کسب‌وکار شرکت‌های آلمانی داده‌محور است، این شرکت‌ها با ۶۲درصد پیشگامند و پس از آنها انگلستان تنها با ۴۶درصد در ردیف بعدی است.  تعهد به تحول دیجیتال به توانایی استفاده از قدرت فناوری برای رشد کسب‌وکار، گشایش بازارهای تازه و به‌دست آوردن مشتریان جدید بستگی دارد. یعنی تمامی داده‌هایی که به‌دلیل تجربه جدید مشتری ایجاد می‌شوند نیز باید درک شوند. استراتژی حکمرانی داده‌ها نیز مانند مدیریت کیفیت داده‌ها و اطلاعات، به‌عنوان یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر سیستم‌های مدیریت، به‌طور قابل‌توجهی دستیابی به اهداف را پشتیبانی می‌کند، انطباق با الزامات را تضمین می‌کند، توان تولید را افزایش می‌دهد و سازمان‌ها را در رسیدن به فرهنگی داده‌محور پشتیبانی می‌کند. بنابراین سازمان‌ها رقابت خود را تضمین می‌کنند و می‌توانند با افزایش هوش داده‌ها در این مسیر پیشرفت کنند.

Untitled-1