بخش دوم

هفته گذشته گفتیم که در سال کرونا زده ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد ۲۲۰۰ فرد میلیاردر دنیا، ثروتمندتر شدند و البته از ثروت ۳۶ درصد از میلیاردرها هم کاسته شد. یعنی درحالی‌که سود ثروتمندترین‌های دنیا قابل‌توجه بود، ضررها متعادل‌تر بود. ۵میلیاردر برنده سالی که گذشت را هفته گذشته معرفی کردیم. اما میلیاردرهایی که بیشترین ثروت را از دست دادند، عبارتند از: کارلوس اسلیم هلو، غول مکزیکی مخابرات و شلدون آدلسون، مالک شرکت سرگرمی که در سال ۲۰۲۰ هر کدام ۵ میلیارد دلار ثروت از دست دادند. مجموع ثروت ۵ میلیاردری که بیشترین ثروت را از دست دادند، ۷/ ۲۳ میلیارد دلار بود.

 کارلوس اسلیم هلو

p23- (1)

* کشور: مکزیک

* کاهش ثروت: 5 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 2/ 58 میلیارد دلار

درست بعد از رئیس‌جمهور شدن دونالد ترامپ در نوامبر 2016، بازارهای جهانی دچار نوسان شد و ارزش پزو، پول مکزیک به کمترین حد خود رسید. این موضوع باعث شد کارلوس اسلیم هلو و خانواده‌اش که مالک شرکت آمریکا موویل

 (America Movil)، بزرگ‌ترین شرکت مخابرات در آمریکای لاتین هستند، بیش از 9 درصد ثروت خود را از دست بدهند. در سال 2007، بلومبرگ اعلام کرد هیچ میلیاردری به اندازه اسلیم هلو در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ ثروتش را از دست نداده است.  پاندمی کرونا در سال 2020 ضربه دیگری به این میلیاردر مکزیکی وارد کرد. اگرچه شرکت او وضعیت تقریبا با ثباتی در دوران پاندمی داشته، اما ثروت خالص اسلیم به خاطر کاهش دوباره ارزش پزوی مکزیک، کم شد. پزو در پایین‌ترین سطح خود در اواخر ماه مارس، 26 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. از آن زمان، پول مکزیک به تدریج ارزش خود را بازیافته، اما همچنان ارزش آن 5درصد کمتر از اواخر 2019 است.

 شلدون آدلسون

p23- (3)

* کشور: آمریکا

* کاهش ثروت: 5 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 1/ 35 میلیارد دلار

سالی که گذشت،‌ برای صنعت تفریح و سرگرمی بسیار سخت بود و آدلسون مجبور شد در اوایل 2020 دو هتل لوکس خود در لاس وگاس را موقتا تعطیل کند. با اینکه گردشگری داخلی آمریکا در فصل تابستان کمی رونق گرفت، اما درآمد شرکت آدلسون در سه ماهه سوم سال، در مقایسه با سال گذشته 82 درصد کاهش یافت. البته با توجه به اخباری که از واکسن کرونا رسیده، ارزش سهام شرکت او در ماه آخر سال، در مقایسه با اواخر اکتبر، 18درصد افزایش یافت.

 سان هونگبین

p23- (2)

* کشور: چین

* کاهش ثروت: 8/ 4 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 1/ 8 میلیارد دلار

این روزها برای اداره کسب‌وکارهای سرگرمی و شهربازی اصلا مناسب نیست. پاندمی اول از همه باعث بسته شدن پارک‌ها و شهربازی‌ها شد و شرکت‌ها را مجبور کرد ظرفیت پذیرش خود را کاهش دهند و سپس با باز شدن‌های دوره‌ای، اقدامات ایمنی بیشتری را در دستور کار قرار دهند. هلدینگ «سوناک چاینا» (Sunac China) که یک شرکت املاک است و سان هونگبین آن را تاسیس کرده و مدیریت می‌کند، در سال 2017 شهربازی دالیان واندا را خریداری کرد. تا اواسط دسامبر، ارزش سهام شرکت سوناک حدود 40 درصد کاهش یافت که به از دست رفتن بیش از یک سوم ثروت خالص سان منجر شد.

 هوی کا یان

p23- (5)

* کشور: چین

* کاهش ثروت: 6/ 4 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 7/ 27 میلیارد دلار

هوی کا یان، ریاست گروه اورگرند (Evergrande)، یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان املاک در چین را بر عهده دارد. اورگرند در گزارش عایدات خود در میانه 2020 اعلام کرد که 128 میلیارد دلار بدهی دارد که بخش عمده آن به خاطر هزینه‌های سنگین خرید زمین برای تاسیس واحد تولید خودروهای برقی است. هوی قصد داشت بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در دنیا را راه‌اندازی کند. شرکت او تلاش کرد با جداسازی برند خدمات املاک خود، پول نقد جور کند، اما عرضه اولیه شرکت تابعه جدید با استقبال چندانی مواجه نشد. تا اوایل دسامبر 2020، ارزش سهام شرکت مادر اورگرند حدود 22 درصد کاهش یافته بود.

هوی در سال 2017 با 3/ 45 میلیارد دلار ثروت، مدتی ثروتمندترین فرد آسیا بود. او در یک کنفرانس مطبوعاتی وعده داد مدل توسعه شرکت را با اولویت قرار دادن فروش و کاهش ذخایر ملکی، متحول خواهد کرد.

 هارولد هام

p23- (4)

* کشور: آمریکا

* کاهش ثروت: 3/ 4 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 6/ 5 میلیارد دلار

هام که مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت نفت مستقل «کانتیننتال ریسورس» (Continental Resources) است، بیش از 43 درصد ثروت خود را از ابتدای سال 2020 از دست داد. صنعت نفت در طول پاندمی به‌شدت دچار بحران شد و به‌ویژه در ماه مارس به‌دلیل درگرفتن جنگ قیمت، دچار آسیب شد. قرنطینه و محدودیت‌های سفر، به معنی کاهش پروازها و رفت‌وآمدها بود و این موضوع تقاضا برای نفت را به شدت کاهش داد. سهام شرکت کونتیننتال در مقایسه با روزهای تاریک بهار 2020 کمی بهبود یافته، اما از ابتدای 2020 کلا 45 درصد کاهش داشته است.

به‌خاطر بیشتر بودن عرضه از تقاضا و به‌طور کلی کاهش قیمت نفت‌خام در سال‌های اخیر، ثروت هام از 2/ 17 میلیارد دلار در سال 2018 به 7/ 12 میلیارد دلار در سال گذشته رسید و حالا ثروت او 6/ 5 میلیارد دلار شده است.