رقابت و رفاقت میان برندها

 برگرکینگ در کمپین مسوولیت اجتماعی مک‌دونالد که به‌نفع کودکان مبتلا به سرطان طراحی شده بود، نقش‌آفرین شد. ماجرا از این قرار بود که برگرکینگ ساندویچ پرطرفدار خود را از منو حذف کرد و از مشتریان طرفدار خود خواست به مک‌دونالد بروند و از کمپین مسوولیت اجتماعی آن حمایت کنند. با این اتفاق، این دو برند نشان دادند چگونه سرسخت‌ترین رقیبان می‌توانند برای یک هدف بزرگ تر کنار هم قرار گیرند.  

این ابتکار عمل و تعامل در حوزه ارتباطات بازاریابی را می‌توان بررسی کرد و به نکات مهمی رسید. اول اینکه موفقیت این کمپین با پول اندازه‌گیری نمی‌شود: قطعا برگرکینگ با این اقدام در لحظه، فروش بیشتری از آن خود نکرد؛ اما نه فقط در آرژانتین، که در سراسر دنیا توجه‌ها را به خود جلب کرد. این یک پیروزی مهم بود و توانست همراهی و همدلی مخاطبان بسیاری را به دست بیاورد.

نکته دوم، همدلی مشتریان منجر به افزایش مشتری می‌شود. ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما در دنیای بازاریابی شدنی است. گاهی اولویت دادن به یک اتفاق (مشابه آنچه برگرکینگ رقم زد) می‌تواند سرمایه‌گذاری مهمی روی احساس مشتریان نسبت به برند باشد. همین موضوع به افزایش حس مثبت در آن‌ها، درگیر شدن با برند و افزایش مشتری و سود منجر می‌شود.

کمپین‌های اثرگذار توجه‌های زیادی را به برند جلب می‌کند. کمپین برگرکینگ اگر شکست خورده بود باز هم مهم بود، اطلاعاتی مبنی بر شکست این کمپین در دست نیست اما حتی اگر برگرکینگ در این کمپین از لحاظ فروش ضرر کرده باشد، باز هم متخصص‌های ارتباطات در این شرکت خواهند گفت این کمپین موفقیت‌آمیز بوده، چرا که افراد زیادی در روزهای بعدی درباره برگرکینگ حرف می‌زدند. حالا در نظر بگیرید در این فضا وقتی این آدم‌ها قصد خرید برگر داشتند فکر می‌کنید اول از همه یاد کجا می‌افتادند؟

اما دست‌مایه این یادداشت اتفاق ناگواری بود که برای یکی از معروف‌ترین برندهای لبنیات ایران رخ داد. چیزی از شروع پاییز ۹۹ نگذشته بود که آتش‌سوزی مهیبی در کارخانه «میهن» با خسارت مالی سنگینی که از خود به‌جا گذاشت خبر اصلی بخش حوادث رسانه‌ها شد. بعد از فروکش کردن شعله‌های آتش رقبای سنتی میهن وارد میدان شدند و در شبکه‌های اجتماعی خود به همدردی با این برند معروف لبنیات پرداختند. برندهایی از جمله پگاه، دامداران، پاک، رامک، صباح و عالیس در اقدامی خوب و حساب شده و به‌موقع، شکلی از همراهی و همدردی با «میهن» را در شبکه‌های اجتماعی خود به‌نمایش گذاشتند که با استقبال و همدلی مشتریان در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و نسبت به این همدردی‌ها واکنش مثبت نشان دادند.