داستان‌ها به تناوب‌های منظمی تحت عنوان اسپرینت به مشتری تحویل داده می‌شود تا زمانی که همه نیازها برآورده شود. امروزه، شرکت‌های بیشتری شروع به استفاده از روش چابک به‌جای روش آبشاری کرده‌اند، که بعضی آن را «روش‌های جدید کار کردن» می‌نامند. دیگر آن دورانی که تحویل یک پروژه ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد و بالاخره زمان نخستین اجرا فرابرسد، به سر آمده است. ممکن است تغییر روش کار یک شرکت به چابک فکر خوبی به‌نظر برسد، اما لازم است مراقب مشکلاتی که با آن به‌وجود می‌آید باشیم. در اینجا به اشتباهات رایج اسکرام مستر می‌پردازیم:

1- اسکرام مستر مانند یک مدیر پروژه عمل می‌کند: اغلب شرکت‌هایی که روش کار خود را به چابک تغییر می‌دهند، پیش از این از روش آبشاری برای تحویل محصول استفاده می‌کرده‌اند و اینک افرادی را که قبلا مدیر پروژه بوده‌اند به‌عنوان اسکرام مستر منصوب می‌کنند. رایج‌ترین خطا در این میان، آن است که این افراد در محیط چابک همچنان مانند مدیران پروژه رفتار می‌کنند. آنها در برابر تغییر مقاومت می‌کنند و باعث کند شدن تغییر می‌شوند. همچنین، این افراد انتظار دارند تیم‌ها هنگام جلسات سرپایی روزانه به آنها درخصوص پیشرفت داستان‌ها گزارش دهند و این تصور را که رئیس هستند حفظ کنند، درحالی‌که در چابک این‌گونه نیست. در چابک، تیم‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند چگونه حماسه‌ها را با شکستنشان به بخش‌های کوچک‌تری به نام داستان با ارزش‌های مورد نیاز مشتری، به او تحویل دهند. در این حالت نقش اسکرام مستر مدیریت جزئیات و دیکته کردن نحوه تحویل به تیم نیست؛ بلکه اسکرام مستر تیم‌ها را برای پیروی از فرآیندهای چابک راهنمایی می‌کند و کمک می‌کند موانعی که باعث کندی تیم‌ها می‌شوند برداشته شود، تا آنها بتوانند بهره‌وری مداوم داشته باشند.

2- واضح نبودن ابعاد مالکیت پروژه و تحویل آن برای اسکرام مستر: در روش آبشاری، مدیران پروژه صاحب پروژه هستند و مسوول پیروزی یا شکست تیم به حساب می‌آیند. درحالی‌که در محیط چابک، تیم صاحب پروژه است و برای پروژه تصمیم می‌گیرد. در محیط چابک مسوولیت پیروزی و شکست یک اسپرینت بر دوش تیم است. تیم‌ها برای تحویل داستان‌هایی که می‌توانند در هر اسپرینت تحویل شوند متعهد می‌شوند. آنها برای اطمینان از روشن بودن نیازها و معیارهای پذیرش با مالک محصول صحبت می‌کنند، همچنین مدت انجام داستان‌ها را تخمین می‌زنند و هنگامی که احساس کنند برخی داستان‌ها برای اسپرینت پیش رو مناسب نیستند با مالک محصول مذاکره می‌کنند. به‌عنوان یک تیم خودمدیریتی، تیم‌ها می‌توانند استراتژی‌ای بسازند که رویکردشان درخصوص چگونگی تحویل یک داستان یا حماسه را محقق کند تا زمانی که نیازها پوشش داده شوند و به «تعریف انجام شده» برسند.

3- عدم درک ارزش مراسم‌ اسکرام: بعضی از اسکرام مسترها تنها به این دلیل که مراسم‌ها بخشی از استاندارد چابک هستند، انجام آنها را تسهیل می‌کنند؛ اما در اعماق وجودشان بر این باورند که این کارها که وقت تلف کردن است. آنها ترجیح می‌دهند تیم‌ها به‌جای آنکه به انجام برنامه‌ریزی اسپرینت، اصلاح بک لاگ‌ها، برگزاری جلسات سرپایی روزانه، دموها و بازنگری گذشته بپردازند، به‌طور مداوم روی انجام داستان‌ها کار کنند. باید درنظر داشت که هدف از مراسم‌ مختلف چابک فقط برگزاری جلسات نیست، بلکه هر مراسم ارزشی را برای چابک به ارمغان می‌آورد. از آنجا که دنیای چابک یک دنیای پرسرعت است، بسیار مهم است که اعضای تیم در طول جلسات سرپایی روزانه نسبت به آنچه روزانه اتفاق می‌افتد آگاه و با آن هماهنگ شوند –اینکه چه چیزهایی موانع، وابستگی‌ها و مسدودکننده‌ها هستند. برخلاف روش آبشاری که تحویل محصول یکباره و در انتهای پروژه اتفاق می‌افتد، در چابک تیم‌ها در هر اسپرینت،که معمولا دو هفته است، ارزش‌ها را تحویل می‌دهند. همچنین آنها فقط برای انجام داستان‌هایی برنامه‌ریزی می‌کنند که در دو هفته پیش‌رو قرار است تحویل شوند. و این داستان‌ها همان‌هایی هستند که تیم متعهد شده در جلسه دمو به مالک محصول و ذی‌نفعان ارائه دهد. یکی از اجزای مهم برای پیوسته چرخیدن چرخ چابک، با انگیزه نگه داشتن تیم است و به همین دلیل ما از اعضای تیم می‌خواهیم افکار و نظراتشان را در«جلسه بازنگری گذشته» بیان کنند.

4- عدم درک اهمیت داشتن گواهی‌نامه Scrum Master: امروزه، شرکت‌ها اهمیت بیشتری به گواهی‌نامه‌ها می‌دهند و متقاضیان کار که از این گواهی‌نامه‌ها برخوردار هستند شانس بیشتری برای استخدام دارند. در شرح کار اسکرام مستر‌ها، اغلب داشتن گواهی‌نامه اسکرام مستر به‌عنوان یکی از معیارها در نظر گرفته می‌شود. اهمیت اخذ گواهی‌نامه اسکرام مستر مانند اخذ یک مدرک دانشگاهی پیش از درخواست دادن برای یک شغل است. داشتن گواهی‌نامه به شرکت این اطمینان را می‌دهد که شما دانش مورد انتظار برای این نقش را دارید، بنابراین نسبت به سایر متقاضیان، برای شما یک مزیت محسوب خواهد شد. با وجود مزیتی که داشتن گواهی‌نامه برای شما ایجاد می‌کند، لازم است بدانید که اسکرام مسترها باید پیوسته درحال یادگیری و تمرین مسوولیت‌هایشان باشند و بسیار حائز اهمیت است که به‌عنوان اسکرام مستر همواره پذیرای ایده‌های جدید درخصوص چگونگی پیشرفت بیشتر در نقش خود باشید. ما در یک دنیای چابک هستیم که در آن همه چیز سریع پیش می‌رود. در مواردی که از نحوه انجام کارها اطمینان ندارید، مدت کوتاهی مکث کنید و آنچه را در برنامه صدور گواهی‌نامه اسکرام مستر آموخته‌اید مرور کنید. با یادآوری اصول اولیه، شما خواهید توانست به مسیر بازگردید.

شکی نیست که داشتن گواهی‌نامه اسکرام مستر شما را در این نقش تثبیت می‌کند و به شما و سازمان اعتماد به نفس می‌بخشد.