برنده‌ها و بازنده‌های ثروت در 2018

با این حال، دارایی تعداد زیادی از میلیاردرهای دنیا خلاف جهت این مشکلات حرکت کرده و بیشتر شده است. دارایی بیل‌گیتس و استیو بالمر به خاطر بالا رفتن قیمت سهام مایکروسافت، روی هم ۳/ ۶ میلیارد دلار افزایش یافت. چند نفر از روسیه به خاطر سود به دست آمده از شرکت‌های نفت و گاز، ثروتمندتر شدند. اما بزرگ‌ترین برنده سال ۲۰۱۸ که بیشترین حاشیه سود را از شرکت خود به دست آورد، جف بزوس، موسس و مدیر عامل آمازون بود که دارایی او بین دسامبر ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸ با افزایش ۲۸ میلیارد دلاری مواجه شد و به ۲/ ۱۲۶ میلیارد رسید. در این سال، دارایی بزوس حتی در مقطعی از این هم بیشتر شد و اوایل سپتامبر به اوج ۱۶۷ میلیارد دلار رسید. به‌طور کلی، ۱۰ ثروتمند برتر دنیا ظرف ۱۲ ماه گذشته، مبلغ ۶۴ میلیارد دلار به دارایی‌های خود اضافه کرده‌اند. البته این رقم اضافه شده، خیلی کمتر از سال ۲۰۱۷ است. در سال ۲۰۱۷ مجموع دارایی‌های ۱۰ ثروتمند اول دنیا ۲۰۴ میلیارد دلار بود.

 برنده‌ها

۱- جف بزوس

ارزش خالص دارایی: ۲/ ۱۲۶ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۹/ ۲۷ میلیارد دلار

در سال ۲۰۱۸، شرکت آمازون نه تنها در بازارهای نوظهوری مثل ترکیه و هند توسعه یافت، بلکه میزان سود آن رکورد شکست و دومین دفتر مرکزی آن در نیویورک افتتاح شد. سهام آمازون در ماه سپتامبر به بالاترین حد تاریخ این شرکت صعود کرد. البته پس از آن، فروش شرکت انتظارات را برآورده نکرده و ارزش سهام روند نزولی داشته است. با این حال، نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

۲- تاداشی یانای

ارزش خالص دارایی: ۱/ ۲۷ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۷ میلیارد دلار

سهام میلیاردر ژاپنی و مالک شرکت مادر خرده‌فروشی زنجیره‌ای Uniqlo، از دسامبر ۲۰۱۷ حدود یک سوم افزایش یافته است. این شرکت ژاپنی همچنین گزارش کرده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ فروش بین‌المللی Uniqlo از فروش داخلی شرکت بالاتر رفته است.

۳- واگیت آلکپروف

ارزش خالص دارایی: ۵/ ۱۹ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۶/ ۴ میلیارد دلار

در سال ۲۰۱۸ سود شرکت لوک‌اویل (Lukoil) که آلکپروف مدیر عامل آن است، به دلیل بالا رفتن قیمت نفت و گاز و پایین آمدن ارزش روبل روسیه، جهش داشت. سهام این شرکت ظرف مدت یک سال ۲۹ درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است.

۴- روپرت مرداک

ارزش خالص دارایی: ۳/ ۱۹ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۶/ ۴ میلیارد دلار

با اینکه سهام شرکت رسانه‌ای مرداک - مالک روزنامه‌های وال استریت ژورنال و نیویورک پست – در سال گذشته ۲۶ درصد تنزل کرده بود، اما سهام هلدینگ بزرگ‌تر او به نام ۲۱st Century Fox،

پیش از تکمیل شدن ادغام با شرکت دیزنی ۴۲درصد افزایش ارزش داشت. این ادغام در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ کامل خواهد شد.

۵- لئونید میخلسون

ارزش خالص دارایی: ۴/ ۲۱ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۴ میلیارد دلار

قیمت سهام شرکتی نوواتک (Novatek)، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مستقل نفت خام و گاز طبیعی در روسیه، با توجه به قیمت‌های داخلی بالاتر و افزایش تقاضای بین‌المللی، ۶۵ درصد افزایش یافت که رقم بسیار قابل توجهی است. میخلسون که ۲۵درصد سهام نوواتک را در اختیار دارد، رئیس هیات‌مدیره این شرکت است.

۶- گنادی تیموشنکو

ارزش خالص دارایی: ۹/ ۱۸ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۸/ ۳ میلیارد دلار

تیموشنکو در کسب‌وکارهای مختلف روسیه سهام دارد؛ از جمله مالکیت ۲۳ درصد شرکت نوواتک که همان‌طور که گفته شد، با افزایش قابل توجه سهام در سال ۲۰۱۸ مواجه شد. همچنین ۱۷ درصد سهام شرکت خصوصی پتروشیمی سیبور (Sibur) متعلق به تیموشنکو است. او که روابط نزدیکی با رئیس‌جمهور روسیه دارد، یک روز قبل از اینکه هدف تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۴ قرار بگیرد، سهامش را در شرکت تجارتی گانور (Gunvor) به شریکش فروخت.

۷- استیو بالمر

ارزش خالص دارایی: ۷/ ۴۰ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۴/ ۳ میلیارد دلار

بالمر اوایل سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که سهامش را در شرکت مایکروسافت – که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مدیر عامل آن بود – حفظ کرده است. این اتفاق خوبی برای بالمر بود، چون سهام این شرکت نرم‌افزاری به دلیل فعالیت در خدمات ابری در همین سال ۲۰ درصد افزایش یافت و به رشد درآمد او انجامید.

۸- موکش آمبانی

ارزش خالص دارایی: ۴/ ۴۴ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۳ میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد هند سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیارد دلاری شرکت او به نام Reliance Industries، روی سرویس پهنای باند ۴G به نام جیو (Jio)، توانست از شروع فعالیت در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۵۰ میلیون مشتری جدید جذب کند. سهام شرکت

 Reliance در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافت.

۹- بیل‌گیتس

ارزش خالص دارایی: ۹/ ۹۳ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۹/ ۲ میلیارد دلار

بیل‌گیتس که ۲۴ سال ثروتمندترین فرد آمریکا بود، اوایل امسال جایگاه خود را به جف بزوس داد، اما او چهار سال بعد از استعفا دادن به‌عنوان رئیس مایکروسافت و فروختن بخش عمده‌ای از سهامش، هنوز از این شرکت درآمد قابل توجهی دارد.

۱۰- ایلان ماسک

ارزش خالص دارایی: ۵/ ۲۲ میلیارد دلار

افزایش دارایی: ۸/ ۲ میلیارد دلار

با اینکه توییت‌های ایلان ماسک دردسرهای زیادی برای او در سال ۲۰۱۸ داشت – از جمله جریمه ۲۰ میلیون دلاری – اما قیمت سهام شرکت تسلا در پایان سال به دلیل بالا رفتن فروش خودروهای برقی Model ۳ محبوب این شرکت، افزایش یافت. حدود نیمی از افزایش ارزش خالص دارایی او ناشی از افزایش ارزش سهام شرکت فضایی اسپیس ایکس بود که ماسک یکی از بزرگ‌ترین سهامداران آن است.

 بازنده‌ها

۱- مارک زاکربرگ

ارزش خالص دارایی: ۵/ ۵۲ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۷/ ۱۸ میلیارد دلار

یک روز بعد از اینکه فیس‌بوک نتایج ناامیدکننده سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ را در ماه ژوئیه اعلام کرد، سهام این شرکت ۱۹ درصد کاهش یافت و ۴/ ۱۵ میلیارد دلار از دارایی زاکربرگ کم شد. عوامل دیگری هم در سقوط فیس‌بوک در سال ۲۰۱۸ نقش داشتند: کنگره آمریکا زاکربرگ را به دلیل افشای اطلاعات کاربران در ماه آوریل بازخواست کرد و در ماه نوامبر هم روزنامه نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه فیس‌بوک به یک شرکت پول داده تا در مورد جورج سوروس که فیس‌بوک را مورد انتقاد قرار داده بود، اطلاعات منفی منتشر کند.

۲- آمانسیو اورتگا

ارزش خالص دارایی: ۶/ ۵۹ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۲/ ۱۶ میلیارد دلار

رشد خرده‌فروشی لباس ایندیتکس که در سال ۱۹۷۵ با مشارکت اورتگا تاسیس شده بود و با برند زنجیره‌ای زارا معروف شده، در سال ۲۰۱۸ کند شد. قیمت سهام این شرکت در طول سال به دلیل فشار بر حاشیه سود و تحلیل‌های بدبینانه سقوط کرد.

۳- جورج شافلر

ارزش خالص دارایی: ۴/ ۱۲ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۱۴ میلیارد دلار

یک دهه بعد از اینکه گروه شافلر آلمان – تحت مالکیت جورج شافلر و مادرش – شرکت تایر و لوازم یدکی Continental AG را خرید، کاهش فروش خودرو در اروپا و چین بر این شرکت اثر منفی گذاشت. در ماه نوامبر، شرکت

Continental اعلام کرد رشد فروش این شرکت در سال ۲۰۱۸ کمتر از یک درصد بوده، در حالی که در سال ۲۰۱۷ رشد فروش شرکت ۵/ ۸ درصد بوده است. سهام این شرکت در سال گذشته ۴۶ درصد سقوط کرد.

۴- ما هواتنگ

ارزش خالص دارایی: ۱/ ۳۵ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۱/ ۱۰ میلیارد دلار

سال ۲۰۱۸ برای غول اینترنتی تانست که ما رهبری آن را بر عهده دارد و قبلا ثروتمندترین فرد چین بود، بسیار سخت گذشت. سهام این شرکت بعد از آنکه دولت چین مجوزهای لازم را برای بازی‌های ویدئویی لغو کرد و سود فصلی کاهش یافت، بیش از ۲۵ درصد سقوط کرد.

۵- کارلوس اسلیم هلو

ارزش خالص دارایی: ۸/ ۵۶ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۳/ ۹ میلیارد دلار

بالا رفتن ارزش دلار در سال ۲۰۱۸ به بازارهای نوظهور و ارزش پول کشورهای آمریکای لاتین آسیب زیادی وارد کرد. شرکت موویل (Movil) در مکزیک، تحت هدایت اسلیم هلو، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی این منطقه است و با کاهش ۱۹ درصدی قیمت سهام در سال گذشته، مواجه شد.

۶- خورخه پائولو لمان

ارزش خالص دارایی: ۲۰ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۲/ ۹ میلیارد دلار

لمان در شرکت مواد غذایی کرفت هینز سهام دارد که در سال ۲۰۱۸ سقوط قابل توجهی داشت. درآمد خالص این شرکت در سه ماه سوم سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳۳ درصد کاهش یافت.

۷- کاروئن سیریوادهاناباکدای

ارزش خالص دارایی: ۸/ ۱۲ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۲۴/ ۷ میلیارد دلار

سهام شرکت نوشیدنی این میلیاردر تایلندی به دلیل کاهش درآمد مصرف‌کنندگان در سال گذشته ۳۹ درصد کاهش یافت.

۸- پولیانا چو

ارزش خالص دارایی: ۲ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۲/ ۷ میلیارد دلار

خانم چو، کارآفرین هنگ‌ کنگی است که شرکت خدمات مالی او به دلیل سقوط سود ناخالص در سال گذشته، بیش از سه چهارم ارزش بازار خود را از دست داد.

۹- وانگ وی

ارزش خالص دارایی: ۱۳ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۷/ ۶ میلیارد دلار

در ۱۲ ماه گذشته، همراه با کاهش فعالیت شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک در چین، سهام شرکت خدمات توزیع SF Express بیش از ۳۰ درصد کاهش ارزش داشت. وانگ وی که ریاست هیات‌مدیره این شرکت را بر عهده دارد، مالک بیش از ۶۰ درصد سهام آن است.

۱۰- ژو کانفی

ارزش خالص دارایی: ۵/ ۳ میلیارد دلار

کاهش دارایی: ۳/ ۶ میلیارد دلار

خانم کانفی از ثروتمندترین زنان کارآفرین دنیا است که در سال ۲۰۱۸ قربانی جنگ تجاری چین و آمریکا شد. سهام شرکت Lens Technology او که محصولات تکنولوژیک و صفحات گوشی موبایل تولید می‌کند، ۶۴ درصد تنزل کرد.