اما اگر تحصیلات دانشگاهی عامل موفقیت مالی این افراد نیست، پس چه چیزی باعث ثروتمندی این افراد می‌شود؟

جواب سوال تنها دو کلمه است: سواد مالی

واقعیت مهم این است که این افراد در کودکی یا نوجوانی وارد دنیای کسب‌وکار شده و شغلی را تجربه کرده‌اند و از همان موقع با مباحث و مهارت‌های مالی آشنا شده‌اند. درنتیجه نگرش و ذهنیت درستی از کودکی و نوجوانی در آنها شکل گرفته است. به همین دلیل هم اکنون دارای شم اقتصادی، مهارت‌های مالی و توانایی بالا در کسب‌وکار خود هستند.

پس نیازی به توضیح نیست که آموزش سواد مالی و افزایش هوش مالی کودکان به همان اندازه مهم است که مهارت خواندن و نوشتن اهمیت دارد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که آموزش سواد مالی فقط برای خانواده‌های کم درآمد نیست و برای خانواده‌هایی که از لحاظ مالی در شرایط مطلوبی هستند نیز اهمیت دارد؛ چرا که بر اساس گزارش‌های موسسه مالی در آمریکا، در حدود ۹۰ درصد از بین خانواده‌های ثروتمند، ثروت به ارث رسیده به فرزند تا نسل سوم از دست خواهد رفت که از این بین حدود ۷۰ درصد، ثروت خود را تا نسل دوم از دست خواهند داد و این به‌دلیل کمبود سواد مالی در فرزندان آنها است!

اشتباه والدین امروزی

والدین امروزه سخت تلاش می‌کنند تا فرزندشان را در یک وضعیت خوب اقتصادی قرار دهند؛ اما توجه نمی‌کنند که در اصل باید خود فرزندشان آموزه‌هایی را در زمینه مهارت‌های پولی و مالی فرا بگیرد. در غیر این صورت او در آینده در یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی خود که حل و فصل مسائل و مشکلات مالی است، ناتوان خواهد بود.

متاسفانه کودکان امروزی بدون هیچ درکی از چگونگی کارکرد پول بزرگ می‌شوند. این امر باعث می‌شود آنها در بزرگسالی اشتباهات مالی زیادی را مرتکب شوند. از طرفی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج والدین در ایران، دادن پول توجیبی به‌صورت مدیریت نشده به فرزندان است که باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای او و خانواده‌اش در آینده خواهد شد.

اهمیت «سنین کودکی» برای یادگیری سواد مالی

گزارش منتشرشده در دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که عادات و نگرش افراد در مورد پول، از سنین کودکی و قبل از ۷ سالگی شکل می‌گیرد، در نتیجه شما والدین در این زمان، برای ایجاد نگرش و عادات درست و نیز آموزش صحیح مفاهیم مالی، فرصت مناسبی در اختیار دارید، چراکه اگر فرزندتان اکنون و در سنین کودکی تصمیم اشتباهی بگیرد، نتیجه اشتباه خود را با ضرر بسیار کمتر خواهد دید تا اینکه در بزرگسالی با تصمیمات اشتباه، با مشکلات مالی بزرگ‌تری دست به گریبان شود.

ضرورت آموزش مهارت‌های مالی به فرزندان

چیزی که همیشه قلب پدر و مادرها را به درد می‌آورد دیدن فرزندانشان در زمانی است که تازه از حمایت مالی خانواده خود خارج شده و وارد بازار کار و اجتماع شده‌اند؛ ولی به سرعت گرفتار مشکلات و بحران‌های مالی می‌شوند.

داشتن سواد مالی یکی از مهارت‌های مهم در زندگی است و در این برهه از زمان که رکود و تغییر و تحولات اقتصادی روزبه‌روز بیشتر می‌شوند، فرزندان ما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند تا در مورد سواد مالی آموزش ببینند و برای مواجهه با زندگی آینده آماده شوند.

اهمیت سواد مالی به اندازه‌ای است که یونسکو آن را جزو شش سواد اصلی در قرن حاضر تعریف کرده که هر فردی باید آن را کسب کند. کاملا واضح است که فقدان دانش در موضوعات مالی می‌تواند اثری منفی در زندگی آینده فرزندان و خانواده آنها داشته باشد. از طرفی سواد تربیتی نیز، از نظر یونسکو یکی دیگر از سوادهای بسیار مهم است، بنابراین والدین باید نقش خود را برای آموزش سواد اقتصادی و هدایت فرزندانشان به سمت موفقیت‌های مالی ایفا کنند.

 بدون شک در آینده، کودکی در کسب‌وکارش موفق خواهد بود که راه و رسم پول درآوردن را یاد گرفته باشد. بتواند با دوراندیشی، برنامه‌ریزی کند و با کمترین هزینه، کسب‌وکاری را راه‌اندازی کند و با استفاده از توانایی و تخصصی که دارد، درآمدزایی کند. هزینه‌ها و درآمدهایش را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند و بتواند با منابع مالی خود روی فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری داشته باشد. چنین فردی نه تنها در کسب‌وکار، بلکه در زندگی شخصی خود نیز موفق خواهد بود.

سخن پایانی

همه ما دوست داریم در امور مالی موفق باشیم یا اگر نیستیم حداقل فرزندان ما در آینده گرفتار مشکلات و بحران‌های مالی نشوند و به موفقیت‌های مالی برسند. ولی برای ثروت‌آفرین شدنشان، باید سواد مالی را از کودکی به آنها آموزش داد تا در آینده از هوش مالی بالایی بهره‌مند شوند. کودکان امروز، ارزش‌آفرینان و نابغه‌های اقتصادی فردا هستند، اگر و فقط اگر از امروز به فکر رشد و غنی‌سازی ذهن آنها باشیم. البته قبل از اینکه آموزش مباحث مالی را با فرزندتان شروع کنید، باید بدانید چه روش‌هایی درست و چه روش‌هایی نادرست است. مواظب باشید آموزش این مفاهیم مثل لبه شمشیر است و اگر خودسرانه عمل کنید ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد و عواقب جبران ناپذیری را برای فرزندتان به همراه آورد.

شما می‌توانید هم اکنون برای پیوستن به کمپین «نابغه اقتصادی فردا» به سایت نیک استارتر مراجعه کنید، توضیحات مربوط به ویژگی‌های یک تربیت مالی صحیح را مطالعه کنید و علاوه بر دسترسی به جدیدترین بسته آموزشی و کاربردی طراحی شده توسط تیم «کودک آپ» در زمینه هوش مالی کودکان، حمایت خود را از این کمپین اعلام کنید و در توسعه یافتن کشور در آینده سهیم شوید.