درخشان‌ترین ایده‌ها و خلاقانه‌ترین افکار چه زمانی به ذهن خطور می‌کند؟

۵) گاهی اوقات در برنامه هفتگی‌تان تنوع ایجاد کنید

اگر شما هم جزو آن دسته از مدیرانی هستید که فکر می‌کنند نشانه بالا بودن بهره‌وری یک فرد در محیط در حضور دائمی او پشت میز کار است، بدانید که اشتباه می‌کنید. تحقیقات نشان داده که فاصله گرفتن از کار‌های تکراری و روزمره و تفکر و تعمق کارکنان در مورد مسائل عمیق‌تر کاری و تلاش آنها برای حل مساله تاثیر به مراتب بیشتری بر افزایش کارآیی و بازدهی آنها خواهد داشت. تجربه ثابت کرده که درخشان‌ترین ایده‌ها و خلاقانه‌ترین افکار درست در زمانی به ذهن کارکنان خطور می‌کند که آنها یا در حال استراحت هستند یا زیر دوش حمام یا در حال ورزش کردن.

۶) به دیگران در کارهایشان کمک کنید و از آنها بخواهید چنین کنند

دکتر گرانت در کتاب معروفش باعنوان «بده و بگیر» در مورد نحوه کمک کردن کارکنان به هم در محیط کار می‌نویسد «اگر شما به هر درخواست کمکی از طرف همکاران‌تان به‌طور کورکورانه و بی‌هدف پاسخ مثبت دهید شکست خواهید خورد و در کارتان پیشرفتی نخواهید داشت اما اگر این کار را به‌صورت هدفمند و استراتژیک انجام دهید و پس از سبک و سنگین کردن شرایط به دیگران کمک کنید آن گاه نتایج مثبت آن را بر افزایش بهره‌وری خود خواهید دید.» در واقع کارکنان موفق کسانی هستند که به هر درخواست کمکی به سرعت جواب مثبت نمی‌دهند بلکه کمک‌های تخصصی و موثری را که نتایج مثبت آن در نهایت متوجه خودشان شود به دیگران ارائه می‌دهند.

۷) «نه» گفتن به دیگران را تمرین کنید

یکی از معضلات و چالش‌های متداول در محیط‌های کاری تعاملی و مشارکتی عبارت است از به وجود آمدن تداخلات درکارهای افراد و به هم خوردن تمرکز کاری آنها. گاهی اوقات درخواست‌هایی در محیط کار از جانب همکاران مطرح می‌شود که جواب مثبت دادن به آنها و درگیر شدن با آنها باعث می‌شود تا خودمان از انجام کارهایمان باز بمانیم و این مساله باعث افت شدید بهره‌وری ما خواهد شد. رد کردن عجولانه و بی‌ادبانه درخواست‌های مطرح شده از سوی همکاران نیز کار درستی نیست، چرا که به جو صمیمی و دوستانه موجود در محیط کار لطمه می‌زند و روابط کاری همکاران را تخریب می‌کند. بنابراین باید برای نه گفتن مودبانه برنامه‌ریزی کرد. گرگ مک کوین از مشاوران و صاحب‌نظران مشهور در عرصه روابط کاری در این باره می‌نویسد: «شما باید خود را از قبل آماده دادن پاسخ منفی به درخواست‌های اتفاقی مدیران و همکاران‌تان کنید. برای این کار کافی است فهرستی از فعالیت‌هایی که در حال انجام شان هستید یا می‌خواهید انجام دهید و جزو اولویت‌های کاری‌تان محسوب می‌شوند آماده کرده و به دیگران نشان دهید و به این ترتیب به شکل مودبانه‌ای به آنها نه بگویید.»

۸) اندازه‌گیری و سنجش پیوسته عملکرد‌ها را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید از میزان پیشبرد اهداف و موفقیت‌های خود آگاه شوید باید آنها را به‌صورتی درآورید که قابل اندازه‌گیری و سنجش باشند و با کنترل آنها هم به خودتان روحیه مضاعف برای کار بیشتر دهید و هم مدیران مافوق و روسای خود را در جریان دستاوردهای خود قرار دهید. اگر دونده‌ای برای ساعت‌های متمادی بدود اما نداند که چند کیلومتر دویده است احساس خستگی بیشتری نسبت به دونده‌ای خواهد داشت که به خود کیلومترشمار وصل کرده است. در سازمان‌ها نیز عملکرد قابل سنجش و کنترل افراد است که ملاک قضاوت در عملکرد آنها تلقی می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید کارهایتان به چشم دیگران اعم از مدیران و سهامداران شرکت بیاید باید آنها را به‌صورت شاخص‌های کیفی در اختیار مقامات ذی‌ربط قرار دهید. این کار برای خودتان نیز موثر بوده و به شما روحیه کار مضاعف می‌دهد و این یعنی افزایش بهره‌وری.

۹)امروز بیشتر کار کنید تا فردا وقت بیشتری داشته باشید

یکی از رموز بالا بودن کارآمدی و بهره‌وری بسیاری از مدیران و کارکنان موفق در این نکته ساده نهفته است که آنها هیچ وقت خود را در وضعیت اضطرار نمی‌بینند و مجبور نیستند که کارهایشان را با عجله و فشار انجام دهند. علت اصلی این مساله در این نیست که آنها کار‌های زیادی برای انجام دادن ندارند یا چندان پر مشغله نیستند بلکه به خاطر این است که آنها زمان‌شان را مدیریت کرده و با کار کردن بیشتر در امروز کارهای کمتری را برای فردایشان باقی می‌گذارند و به عبارت روشن‌تر اختیار وقت‌شان را خودشان در دست دارند. برای این کار لازم است همیشه از خود بپرسید که «چطور می‌توانم کارهایم را طوری انجام دهم که فردا راحت‌تر باشم؟» داشتن فهرستی مکتوب و کامل از کارهایی که قرار است طی روزهای آینده انجام دهید می‌تواند به شما در انجام مرتب و بی‌دغدغه آنها کمک شایانی کند.