برای خوداشتغالی عینک واقع‌بینی بزنید!

به‌طور کلی، اگر با ۴۴ ساعت کار در هفته مثلا سالانه ۳۶ میلیون تومان درآمد دارید، با خوداشتغالی می‌توانید حدودا ساعتی ۵۰ هزار تومان دربیاورید. چرا امتحان نمی‌کنید؟

واقعیت این است که هزینه‌های انجام کسب‌وکار – چه هزینه‌های آشکار و چه هزینه‌های پنهان – باعث می‌شود درآمدتان خیلی کمتر از آن چیزی شود که فکر می‌کنید. به‌عنوان یک فرد خوداشتغال می‌توانید داشته باشید. این موضوع را گزارش ۲۰۱۷ شرکت PayPal در مورد افرادی که آزاد کار می‌کنند و میانگین درآمد سالانه آنها بسیار کم بوده، نشان داده است. بنابراین، قبل از اینکه اعلام استقلال در کار کنید، از حساب و کتاب‌هایتان مطمئن شوید تا به عنوان یک کارگر اقتصاد گیگی بتوانید زندگی را سپری کنید. در ادامه به برخی از مشکلات و هزینه‌های خوداشتغالی اشاره می‌شود.

دیگر مرخصی باحقوق ندارید

حتی اگر کارفرما مجبورتان کرده شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۵ کار کنید (به اضافه ۴ ساعت کار در پنج‌شنبه‌ها)، این یک واقعیت است که کل این ۸ ساعت روز را کار نمی‌کنید و وقت ناهار، تعطیلات رسمی و مرخصی استحقاقی دارید. به عنوان کسی که به‌کار آزاد روی می‌آورد، باز هم احتیاج دارید ساعاتی را دست از کار بکشید و به امور شخصی بپردازید. بنابراین خیلی مهم است که ساعات کاری را که منجر به درآمدزایی می‌شود مشخص کنید. اگر ۴۴ ساعت کار در هفته یک کارمند را در نظر بگیرید و جزئیات را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که کل ۲هزار و ۲۸۸ ساعت در طول سال صرف کار نمی‌شود:

• وقت ناهار که معمولا یک ساعت در روز است و برای پنج روز در هفته می‌شود ۲۶۰ ساعت در سال.

• تعطیلات سال نو (که برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف متفاوت و بین ۵ روز تا دو هفته است).

• مرخصی استحقاقی که طبق قانون ۵/ ۲ روز در ماه است.

• سایر تعطیلات رسمی که اگر به‌طور میانگین دو روز در هر ماه فرض کنیم (به جز تعطیلات سال نو) حدود ۲۲ روز می‌شود.

اما وقتی کسب‌وکار خودتان را دارید، ساعات بازدهی شما تغییر می‌کند. وقتی که صرف بازاریابی یا کارهای اداری می‌کنید، برای شما درآمدزایی ندارد. همچنین دیگر مرخصی با حقوق ندارید و هر ساعتی که به اموری غیر از کار بپردازید، یعنی از درآمدزایی خالص شما کم شده است. بنابراین مشخص کنید هر وظیفه‌ای در کسب‌وکارتان چقدر زمان می‌برد و چقدر از آن درآمدزا است و سپس برنامه‌ریزی دقیقی برای بهینه‌سازی این درآمد داشته باشید.

خداحافظی با مزایا

به‌عنوان یک کارمند حقوق بگیر، مزایایی مثل بیمه اجباری و احتمالا بیمه تکمیلی و کارانه و هدیه‌هایی به مناسبت‌های مختلف شامل حالتان می‌شود. اما اگر خودتان کارفرما شوید و به تنهایی کار کنید، باید کل هزینه‌های بیمه را خودتان بپردازید و مزایایی هم ندارید. اگر هم نیرویی استخدام کنید که باید هزینه‌های حقوق و مزایای او را متقبل شوید.

هزینه‌های انجام کسب‌وکار

وقتی کسب‌وکار خودتان را اداره می‌کنید، هزینه‌های تجهیزات، وسایل، حمل‌ونقل و غیره با خودتان است، بنابراین چه پول خرید کامپیوتر و تعمیر پرینتر باشد و چه بنزین و تعمیر خودروی شخصی، این هزینه‌ها همه از جیب شما بیرون می‌رود. در نتیجه درآمد خالصی که از کسب‌وکارتان به دست می‌آورید، کم می‌شود. البته یکی از هزینه‌های انجام کسب‌وکار، برداشتن حقوق برای خودتان است که خیلی از کارگران گیگی آن را نادیده می‌گیرند. رابرت مک‌گوایر، کارشناس و نویسنده، معتقد است اگر درآمد کافی ندارید که مالیات، ملزومات و هزینه‌های کسب‌وکارتان را پوشش دهد یا درآمدتان آنقدر کافی نیست که حقوقی برای خودتان بردارید و پس‌اندازی هم برای آینده داشته باشید، یعنی کسب‌وکار پایداری ندارید.

جدا کردن خودتان

خیلی مهم است که پیش از هر چیز تحقیق بازار انجام دهید و به نتیجه روشنی برسید که رقابت در خدمات مشابه به چه شکل است. حتی نرخ پرداخت در برخی پلت‌فرم‌های گیگی متفاوت است. آنهایی که درآمد بالایی در بخش مورد نظرتان دارند زیرنظر بگیرید تا بدانید چگونه در برابر ارزشی که ارائه می‌کنند، پول به دست می‌آورند. این تحقیقات به شما کمک می‌کند بدانید در کجا تجربه به دست آورید و درآمدتان را مقایسه کنید. اگر خیلی با رقبا فاصله دارید، به دنبال روش‌هایی برای جدا کردن خودتان از آن صنعت باشید.اگر تجربیات زیاد یا مهارت‌های منحصربه‌فردی دارید که در فضای بازار به‌کار می‌آیند، می‌توانید با خیال راحت جایگاه خود را ارتقا ببخشید.خوداشتغالی می‌تواند تجربه‌ای دلپذیر برای خیلی از افراد باشد. آمادگی مالی قبل از تصمیم مهم برای ورود به چنین دنیایی، سطح موفقیت بالایی را تضمین می‌کند. اما برخی افراد به جای سبک سنگین کردن مزایا و معایب داشتن یک بنگاه، خوداشتغالی را از درون لنزهایی رنگی می‌بینند و عینک واقع‌بینی را کنار می‌گذارند. اگر موانع را به خوبی شناسایی کنید، خودتان را در برابر شکست‌های مالی آینده بیمه می‌کنید.