عید چینی با پاکت‌های قرمز

در چین یکی از علل افزایش خریدهای آنلاین دسترسی فراگیرتر به اینترنت و شبکه گسترده‌تر تحویل کالاست. در سال‌های اخیر ده‌ها میلیون نفر از مردم چین که قبلا از این امکانات بهره‌مند نبودند و عموما در مناطق روستایی زندگی می‌کنند به این خدمات دسترسی پیدا کرده‌اند. دومین دلیل، افزایش سطح درآمد نسبت به قبل است. سطح درآمدها در سال‌های گذشته بالا رفته و مردم نسبت به استفاده از امکانات فناوری رغبت بیشتری پیدا کرده‌اند. سومین دلیل، گسترده‌تر شدن تبلیغات شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات آنلاین فروش کالاست که مناطق روستایی را نیز پوشش داده و مردم را با این ابزار جدید آشنا کرده است. و در نهایت چهارمین علت، ایجاد امکانات زیربنایی فروش کالاهای مختلف است. تحلیلگران معتقدند میزان افزایش خریدهای آنلاین در چین و دیگر اقتصادهای نوظهور در سال‌های آینده با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت. آمار و ارقام مربوط به خریدها در آستانه سال نو قمری در چین نشان می‌دهد استفاده از روش‌های آنلاین در حال گسترش است؛ البته میزان فراگیر شدن این روش به وجود زیرساخت‌های لازم وابسته است و نیز برخی رسوم که در آستانه سال نو اجرا می‌شود قابل انجام به شکل آنلاین نیست.

در تعطیلات سال نو قمری امسال در چین مردم این کشور ۱۴۶ میلیارد دلار صرف خرید کالا و رفتن به رستوران‌ها کردند که ۱۰ درصد بیشتر از تعطیلات سال نو قبل است اما میزان افزایش، کمترین حد از سال ۲۰۰۵ است، زیرا مردم چین به دلیل افت و خیز‌ها در بورس این کشور و کاهش فعالیت‌ها در بخش ساخت و ساز، با احتیاط رفتار کردند. سال پیش اقتصاد چین ۹/ ۶ درصد رشد کرد و پیش‌بینی شده امسال نیز نرخ رشد همین میزان است اما برخی مسائل سبب شده مردم با خیال راحت هزینه نکنند.

در این میان رشد فروش آنلاین یک ویژگی مهم تعطیلات سال نو امسال بود. یکی از موارد استفاده از ابزارهای دیجیتال در چین، ارسال پاکت‌های قرمز دیجیتال از طریق موبایل است. یکی از رسوم چینی‌ها در تعطیلات سال نو، دادن پاکت‌های قرمز حاوی پول از طرف افراد متاهل به مجردهاست. شرکت‌های مختلف در چین در زمینه ارائه خدمات آنلاین فعالیت می‌کنند و امسال فعالیت این شرکت‌ها بیشتر بود زیرا در حوزه‌های مختلف، از خرید بلیت هواپیما تا خرید آنلاین کالا و هدایا، میزان استفاده مردم از این روش بیشتر شده است. نکته جالب این است که متوسط رقم ارسال شده در پاکت‌های قرمز دیجیتال حدود ۴ برابر بیشتر از پاکت‌های قرمز فیزیکی بوده است. بخشی مهم از سود خرده‌فروش‌ها، در آستانه سال جدید میلادی کسب می‌شود و آنها مایلند به هر روش ممکن مشتری‌های بیشتری جذب کنند زیرا مشتری بیشتر، عموما به معنای فروش بیشتر است.

با فرض اینکه محصول شرکت با کیفیت است افزایش مشتری رشد فروش را در پی خواهد داشت. برای جذب مشتری روش‌های مختلف وجود دارد و صاحبان کسب و کارها معمولا از ترکیبی از روش‌ها استفاده می‌کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در هفته‌های منتهی به آغاز سال جدید، خرده‌فروشی‌ها از کوچک تا بزرگ از روش‌های تقریبا مشابه برای جذب مشتری استفاده کرده‌اند؛ به ویژه در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، این روش متداول است. فروش یک روزه با تخفیف بالا یکی از این روش‌هاست. اکثر مراکز خرید در آمریکا در این روش تخفیف‌های ۳۰ درصد و بالاتر برای یک روز ارائه می‌کنند تا خریداران کریسمس را جذب کنند. نکته مهم این است که میزان تخفیف باید بالا باشد به این معنا که معمولا تخفیف‌های ۱۰ درصد و ۲۰ درصد هم نمی‌تواند به اندازه کافی به جذب مشتری منجر شود. البته روشی که در سال‌های اخیر بیشتر استفاده شده این است که برای تمام اجناس فروشگاه تخفیف یکسان در نظر گرفته می‌شود و برای تعداد اندکی از کالاها تخفیف بالا ارائه می‌شود.

اما این روش یعنی ارائه تخفیف تنها در صورتی موثر است که از قبل اطلاع‌رسانی کامل در این زمینه انجام شده باشد. معمولا مردم منتظر چنین دوره‌های تخفیف فروش هستند و اکثر فروشگاه‌ها سال‌های متوالی از این روش استفاده کرده‌اند. در این حالت اطلاع‌رسانی آسان‌تر خواهد بود. روش دیگری که در سال‌های اخیر استفاده شده و همچنان موثر است استفاده از بازاریابی ایمیلی است. باآنکه شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی موثر هستند اما پست الکترونیک همچنان نقشی بزرگ برای حضور کالا در ذهن مشتری دارد. تحقیقات موسسه مک کینزی نشان می‌دهد بازاریابی ایمیلی ۳ برابر موثرتر از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. میزان خرید در این روش به‌طور متوسط ۱۷ درصد بالاتر از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بوده است. البته فروشندگان از پیش باید با مشتری‌ها در ارتباط بوده باشند. سومین شیوه که در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته دعوت از مشتری‌ها برای حضور در یک مراسم جالب توجه است. فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و مراکز خرید به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند زمینه حضور مشتری‌های بالقوه در محل فروشگاه را فراهم کنند. برگزاری مراسم جذاب نظیر دعوت از چهره‌های محبوب یکی از این روش‌ها است.