آنها می‌توانند به کارمندان در پیدا کردن مسیری با کمترین مانع و مقاومت برای رسیدن به اهدافشان کمک کنند و به آنها یاد دهند که چگونه می‌توانند برای شغل خود برنامه‌ریزی کنند و یکی از بهترین ترفند‌ها برای نیل به این مقصود ایجاد و ارتقای شادکاری است. با این همه مدیران هیچ کدام از این کارها را بدون همکاری و تلاش جدی از سوی کارمندان نمی‌توانند انجام دهند. از نظر مدیران بزرگ، کارمندان مانند ستاره‌هایی عمل می‌کنند که می‌توانند به شدت بدرخشند و همه جا را روشن کنند و برای این درخشش به روحیه شاد نیاز دارند.

آنچه در ادامه خواهد آمد انتظاراتی هستند که مدیران از کارمندان با استعداد و شاد خود دارند:

• از هر فرصتی برای نگریستن به خود استفاده کنید. از هر ابزار بازخوردی که شرکت در اختیارتان قرار می‌دهد برای افزودن بر شناخت از خودتان و نگرش دیگران راجع به خودتان استفاده حداکثری کنید.

• تفکر عمیق داشته باشید. هر ماه چند بار و هر بار بین ۲۰تا۳۰ دقیقه بنشینید و مروری بر آنچه طی هفته گذشته انجام داده‌اید داشته باشید. از خود بپرسید که طی این هفته چه آموختید و چه کارهایی انجام دادید، از چه چیز لذت برده و از چه چیز تنفر پیدا کرده‌اید. ارتباط آنها با استعدادهایتان چیست.

• خودتان را کشف کنید. سعی کنید در طول زمان، تصویر کامل‌تری از مهارت‌ها، دانش و استعدادهای خود پیدا کنید. از این درک و فهم فزاینده برای انتخاب و بر عهده گرفتن نقش‌های مناسب‌تر، تبدیل شدن به همکاری بهتر و کسب آموزه‌های بیشتر در نهایت پیشرفت و ارتقا بهره ببرید.

• سازگار شدن با دیگران را بیاموزید. به مرور زمان انواع موثرتر و مفیدتر همکاری با دیگران را که به بهتر شدن کارتان کمک می‌کند، شناسایی کنید. تجربه ثابت کرده که کارمندانی با درجات بالاتر انعطاف‌پذیری و سازگاری بهتر و بیشتر می‌توانند با همکاران خود کار کنند و محیط‌های کاری متفاوتی را تحمل کنند. آری، سازگاری مقدمه‌ای است برای شادکاری.

• پیگیر باشید. به‌طور دائم به آموخته‌ها و کشفیات خود توجه داشته باشید و سعی کنید آنها را به‌کار ببندید. به کاربستن پی در پی و موثر دانسته‌ها و آموخته‌ها می‌تواند به کارتان هویت ببخشد و شما از آن کاری که انجامش می‌دهید احساس شادی و شعف بیشتری احساس می‌کنید.

• هنگامی که وارد محل کارتان می‌شوید، تصمیم بگیرید کیفیتی بهتر از روز قبل داشته باشید و عملکردی برازنده‌تر ارائه دهید. کارمندان شاد کسانی هستند که در آغاز هر روز کاری تصمیم می‌گیرند بهتر از روز قبلشان کار کنند و در پایان آن روز و پس از نگریستن به عملکرد روزانه‌شان به شدت احساس رضایت و خرسندی می‌کنند.

alavitarjomeh@gmail.com