درجهانی شدن هرکدام از کشورها دارای مزیت‌ها، امکانات گسترده و متنوع، خدمات علمی- فنی بهداشتی و ظرفیت‌های اقلیمی و زیرساختی هستند که تعامل و تبادلات ملت‌ها در آن ضمن کاهش تنش و منازعات پیوند، افزایش رفاه و صلح و دوستی را به دنبال خواهد داشت. بی‌گمان آنچه این پدیده دیرین اما پررونق را از جایگاهی نافذ برخوردار کرده کارآفرینی و ایفای نقش آن دریک نظام بین‌المللی پیوسته و درهم تنیده است. امروزه جهانی شدن توانسته است با ویژگی‌های خاص خود؛ یکپارچگی اقتصادی، تعاملات گسترده سیاسی، مشارکت کنشگران دولتی و غیردولتی در پیمان‌ها و سازمان‌های متکثر، تحول در ارتباطات و فناوری بسترهای مناسبی را برای رشد کارآفرینی و در نتیجه فرآیند توسعه فراهم کند. کارآفرینی فرآیندی پویا و راهبردی اثر بخش و از مهم‌ترین ابزارها برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع شناخته می‌شود که بیش از هر چیز نیازمند تزریق عقاید و ایده‌های نوآورانه است. از جمله ویژگی‌های بارز کارآفرینی فراخ بودن ظرفیت و مقیاس عمل آن به معنای عبور از مرزهای سیاسی و جغرافیایی یک کشور و ایفای نقش فعال و تعیین‌کننده در گستره گیتی است. به عبارتی واضح‌تر، کارآفرینی با تنظیم و توسعه تعاملات در عرصه فراملی هم پیش شرط جهانی‌شدن و هم محرک آن محسوب می‌شود.از دیدگاه اندیشمندان حوزه کار آفرینی، «شناسایی فرصت‌ها» شاه کلید و مهم‌ترین رسالت کارآفرینان است که می‌تواند به ایجاد ثروت‌ها و رونق کسب‌وکار منجر شود.

امروزه صاحب‌نظران، ورزش را یکی از زمینه‌های مساعد برای رسیدن به تغییرات اقتصادی و اجتماعی مطلوب و با ثبات می‌دانند. طبق تعریف واژه ورزش از لغت لاتین Ludus اقتباس شده است و ریشه در بازی دارد اما ورزش هیچ گاه به‌عنوان یک بازی و سرگرمی صرف مطرح نیست، بلکه همواره به‌عنوان یک صنعت مطرح بوده و در ترکیب با زمینه‌هایی همچون IT، مهندسی پزشکی، روانشناسی، تغذیه، گردشگری، بازاریابی و گرایش‌های کارآفرینی ورزش نقش شایان توجهی را در جامعه مورد نظر به‌وجود آورده است. ورزش صنعت مدرن و پویا و در عین حال از عوامل بسیار مهم و اساسی در تامین نشاط و سلامت و نیز اشتغال جامعه محسوب می‌شود که امروزه توانسته توفیقات فراوانی را به جهت تولید ارزش‌ها در ساختار ذهنی جوامع بشری داشته باشد. بنابراین می‌توان ورزش را به سبب دارا بودن بسیاری از پارامترها، ارزش‌ها و عوامل ذهنی و عینی حاکم بر روح و جسم بشر قرن بیست ویکمی از محرک‌های اصلی در توسعه کارآفرینی برشمرد.

  نسبت ورزش با اقتصاد

در دنیای معاصر تعداد مدال‌های المپیک و جام‌های جهانی نمادی از قدرت اقتصادی، سیاسی و عرض اندام ابرقدرت‌های دنیا در مراحل توسعه و پیشرفت است به‌طوری‌که فضای ورزشی از شاخص‌های توسعه یک کشور محسوب می‌شود. برنارد جیمز موسین (۱۹۸۳) برای نخستین‌بار از ورزش به‌عنوان صنعت یادکرد، به عقیده وی هرگونه فعالیت ورزشی آماتور و حرفه‌ای که موجب افزایش ارزش افزوده کالا و خدمات ورزشی شود، صنعت ورزش به‌شمار می‌آید. در واقع ورزش همراه با موج تحول و دگردیسی ایجاد شده در نظام‌های سیاسی و اقتصادی بین‌الملل، رابطه‌ای مکمل با اقتصاد برقرار کرده به نحوی که حیات و نبوغ ورزش امروزین وابسته به تکنولوژی با آن همه پیچیدگی و گستردگی، بدون سرمایه و تخصیص منابع مالی پایدار و خودتنظیمی، قطع به یقین ارتقا و غایت روشنی را درپی نخواهد داشت. در آن سو با توجه به این اصل که نظام‌های اقتصادی پویا مبتنی بر بازار آزاد گرایش ذاتی به فعالیت در بسترهای اجتماعی برای تبلیغات و جلب افکار عمومی دارند، ورزش می‌تواند کانون موثری برای برندسازی بنگاه‌ها و صنایع کارآفرین و تهییج اذهان عمومی به سمت‌وسوی آنها باشد.

 سخن پایانی

با روشن‌شدن ماهیت و ابعاد مقوله جهانی‌شدن به معنای گسترش ارتباطات، اطلاعات و فناوری، پیوند و در هم تنیدگی جوامع در پهنه جهانی کارآفرینی به‌عنوان «محرک اقتصاد»، از اهمیتی مضاعف و جایگاهی استراتژیک برخوردار شده است. از طرف دیگر ورزش در کشورمان درحال تحول و توسعه است که در سال‌های اخیر توفیقات چشمگیری در جهان ورزش حاصل کرده و این امر می‌تواند در کنار ویژگی‌های منحصربه‌فرد اقلیمی و استراتژیک زمینه‌های مناسبی را برای فعالیت‌های کارآفرینانه ایجاد کند. از این‌رو توسعه ورزش بخش مهمی از توسعه اقتصادی-اجتماعی محسوب می‌شود که می‌تواند موجب رونق اقتصادی و شکوفایی اجتماعی شود بنابراین با توجه به نقش موثری که امروزه ورزش در حوزه اقتصاد و ساختارذهنی جامعه جهانی ایفا می‌کند، می‌طلبد، متخصصان و کارگزاران این حوزه در کشور با شناسایی فرصت‌ها موتور کارآفرینی را به حرکت درآورده و در این راستا با همتی بلند، گام‌های استوار بردارند چرا که ۱- دولت‌ها می‌توانند به‌عنوان بازیگران اصلی و راهبر، با ایجاد شبکه‌های کارآفرینی ضمن حمایت و همکاری با کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ سازمان‌یافته، فرهنگ و روحیه کارآفرینی را ترویج کنند.

۲- در لفافه نظام اقتصادی کشور به آن دسته از صنایع و کارآفرینان حامی ورزش، تسهیلات تشویقی و مضاعف در نظر بگیرند.

۳- باتوجه به پدید آمدن فضای مثبت، تعاملات سیاسی و گشایش‌های اقتصادی شکل گرفته برای کشورمان در عرصه بین‌الملل و رایج‌شدن گفتمان تعامل و توسعه اقتصادی، از مدیران اجرایی کشور انتظار می‌رود زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی درکنار حمایت از بنگاه‌های فعال داخلی و ترغیب آنها به مشارکت در امور حرفه‌ای ورزشی و گسترش زیرساخت‌های آن فراهم کنند تا از این پس نظاره‌گر تبدیل پندار توسعه به کردار و نهادینه‌شدن آن باشیم.