توصیه نگاه مهربانانه نسبت به فیلم‌سازان

جواد شمقدری: من به مستندسازان هشدار داده بودم معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بازداشت چند مستندساز اظهار داشت در ‌این ‌مورد به تولیدکنندگان آثار مستند تذکر داده بود.

به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری سه‌شنبه پنجم مهرماه در مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی که در محل سالن سوره حوزه هنری برپا شد، گفت: «شهید آوینی قبل از انقلاب جزو روشنفکران بود، اما پس از مواجهه با انقلاب اسلامی با برکت‌های آن همراه شد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد باید برای همه روشنفکران رخ می‌داد که متاسفانه چنین نشد.»

معاون امور سینمایی با اشاره به دو ویژگی انقلاب اسلامی گفت: «ایشان دو ویژگی را در انقلاب دریافتند که عدالت یکی از آن‌‌ها بود و تصور می‌کردند باید در این زمینه اقدامی جدی انجام دهند. مساله دیگری که در انقلاب ایشان را به خود جذب کرد شهادت بود، شهید آوینی روحیه‌ای شهادت‌طلب داشتند. راهیان نور نیز به واسطه حرکت ایشان پایه‌گذاری شد و اگر امروز می‌بینیم نسل جدید با دفاع مقدس همراه است به دلیل همین پایه‌گذاری و حرکت است.»

او گفت: «زمانی که شهید آوینی به شهادت رسیدند گروهی از همان روشنفکران تلاش می‌کردند تصویری دیگر از ایشان ارائه دهند، اما نورانی بودن ایشان در حدی بود که چنین حاشیه‌هایی نمی‌توانست نگاه‌ها را نسبت به ایشان تغییر دهد.»

شمقدری در ادامه سخنانش خبر از راه‌اندازی بنیادی متعلق به سینمای انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و بیداری اسلامی داد و همچنین اظهار امیدواری کرد اگر فیلم‌های بلند مستند قابلیت لازم داشته باشند یک سیمرغ بلورین در جشنواره فجر به این آثار اختصاص پیدا خواهد کرد.

معاون امور سینمایی در اولین موضعگیری خود درباره دستگیری مستندسازان گفت: «من در مراسم افطاری که با حضور مستندسازان برگزار شد، اظهار کردم مساله دیده شدن آثار مستند اهمیت زیادی دارد، اما در عین حال باید دقت کنیم این آثار به چه طریقی می‌توانند دیده شوند.»

او ادامه داد: «ویژگی شبکه‌های خارجی چنین است که اگر آثار ما دارای نکته‌ای منفی نباشند به واسطه نمایش از این شبکه‌ها منفی به نظر می‌رسند و علاوه براین‌ها برخی از شبکه‌‌ها علیه انقلاب اسلامی قدم برمی‌دارند، البته نه اینکه اینها در زمینه براندازی عددی باشند،‌ اما همکاری با آنان از سوی ما جرم است که من پیش از این هم هشدار این را داده بودم.»

شمقدری گفت:‌ «برخی این روزها از نبود قانون در این زمینه سخن می‌گویند. به آنان پیشنهاد می‌دهم کتابچه ۱۰۰۰ صفحه‌ای که شامل آیین‌نامه‌های مصوب هیات دولت است بخوانند. در صفحه‌ای از این کتاب در مورد صادر کردن فیلم به خارج از کشور نوشته شده که هیچ فیلمی بدون مجوز نمی‌تواند در خارج از کشور نمایش داده شود.»

او در پایان سخنانش از همه خواست هیچ چیزی را به منافع ملی ترجیح ندهند.

حاتمی کیا مسوولان را توصیه به نگاه مهربانانه کرد

کارگردان فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» خواستار آن شد که مسوولان نگاهی مهربان به سینما که فضایی ضربه‌پذیر است، داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین، ابراهیم حاتمی‌کیا که سه‌شنبه پنجم مهرماه در مراسم سومین جایزه بزرگ شهید آوینی مورد تقدیر قرار گرفت، در بخشی از سخنان خود به دستگیری مستندسازان اشاره کرد و گفت: «همه موضع من را در مورد سینمای مستند می‌دانند و همچنین می‌دانند چه نگاهی به شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خارجی و شبکه بی‌بی‌سی دارم. با این حال معتقدم باید نگاه مهربانی نسبت به مستندسازان داشته باشیم.»

او ادامه داد: «اگر این مستندسازان به عمد خلاف منافع ملی حرکت کرده‌اند باید تنبیه شوند، اما با توجه به شناختی که نسبت به تعدادی از این دوستان دارم چنین چیزی را بعید می‌دانم.»

حاتمی‌کیا اظهار داشت: «اگر دوستان بازداشت شده به عمد کاری نکرده باشند با رافت با آنان برخورد شود. می‌دانم آقا جواد (شمقدری) هم همین نگاه را دارند. امیدوارم این سخنان به گوش مسوولان امنیتی برسد.»

این فیلمساز گفت: «سینما فضایی ضربه‌پذیر است که امیدوارم کمتر مورد آسیب قرار بگیرد و نگاه‌ها به آن توام با مهربانی باشد.»

کارگردان «دیده‌بان» با اشاره به آشنایی خود با شهید آوینی گفت: «من با سال‌های قبل از انقلاب آقا مرتضی کاری ندارم. در روزهای بعد از انقلاب از جبهه تا تهران را آمدم و مسافت زیادی را پیاده راه رفتم و بسیار خسته بودم. یک راست به صداوسیما رفتم پیش آقا مرتضی. مثل همیشه دمپایی به پا داشت و پشت دستگاه نشسته بود. وقتی مرا دید فقط پرسید یک کم زود نیامدی؟»

او ادامه داد: «همین یک جمله ایشان من را متوجه کرد که گویا باید بیشتر در جبهه می‌ماندم و شاید تصاویر بیشتری تهیه می‌کردم. با اینکه به خانواده‌ام علاقه زیادی دارم و فرزندانم خیلی کوچک بودند نتوانستم پیش آنان بمانم و دوباره به جبهه بازگشتم.»

حاتمی‌کیا گفت: «کاریزمای مدیریتی آقا مرتضی این چنین بود و حالا جای مدیری این چنین در فضای غبارآلود و مه‌آلود کنونی خالی است.»