واکنش مدیر کن به حاشیه‌ها

به گزارش ایسنا، «ژان دو باری» به کارگردانی مایون یک فیلم زندگی‌نامه‌ای از زن معروف قرن هجدهم است که در سال ۱۷۹۳ در جریان انقلاب فرانسه اعدام شد. تیری فرمو در گفت‌وگو با ورایتی گفت که انتخاب این فیلم با بازی جانی دپ یک «انتخاب بحث‌برانگیز» نیست و افزود: «اگر جانی دپ از کار منع می‌شد، شرایط متفاوت بود اما اینطور نیست. ما فقط یک چیز را می‌دانیم، سیستم قضایی وجود دارد و من فکر می‌کنم او برنده پرونده حقوقی شده است.» جانی دپ در دعوای حقوقی با همسر سابقش امبر هرد که در آن هر دو متهم به افترا علیه دیگری بودند، تا حد زیادی پیروز شد. در پایان دادگاه، دپ در سه مورد موفق بود و بیش از ۱۰میلیون دلار غرامت دریافت کرد، در حالی که هرد در یک مورد موفق بود و ۲میلیون دلار غرامت به او تعلق گرفت. درخواست دادگاه تجدیدنظر از سوی دو طرف پس از توافق آنها برای حل‌و‌فصل پرونده لغو شد. با این حال، شهرت دپ پس از شکایت در مورد تاکتیک‌های مورد استفاده وکلای او به شدت آسیب دیده است.

تیری فرمو همچنین گفت که شکایت ادوی پلنل، روزنامه‌نگار برجسته فرانسوی، علیه مایون، کارگردان و بازیگر فیلم «ژان دو باری»، تاثیری بر حضور فیلم در کن نخواهد داشت. خبرگزاری فرانسه در گزارشی فاش کرد که ادوی پلنل مدعی است که مایون در ماه فوریه در رستورانی در پاریس به او حمله کرده است اما مدیر باسابقه جشنواره کن معتقد است این موضوع هیچ ربطی به جشنواره ندارد، به‌خصوص اینکه ما پس از اعلام فیلم «ژان دو باری» برای افتتاح کن، از وجود این شکایت مطلع شدیم.

فرمو همچنین درباره فیلم جدید وودی آلن، فیلمسازی که به‌رغم جنجال‌های جاری پیرامونش در ایالات متحده، همواره مورد حمایت کن قرار گرفته است، اما فیلم جدیدش در کن حاضر نیست، در مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو گفت: «با وجود دیدن فیلم جدید آلن که یک فیلم جنایی عاشقانه فرانسوی‌زبان به نام «Coup de Chance» است، آن را برای کن انتخاب نکردیم، چرا که می‌دانیم که اگر فیلم او در کن نمایش داده شود، جنجال علیه فیلم او و فیلم‌های دیگر آغاز می‌شود.» با این حال، «فرمو» گفت که فیلم در میان کاندیداهای حضور در کن نبوده و این نشان می‌دهد که ساخته جدید «وودی آلن» یا به اندازه کافی خوب نبوده یا به احتمال زیاد به‌موقع آماده نمی‌شود. مدیر جشنواره کن همچنین گفت فیلم جدید دیگر فیلمساز جنجالی یعنی رومن پولانسکی را ندیده است. هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۶ تا ۲۷ مه سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.