مانور فیلمساز ایرانی در جشنواره‌ها

 در این میان، «قهرمان» اصغر فرهادی فصل مشترک بسیاری از فهرست‌هایی است که کارشناسان معتقدند قطعا در بخش رسمی این دوره حضور دارند و برای ورود پرقدرت به فصل جوایز سینمایی آماده می‌شوند. البته با افزایش واکسیناسیون در جهان، امید به بازگشت زندگی عادی بیشتر شده است، جشنواره‌های بزرگ سینمایی با تغییراتی در زمان برگزاری سعی دارند آنها را هر چه بیشتر به شکل طبیعی و با حضور بیشتر مخاطبان برپا کنند. در روزهای گذشته برخی فستیوال‌ها از جمله جشنواره فیلم ونیز اعلام کردند تا یک جشنواره تمام‌عیار فیزیکی را با انتخاب فیلم‌هایی پرمخاطب برگزار کنند. درباره جشنواره کن البته موضوع کمی فرق می‌کند. این رویداد مهم سینمایی که سال گذشته به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شده بود، امسال با حدود دو ماه تاخیر و از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) با درنظر گرفتن تمهیداتی برگزار می‌شود؛ همان‌طور که تیری فرمو مدیر جشنواره کن پیش از این در مصاحبه‌ای با یک روزنامه فرانسوی از احتمال تعویق جشنواره کن برای رسیدن فیلم‌های باکیفیت به جشنواره خبر داده بود تا آثاری که به‌دلیل همه‌گیری کرونا مراحل ساخت آنها با تاخیر روبه‌رو شده است نیز به جشنواره برسند. اما اکنون ورق برگشته است و آن‌قدر حجم آثار رسیده زیاد شده که نه‌تنها جشنواره عقب افتاده، بلکه کنفرانس مطبوعاتی آن نیز با تاخیر برپا می‌شود. درحالی‌که قرار بود کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم کن برای معرفی فیلم‌های منتخب امسال اواخر ماه می‌ برگزار شود، این نشست یک هفته عقب افتاده و به ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) موکول شده است. دلیل این تغییر تاریخ معرفی فیلم‌های امسال انبوه فیلم‌هایی است که امسال به جشنواره ارسال شده‌اند. به همین دلیل انتظار می‌رود بخش رسمی جشنواره به‌ویژه بخش مسابقه، گسترده‌تر از همیشه و حد معمول باشد. در سال‌های معمولی، وقتی که جشنواره در ماه می ‌برگزار می‌شد، فهرست فیلم‌های منتخب یک ماه زودتر از شروع جشنواره اعلام می‌شد.

کن قرار است افتتاحیه خود را ۶ جولای برگزار کند و آغازگر امسال جشنواره فیلم رمانتیک موزیکال «آنت» ساخته لئوس کاراکس با بازی آدام درایور و ماریون کوتیار است.

 امیدهای امسال

سایت معتبر ایندی‌وایر که خبرها و رویدادهای فیلم‌ها و سینمای مستقل را پوشش می‌دهد، فهرستی از ۴۰ فیلم منتشر و ابراز امیدواری کرده امسال در جشنواره کن ۲۰۲۱ دست‌کم برخی از آنها در بخش‌های رسمی و جنبی به نمایش درآیند. پس از آنکه جشنواره کن سال گذشته به شکل همیشگی برگزار نشد، حالا خیلی‌ها منتظرند این دوره کن با همان شکوه همیشگی از راه برسد و کام سینمادوستان را با تازه‌ترین آثار سینماگران بزرگ و محبوب شیرین کند. به گزارش هنرآنلاین، فهرست فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه رسمی و دیگر بخش‌های جشنواره کن ۲۸ می‌ اعلام و این رویداد مهم ۶ تا ۱۷ جولای برگزار می‌شود. از آنجا که قرار نیست همه فیلم‌های مهم دو سال اخیر جهان در کن رونمایی شوند، سینمادوستان می‌توانند در ماه‌های آینده در جشنواره‌های لوکارنو، کارلووی‌واری و ونیز به تماشای دیگر آثار برتر سینمای جهان بنشینند.

در فهرست ۴۰ فیلمی که منتقدان و نویسندگان ایندی‌وایر امیدوارند در کن ۲۰۲۱ رونمایی شوند، «قهرمان» اصغر فرهادی براساس ترتیب حروف الفبا در صدر است. فیلمساز ایرانی با دو فیلم برنده اسکار خود «جدایی» و «فروشنده» توانایی‌اش را در داستانگویی به رخ کشید و نشان داد مهارتی ویژه در به تصویر کشیدن روابط خانوادگی شکست‌خورده و رازهای تاریک افشاشده دارد. او حالا با «قهرمان» بار دیگر به کن بازمی‌گردد و استودیو آمازون می‌خواهد فیلم را پاییز امسال در فصل جوایز سینمایی در آمریکا به نمایش بگذارد. هنوز درباره داستان و پیرنگ «قهرمان» خبری به بیرون درز نکرده اما فرهادی پس از آنکه «همه می‌دانند» را با ته‌مایه‌های فرهنگ اسپانیایی ساخت، در فیلم تازه‌اش دوباره سراغ فرهنگ ایران رفته است. همه می‌دانند فرهادی در سرزمین مادری خود یک داستانگوی بی‌بدیل از بحران‌های اخلاقی و اجتماعی است و انتظار می‌رود در «قهرمان» هم با همان ظرافت‌های فیلم‌های تحسین‌شده خود یک ماجرای نفسگیر را روایت کرده باشد. «بندتا» پل ورهوفن، «بلوند» اندرو دومینیک، «جعبه» لورنزو ویگاس، «گاو» آندریا آرنولد، «شوکوبار» لوکرسیا مارتل، «فریب» آرنو دپلشن، «آتش» کلر دنی، «بره» ولادیمیر یوهانسن، «خاطره» آپیچاتپونگ ویراستاکول، «پاریس، منطقه ۱۳» ژاک اودیار، «قدرت سگ» جین کمپیون، «تراژدی مکبث» جوئل کوئن، «سه طبقه» نانی موره‌تی و «مثلث غم» روبن استلوند دیگر فیلم‌های مهم دو سال اخیر هستند که شاید در کن امسال رونمایی شوند.