فاصله معنادار خوانندگان کتاب  از منتقدان

نکته قابل‌توجه این است که در این فهرست همه نویسندگان سفیدپوست هستند. در‌حالی‌که وضعیت انتشارات در پرداختن به صداهای متنوع بسیار بهتر شده است، اما این لزوما به این معنا نیست که این کتاب‌ها سهم عمده‌ای در بازار دریافت می‌کنند. بسیاری از نویسندگانی که در فهرست امسال جای گرفته‌اند، سال‌هاست که نام‌هایی پرفروش هستند، که این مساله می‌تواند کار را برای نویسندگان جدید سخت‌تر کند. ناشران برای تنوع بخشیدن به فهرست پرفروش‌ترین‌ها، کار زیادی پیش رو دارند. علاوه بر کتاب «خیزش مالیبو»، از دیگر کتاب‌هایی که در این فهرست جای گرفته‌اند می‌توان به «عاشقان کتاب» اثر امیلی هنری، «خدمتکار» نوشته نیتا پراز، «افسانه» اثر استیون کینگ، «بدو، رُز، بدو» نوشته مشترک دالی پارتون و جیمز پترسون، «مردان ۶:۲۰»  اثر دیوید بالداچی، «حریف تمرینی» نوشته جان گریشام و «ما شروعش می‌کنیم» اثر کالین هوور اشاره کرد.

بدون هیچ نقطه اشتراک

به گزارش ایسنا، ویراستاران ادبی نیویورک تایمز نیز در فهرستی جداگانه برترین کتاب‌های سال ۲۰۲۲ را معرفی کردند که  «خانه آب‌نباتی»  اثر جنیفر ایگان، «صندوق ۱۹» نوشته کلر-لویز بنت، «دیو مسین سر» اثر باربارا کینگ سولور، «شیارها» نوشته ناموالی سرپل و «اعتماد» اثر هرنان دیاز در آن قرار دارند.  هیچ‌یک از این کتاب‌ها به فهرست پرفروش‌های سال نرسیدند. این موضوع علاوه بر اینکه نشان‌دهنده شکاف بزرگ بین کتاب‌هایی است که بیشترین تحسین‌ها را به دست می‌آورند و کتاب‌های پرفروش، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا بیشتر مردم ذائقه بسیار بدی در خواندن دارند؟ یا اینکه این ویراستاران به طور ناامیدکننده‌ای با مطالبی که مردم به آنها علاقه دارند، ارتباط ندارند؟ در این میان رمان «افسانه» نوشته استفن کینگ را می‌توان استثنا قلمداد کرد، زیرا در عین حال که یکی از بهترین کتاب‌های سال به انتخاب منتقدان است یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال نیویورک تایمز در سال ۲۰۲۲ نیز محسوب می‌شود. این تنها نقطه اشتراک میان فهرست بهترین کتاب‌های نیویورک، واشنگتن پست، و بارنز و نوبل است. با‌این‌حال، بین کتاب‌هایی که به ما گفته می‌شود از بهترین‌ها هستند و کتاب‌هایی که مردم می‌خوانند، اختلاف زیادی وجود دارد.

بازار داغ خاطره

 بازار خاطره‌نویسی و انتشار کتاب‌های زندگینامه‌ای به ویژه از سوی چهره‌های مشهور عرصه هنر و ورزش و سیاست در سال ۲۰۲۲ نیز مانند همیشه داغ بود.  برخی از این کتاب‌ها نشاط‌آور و شوخ‌طبعانه نوشته‌ شده‌اند و برخی شاعرانه و تصویری هستند و برخی نیز پس از درگذشت آن چهره‌ها به بازار آمده‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از این کتاب‌ها:

زندگی خارق‌العاده یک مرد معمولی؛ خاطرات پل نیومن: سال ۱۹۸۶ دوست نزدیک پل نیومن، استوارت استرن فیلمنامه‌نویس، با خانواده و دوستان پل نیومن مصاحبه‌هایی انجام داد که از دوست قدیمی او در نیروی دریایی گرفته تا ستاره‌هایی چون تام کروز را دربرمی‌گرفت. این کتاب واقعیت‌های گاه دردناک و گاه طنزآمیز از زندگی این بازیگر افسانه‌ای را در روایتی صادقانه گردآوری کرده است.

دیوانه‌وار، عمیق؛ خاطرات آلن ریکمن:آلن ریکمن، بازیگر تحسین‌شده بریتانیایی که بر صحنه تئاتر و سینما درخشید و سال ۲۰۱۶ در ۶۹سالگی درگذشت، در این کتاب نگاهی به زندگی خود کرده و چیزهایی فراتر از خاطرات بازی‌اش در فیلم‌های «هری پاتر» را روایت کرده است.

ورای ترکه جادویی؛ بزرگ شدن به عنوان یک جادوگر: تام فلتون هم بازیگر فیلم‌های «هری پاتر» است و در نقش دراکو مالفوی، همشاگردی خبیث هری پاتر و دوستانش، در این مجموعه فیلم‌ها بازی کرد. وی خاطراتش را از زمانی که به عنوان یک کودک بازیگر جلوی دوربین می‌رفت روایت کرده است.

شکل دادن به صحنه: کنستانس وو در خاطرات خود به بزرگ شدن در حومه ویرجینیا و میزهای انتظار در نیویورک پرداخته و به حضورش به عنوان یک بازیگر زن آسیایی و مشکلاتش در هالیوود پرداخته است.

فرندز، عاشقان و چیزی بزرگ و وحشتناک؛ خاطرات متیو پری: بازیگر سریال «فرندز» یا «دوستان» در این کتاب زندگینامه‌ای خودنوشت از نقش خود در این سریال و طرفدارانش و همچنین غلبه بر اعتیاد و چگونگی یافتن آرامش در متانت و وقار می‌پردازد.

شماره یک راه می‌رود؛ زندگی من در فیلم‌ها و انحرافات دیگر: این کتاب که توسط استیو مارتین، کمدین مشهور، نوشته شده همراه با طراحی‌هایی از خود وی، مخاطب را با زندگی‌اش همراه می‌کند. او به عنوان نویسنده، کمدین، کاریکاتوریست و نوازنده بانجو شناخته شده است.

سربالایی؛ خاطرات جمل هیل: سال ۲۰۱۷، هیل، روزنامه‌نگار ورزشی آتلانتیک و مجری سابق، پس از یک توییت جنجالی درباره رئیس‌جمهور ترامپ، با واکنش‌های شدید مواجه شد. در کتابش او تصویر بزرگ‌تری از چالش‌های زندگی‌اش ازجمله اینکه چگونه به عنوان یک زن سیاه‌پوست از دیترویت با والدینی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کردند بالا آمد ارائه می‌کند و نشان می‌دهد چرا هرگز از ترامپ عذرخواهی نکرد و حقیقت را گفت.

نوری که حمل می‌کنیم؛ غلبه در زمان نامشخص: میشل اوباما، بانوی اول اسبق آمریکا در دومین کتاب خاطرات خود، از تجربیات و روابط خود استفاده کرده تا درباره چگونگی مدیریت تغییرات زندگی حرف بزند و با بیان خاطراتی از ازدواج و والدین تا فعالیت‌های سیاسی، نشان می‌دهد چگونه نسل جوان می‌تواند خودش را پیدا کند.

یدکی: شاهزاده هری، پسر پادشاه بریتانیا، در خاطرات خود که هنوز منتشر نشده و در آغاز سال ۲۰۲۳ به بازار می‌آید از زندگی خود پس از مرگ مادرش پرنسس دایانا سخن گفته و در گزارشی کامل، از دلایلش در کنار همسرش مگان مارکل برای کناره‌گیری از وظایف سلطنتی در سال ۲۰۲۰ پرده برمی‌دارد.