فوران گلایه در شبکه‌های مجازی

روز گذشته حوالی ظهر بود که خبر غرق شدن کامل کشتی و تایید مرگ همه خدمه آن در رسانه‌ها دست به دست چرخید و اکانت به اکانت و کاربر به کاربر، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی را سیاهپوش یا داغدار کرد. در یکی، دو ساعت نخست انتشار این خبر بیش از هزار توییت در شبکه اجتماعی توییتر، سه هزار پست در اینستاگرام و بیش از ۱۰ هزار متن در پیام‌رسان تلگرام که به تازگی رفع فیلتر شده است، منتشر شد. این واکنش‌ها با هشتگ‌های #سانچی، #سانچی_جاودانه_شد، #سانچی_غرق_شد و... رسانه‌ای شد و به شیوه گلوله برفی حجم بسیار قابل‌توجهی از محتوای شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داد. در این میان واکنش چهره‌ها و هنرمندان قابل توجه بود. برخی از آنها که در چند روز گذشته برای زنده ماندن خدمه کشتی اظهار امیدواری می‌کردند، روز گذشته نوار سیاه بر تصاویر پست‌هایشان بستند و داغدار مرگ هموطنانشان شدند. واکنش‌ سلبریتی‌های ایرانی در کنار شباهت‌های زیاد، تفاوت‌هایی هم داشت و رویکردهای متفاوتی به خود گرفته بود.

جزئیات کشتیبانی از زبان یک بازیگر

چهره‌های شناخته‌شده و محبوب سینما، تئاتر، موسیقی و... دقایقی پس از اعلام رسمی غرق شدن کشتی به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند. اما شاید واکنش مجید مظفری که خود بازیگر  فیلم‌هایی با محوریت کشتی بوده است، در این میان بیشتر قابل توجه بود.

بازیگر فیلم‌های «جنگ نفتکش‌ها» و «کشتی آنجلیکا» در پی جان باختن دریانوردان حادثه کشتی «سانچی» با توجه به تجربه بازیگری خود و حضور در کشتی و دریا بیان کرد: اصولا کشتی‌هایی که بارشان محموله‌هایی چون نفت است، وضعیت خیلی خطرناکی دارند چون کسانی که در این کشتی‌ها سفر می‌کنند با گازهایی مواجه هستند که از بنزین هم سمی‌تر و خطرناک‌تر است و مثل یک بمب متحرک روی آب می‌ماند. او گفت: دوستانی که روی چنین کشتی‌هایی کار می‌کنند، خیلی خیلی زحمت می‌کشند و جان خود را کف دستشان گذاشتند. آنها در طول شب‌ها و روزهایی که روی کشتی هستند با اتفاقات گوناگونی مثل توفان درگیر می‌شوند و همچنین در مواردی مشکلات جسمی هم پیدا می‌کنند، از طرفی دیگر پس از مدتی کارشان عادی می‌شود و به آدم‌هایی حساس تبدیل می‌شوند؛ آدم‌هایی که دور از خانواده هستند و به هیچ جایی دسترسی ندارند، حتی محوطه‌ای که در آن می‌توانند تردد کنند بسیار محدود است و حضور در چنین فضایی تحمل و صبوری زیادی می‌خواهد که یک نفر روزها، هفته‌ها و ماه‌ها در دریا صبح را به شب برساند و وقتی صبح از خواب برمی‌خیزد باز هم اطرافش فقط آب باشد. مظفری با اشاره به تجربه‌های بازیگری خود ادامه داد: من این وضعیت را تجربه کردم که پس از سپری کردن زمانی طولانی در کشتی، وقتی خشکی می‌دیدیم شوق و شعف زیادی در ما ایجاد می‌شد و درک کرده‌ام که طبیعت دریا طوری است که آدمی به خدا خیلی نزدیک می‌شود و از آنجا که اطرافتان را آب می‌گیرد شما نقطه پرگار می‌شوید. این بازیگر گفت: من مطمئن هستم روح دریانوردان این کشتی آزاد و به زلالی آب دریاست و خیلی متاسفم از واقعه‌ای که رخ داده است. به خانواده‌های آنها تسلیت می‌گویم و امیدوارم صبوری کنند به‌ویژه خانواده آن زوج عزیزی که هر دو با هم در این کشتی حضور داشتند، چرا که می‌دانم اگر دریانوردی بخواهد همسرش را در سفر همراه داشته باشد با چه قوانین و پیگیری‌های سختی روبه‌روست.

تسلیت چهره‌ها

افزون بر مجید مظفری، بسیاری از بازیگران و چهره‌های مطرح موسیقی نیز در صفحات اینستاگرامی خود مرگ غم‌انگیز ساکنان کشتی سانچی را تسلیت گفتند. بسیاری از چهره‌های محبوب با انتشار تصاویری از نفتکش آتش گرفته سانچی در دریا، اظهار تاسف و بیان تسلیت کردند یا جملات کوتاهی در تقدیر از دریانوردان ایرانی نوشتند. نوید محمدزاده، حمید فرخ‌نژاد، جمشید هاشم‌پور، تهمینه میلانی، تینا پاکروان، پیمان معادی، سیامک انصاری، احسان کرمی، چکامه چمن‌ماه، روشنک عجمیان، فاطمه گودرزی، علیرضا عصار، سحر قریشی، محمد بحرانی، ماه‌چهره خلیلی، سحر دولتشاهی، رامبد جوان، امیر جعفری، ‌پریناز ایزدیار، الناز حبیبی، حسین ماهینی، امین حیایی، شیلا خداداد، ارژنگ امیرفضلی، سارا بهرامی، بهاره رهنما و...

اما برخی دیگر از سینماگران در کنار تسلیت به خانواده درگذشتگان حادثه و مردم، در جملاتی که منتشر کردند انتقادها و گلایه‌هایی را هم نوشتند. در همین رابطه بهرام رادان بازیگر سرشناس در اینستاگرام نوشت: «به‌خدا حق این مردم شریف، این فجایع نیست.» همچنین مهران مدیری بازیگر و کارگردان کمدی تلویزیون نیز در پستی اینستاگرامی نوشت: «حق مردم ایران این نیست.ایران تسلیت... آرزوى صبر براى خانواده‌هاى داغدار و همه مردم ایران.»

اما برخی بازیگران نیز مسوولان را مورد خطاب قرار دادند و در لفافه از وضعیتی که موجب تصادف نفتکش ایرانی شد، گلایه کردند. در همین رابطه سارا خوئینی‌ها نوشت: «جواب انتظار خانواده‌های این عزیزان را چه کسی می‌دهد؟ جواب کوتاهی کردن‌ها را، دیر شد مثل همیشه دیر شد و ما فقط نظاره». نیوشا ضیغمی بازیگر سرشناس هم یکی دیگر از بازیگرانی بود که انتقاد کرد و در اینستاگرامش نوشت: «اینقدر خبرها تلخ و غمباره که نمی‌دونیم باید برای کدوم از اونها متاثر و متاسف بود، خداوندا نظری به سوی ما کن...». رضا یزدانی خواننده موسیقی پاپ هم نوشت « از آسمون و زمین و دریا فقط بلا میاد براى مردم این سرزمین؟؟!!» تا این‌گونه انتقاد خود را عیان کند. از سوی دیگر امیر عابدی مجری تلویزیون هم در متنی نوشت: «ما سوختیم درست جلوى چشمان شما اى جهانیان... درست در آب‌هاى کشورى که کالاهایش بازار ما را تسخیر کرده و ما جلوى چشمان آنها سوختیم و آنها آرام ما را نگریستند» تا موضوع کم‌کاری چینی‌ها در نجات جان خدمه‌های کشتی را به تصویر بکشد. همچنین فلور نظری نیز در یادداشت کوتاهی نوشت: «اینجا سرزمینی است که بیشتر وقت‌ها دیر می‌شود و تنها داغ است که بر دل و سوز است که بر جگر می‌ماند، همدردیم و بی‌نهایت متاثر» و بهاره افشاری هم در صفحه شخصی خود نوشت: «آنقدر حجم اتفاقات تلخ در این سال‌ها زیاد شده که از سال‌ها قبل تصمیم گرفتم تا در این هیاهوی مجازی حداقل من در صفحه‌ام نسبت به آن موضوع واکنش نشان ندهم تا تبدیل به خبرگزاری نشوم، اما این حادثه دلخراش‌تر از آن است که بتوانم مانند گذشته سکوت کنم».

 

پرواز ققنوس‌ها از دریای آتش