به گزارش «ایرنا»، فیروز قاسم‌‌‌زاده درباره مهم‌ترین برنامه‌‌‌های بخش آب و آبفا در دولت سیزدهم افزود: بخش آب و آبفای وزارت نیرو به‌‌‌منظور مدیریت تامین آب شرب در شهرها و روستاهای کشور با رویکرد افزایش تاب‌‌‌آوری و پایداری خدمات یکپارچه آب شرب برای رفع کامل تنش آبی در شرایط مشابه، اقدام‌‌‌هایی را طراحی کرده و در دست اجرا دارد.

او افزایش ظرفیت تامین و تولید آب را یکی از طرح‌‌‌های پیش‌روی مدیریت آب کشور دانست و ادامه داد: ظرفیت تامین و تولید آب کشور با تکمیل و بهره‌‌‌برداری از ۲۹طرح آبرسانی و تصفیه‌‌‌خانه‌‌‌های آب و حفر و تجهیز چاه‌‌‌ها و سامانه‌‌‌های ذی‌‌‌ربط، تا میزان ۷۰۰میلیون مترمکعب در سال افزایش می‌‌‌یابد.

سخنگوی صنعت آب کشور، اصلاح و بازسازی بیش از ۱۰هزارکیلومتری شبکه توزیع آب را از دیگر بخش‌‌‌های این طرح نام برد و گفت: این اقدام با هدف بازسازی و ارتقای تاسیسات به‌‌‌منظور کاهش هدررفت و صرفه‌‌‌جویی منابع آبی انجام می‌شود.

قاسم‌‌‌زاده درباره راهکارهای ارتقای کیفی آب شرب افزود: ارتقای کیفی آب شرب از طریق پایش و مدیریت کیفیت منابع تامین، از دیگر موضوع‌‌‌های مهم در دست پیگیری است که در همین زمینه ارتقای تصفیه‌‌‌خانه آب از نوع متعارف برای حذف آلاینده‌‌‌های موردنظر، به‌‌‌کارگیری سامانه‌‌‌های تصفیه‌‌‌خانه انتخابی برای تامین آب موردنیاز، اختلاط منابع آب موجود با منابع آب جدید، جایگزینی منابع تامین آب جدید، توسعه و بهبود تجهیزات آزمایشگاهی سنجش کیفیت آب و بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان در تولید تجهیزات و روش‌های مدیریت کیفیت آب، در دست اقدام است.

او خاطرنشان کرد: افزایش توان ذخیره‌‌‌سازی آب از طریق احداث و بهره‌‌‌برداری از یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار مترمکعب مخازن جدید آب شرب در شهرها و روستاهای سراسر کشور از دیگر طرح‌‌‌های وزارت نیرو در خصوص افزایش تاب‌‌‌آوری و پایداری خدمات یکپارچه آب شرب است.

سخنگوی صنعت آب، از پایدارسازی تامین برق تاسیسات به‌‌‌عنوان یک اقدام مهم و ضروری خبر داد و ظرفیت‌‌‌سازی این بخش را ۶۰۰مگاوات دانست.

قاسم‌‌‌زاده گفت: اقدام‌‌‌های حوزه مدیریت مصرف از دیگر موضوع‌‌‌های مهمی است که از طریق نصب تجهیزات کاهنده مصرف، انجام فعالیت‌‌‌های فرهنگی و آموزشی گسترده، اعمال تعرفه‌‌‌های پلکانی برای مشترکان خارج از الگو و شناسایی و رفع انشعابات غیرمجاز به میزان سالانه ۱۰۰‌هزار فقره صورت می‌‌‌پذیرد که مشارکت مردم در این بخش بسیار کارگشا خواهد بود.