«تامین مالی پروژه‌ها» عمده‌ترین مشکل تولیدکنندگان تابلو برق

علاوه بر این، با توجه به هزینه‌بر بودن پروژه‌های صنعت برق، پیمانکاران و تولیدکنندگان این صنعت گاهی مجبورند تا ۸۰درصد هزینه‌ها را برای تامین مواد و تجهیزات از جیب خودشان بپردازند و در پایان کار و تحویل صورت وضعیت‌ها دولت نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند که این کار در شرایط اقتصادی کنونی از کمتر شرکتی بر‌می‌آید. بنابراین اهالی صنعت معتقدند باید با کسب نظر از بخش‌خصوصی و اصلاح قرارداد تیپ، شرایط تعدیل و تمامی ‌ریسک‌ها در قرارداد‌ها پیش‌بینی شود و به نسبت منصفانه‌ای این ریسک‌ها بین دو طرف تقسیم شود. هم‌اکنون در بسیاری موارد پیمانکارانی که پروژه را با کیفیت و رعایت تعهدات تحویل کارفرما داده‌اند، باید کفش آهنین به پا کنند و طبقات نهادهای دولتی را در شرایطی که ارزش پول آنها روز به روز در حال افول است، بالا و پایین بروند و این اتفاق قطعا منتهی به فاصله گرفتن پیمانکاران از پروژه‌های دولتی می‌شود. با وجود این هنوز شرکت‌های توانمندی در این عرصه حضور دارند که با تحقیق و توسعه از ارتقای استانداردها غافل نشده‌اند و حتی صادرات را به عنوان راهکاری جایگزین برای ممنوعیت عقد قرارداد به صورت ارزی با دولت در پیش گرفته‌اند.

 اولویت فعالیت شرکت، ارتقای استاندارد محصولات  

مدیرعامل «پارس تابلو صنعت» به «دنیای اقتصاد» گفت: هلدینگ پارس تابلو در سال ۱۳۸۳ با ماموریت ابتدایی حضور در حوزه پیمانکاری و فروش تجهیزات برقی آغاز به کار کرد، اما در ادامه ترجیح شرکت این بود که ماموریت را به شرکت ما به عنوان جزئی از هلدینگ واگذار کند تا به طور خاص، این شرکت مجری و سازنده تابلوهای برق صنعتی شود. هر چند ساخت تابلو در شرکت ما سابقه ۴۰ ساله دارد، اما در سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفته شد که «پارس تابلو صنعت» به عنوان مجری تخصصی و اصلی تابلوهای صنعتی کشویی در گروه و صنعت برق کشور فعالیت کند.

محمد‌حسین جنتی در مورد چشم‌اندازهای شرکت اظهار کرد: محصولاتی که هم اکنون تولید می‌کنیم، تابلوهای صنعتی کشویی فشار متوسط و فشار ضعیف است که توسط وزارت نیرو، صنعت فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی ‌و سایر صنایع زیرساختی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه این است که با توجه به نیاز مشتریان به استانداردهای جدید، بخش تحقیق و توسعه با جدیت، پیگیر تولید و ارائه دو محصول جدید تابلوهای ۳۳ کیلوولت و ۲۰ کیلوولت باشد تا این محصول در سال آینده نیز به بازار عرضه شود. البته هم‌اکنون شرکت‌های داخلی دیگر هم این کار را انجام می‌دهند، اما مساله اساسی، تغییرات و به‌روز‌رسانی، رفع مشکلات موجود و ارتقای استاندارد محصولات شرکت است.

 تامین منابع مالی پروژه‌ها، عمده‌ترین مشکل تولیدکنندگان

جنتی در مورد مشکلات توسعه در شرایط کنونی اقتصادی خاطر‌نشان کرد: به طور کلی موضوع تامین منابع مالی پروژه‌ها، عمده‌ترین مشکل ما است. به این معنا که پروژه‌های بزرگی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ‌تعریف شده و حتی بعد از انتشار اسناد مناقصه، شروع می‌شود، اما پیش‌پرداخت صورت نمی‌گیرد یا تزریق مالی ادامه نمی‌یابد. در صنعت نفت به دلیل اینکه میزان فروش متاثر از تحریم‌ها است، حجم مناقصات بسیار کاهش یافته و تقریبا می‌توان گفت بین وزارتخانه‌های دولت تنها وزارت نیرو به صورت توسعه‌ای فکر می‌کند که آن هم به دلیل شرایط خاص وزارت نیرو برای تامین مصارف خانگی و تامین برق صنایع مختلف است. بنابراین ضرورت تامین برق باعث بهتر شدن شرایط شده است. با وجود این در این بخش هم نحوه برگزاری مناقصات و تخصیص‌ها آزاردهنده است. در صنعت تابلوسازی قریب ۸۰درصد قیمت و هزینه‌های پروژه ناشی از مواد و تجهیزات است و در یک پروژه دولتی با حداکثر ۲۵درصد پیش‌پرداخت مواجه هستیم و بقیه باید توسط تولیدکننده تامین شود. امیدواریم در آینده این مشکل مرتفع شده و شاهد حمایت از بخش خصوصی به‌معنای واقعی باشیم.

مدیرعامل «پارس تابلو صنعت» ادامه داد: مشکل دیگر چالش مسائل لجستیکی، پشتیبانی و تدارکاتی پروژه است. در تابلو برق ادوات و تجهیزات متعددی مانند کلید اصلی، ترانس جریان، ترانس ولتاژ و... حائز اهمیت است که برای تامین برخی از این تجهیزات مشکلاتی داریم که عمده‌ترین علل آن ناشی از تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز است. مساله مهم در این میان این است که در قراردادهای دولتی متاسفانه نمی‌توانیم قرارداد ارزی داشته باشیم و حتما باید به صورت ریالی تدوین شود. هر چند نهایتا تعدیل پروژه اتفاق می‌افتد، اما این تعدیل حتما باید پس از تحویل کالا یا پروژه به نهاد دولتی انجام شود و این واقعا طاقت‌فرسا و زمان‌بر است. به طور نمونه ما از سال ۹۸ پیگیر دریافت تعدیل یکی از پروژه‌ها هستیم، اما کماکان موفق نشده‌ایم. با وجود این سعی کرده‌ایم در قراردادها با بخش خصوصی به صورت ارزی قرار‌داد ببندیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم. ضمن اینکه تلاش خواهیم کرد با حمایت دولت با بیش از ۲۵درصد پیش‌پرداخت پروژه را آغاز کنیم.

وی در رابطه با صادرات گفت: استراتژی‌های اصلی هلدینگ، صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا و به شکل  ویژه ارمنستان، عراق و افغانستان است و شرکت پارس تابلو صنعت به تنهایی در این زمینه اقدام نمی‌کند، بلکه از طریق  هلدینگ، تابلوهای برق پروژه‌های پیمانکاری به شرکت ما منتقل می‌شود. به طور نمونه در حال حاضر تابلوهای پروژه خط انتقال ۴۰۰ کیلو ولت ارمنستان توسط شرکت پارس  تابلو صنعت در حال ساخت است و در ادامه هم تابلوهای کنترل حفاظت این پروژه را در برنامه داریم.

این کارشناس صنعت برق به بیان انتظارات شرکت از مسوولان توانیر و وزارت نیرو پرداخت و تصریح کرد: اگر بتوانیم شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که در بخش قراردادهای تیپ تعدیل به گونه‌ای محاسبه شود که پاسخگوی ضرر و زیان تولیدکننده باشد، بسیار حائز اهمیت است. این کار هم‌اکنون بسیار  زمان‌بر بوده که با توجه به شرایط تورمی‌ و کاهش ارزش پول، سازنده متضرر می‌شود. شرایط به گونه‌ای پیش رفته که ترجیح این شرکت انعقاد قرارداد با بخش‌خصوصی یا یک شرکت پیمانکاری واسط برای اجرای پروژه‌های دولتی است.