بابک نگاهداری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار کرد: مهم‌ترین ضعف آمار و شاخص‌‌‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، وقفه سه‌ماهه در انتشار داده‌‌‌ها و بعضا متوقف شدن انتشار آنها و نداشتن تواتر ماهانه است.

رئیس مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس افزود: شاخص تولید صنعت از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران با تواتر فصلی و همچنین شاخص قیمت صنعت به صورت فصلی از سوی مرکز آمار و ماهانه از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود. با این حال، تاکنون هیچ‌یک از نهادهای آماری اقدامی در جهت انتشار شاخص فروش صنعت انجام نداده‌‌‌اند.

وی گفت: از طرفی، آمارهای تولید و قیمت نیز دارای چند ضعف اساسی هستند که مهم‌ترین ضعف این آمارها وقفه سه‌ماهه در انتشار داده‌‌‌ها و بعضا متوقف شدن انتشار آنها و نداشتن تواتر ماهانه است.

نگاهداری افزود: با توجه به مساله کمبود اطلاعات به‌‌‌روز در مورد این بخش و نبود شاخصی که عملکرد بخش حقیقی اقتصاد و بخش صنعت را با وقفه‌‌‌ای کمتر و تواتر بالاتر نشان دهد، مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس شورای اسلامی با استفاده از اطلاعات شرکت‌های صنعتی بورسی (که اطلاعات تولید و فروش‌‌‌شان را به صورت ماهانه و با وقفه چندروزه از انتهای ماه در بورس منتشر می‌کنند) شاخصی از وضعیت تولید، فروش و قیمت شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس کشور ارائه می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس گفت: این شاخص‌‌‌ها می‌‌‌توانند پراکسی مناسبی از وضعیت کل صنعت باشند و به‌‌‌منظور آگاهی از روند تغییرات بخش حقیقی و اتخاذ سیاست‌‌‌های متناسب با شرایط، رصد کردن به‌‌‌روز تغییرات بخش صنعت و معدن (باتوجه به جایگاهی که دارد) در اولویت تهیه آمار قرار دارد.

وی اظهار کرد: درخواست‌‌‌های مکرر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تحولات بخش حقیقی مخصوصا تولید و فروش محصولات صنعتی، تهیه و انتشار این شاخص را ضروری کرده است و انتظار می‌رود گزارش‌‌‌های تحلیلی مستخرج از این شاخص‌‌‌ها بتواند از طریق ارائه به‌‌‌روزترین تحلیل‌‌‌ها و اطلاعات بخش صنعت برای سطوح مختلف قانون‌گذاری و سیاستگذاری مفید باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس تصریح کرد: مقایسه شاخص تولید صنعت محاسبه‌شده با آمار نهادهای آماری از هم‌حرکتی قابل‌توجه این شاخص با شاخص‌‌‌های تولیدشده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حکایت دارد؛ این موضوع حتی در سطح زیربخش‌‌‌ها نیز مشهود است. نگاهداری اظهار کرد: این شاخص دارای سه‌مزیت عمده شامل تطابق قابل قبول با آمارهای رسمی، قابلیت به‌‌‌روز کردن ماهانه شاخص و تهیه آن دو هفته بعد از اتمام ماه و قابلیت تحلیل‌‌‌های عمیق‌‌‌تر روی زیراجزای بخش تولید و تحلیل چرایی تغییرات است (با توجه به اینکه این شاخص به اطلاعات غنی مالی و اقتصادی شرکت‌های بورسی متصل است).