به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا فاطمی‌‌‌امین افزود: اولویت‌‌‌گذاری، تنظیم‌‌‌گری، تسهیل‌‌‌گری و نظارت وظیفه دولت است. ما اولویت‌‌‌هایی را تعیین می‌‌‌کنیم و انتظار داریم بنگاه‌‌‌های ذی‌نفع متناسب با این اولویت‌‌‌ها به ما برنامه دهند؛ یک برنامه تلفیقی بگذاریم تا در بخش کلان به اهداف برسیم.

وزیر صمت گفت: به‌رغم رشد خوب تولید در لوازم خانگی، نسبت واردات به صادرات قابل دفاع نیست. البته اسفناک نیست ولی باید تا سال آینده نسبت صادرات به واردات به ۵۰‌درصد برسد. معادل ۵۰‌درصد واردات قطعات صادرات کند و در سال ۱۴۰۲ به یک تراز متعادل برسد و در سال ۱۴۰۴ حداقل دو برابر شود.

فاطمی‌امین در ادامه با بیان اینکه فعال اقتصادی و صادرکننده نباید پشت در گمرک، مالیات، بیمه و... بماند و ما باید مشکلات این بخش‌‌‌ها را حل کنیم، افزود: در حال حاضر ۶ رایزن بازرگانی داریم که مقرر شده تا سال آینده ۶۰ رایزن و تا سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۲۰ رایزن در کشورهای مختلف داشته باشیم.

وی در مورد قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی گفت: نحوه کاهش قیمت تمام شده موضوعی است که باید توسط فعالان حوزه لوازم خانگی جمع‌بندی شده و تا ۱۵ آبان ماه به وزارتخانه ارسال شود. تولیدکنندگان باید به ما بگویند که برای این موضوع به چه چیزهایی نیاز دارند همچنین باید به ما الزامات صادرات را بگویند تا آنها را پیگیری کنیم اما از آن طرف مباحث مربوط به قاچاق را ما راسا پیگیری می‌‌‌کنیم.

وزیر صمت افزود: از اوایل مهر ماه برنامه‌‌‌ای برای رصد جمعی کالاها آغاز کرده‌ایم که از طریق آن، کالاها را در انبارها رصد می‌‌‌کنیم و همچنین ردیابی مالی را هم انجام می‌‌‌دهیم.

وی ادامه داد: طبق این برنامه که تا پایان آذر ماه تکمیل می‌شود با کالای قاچاق در نظام توزیع مقابله خواهد شد، همچنین سامانه جامع تجارت تا پایان سال تکمیل می‌شود.

فاطمی‌امین با بیان اینکه با تعرفه برای واردات موافق هستم، گفت: منتها تعرفه واردات باید مشروط باشد اینکه صرفا تعرفه را تا ابد افزایش دهیم نمی‌تواند کمکی به صنعت کند بلکه باید تعهداتی بگیریم تا مطمئن شویم که می‌توان انتظار اتفاقات خوب را داشت. بنابراین بالا بردن تعرفه به تنهایی نتیجه‌‌‌ای ندارد.

وی ادامه داد: چندی پیش ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه‌‌‌ای درباره صادرات داشت که در این مصوبه تهاتر رسمیت داده و انتقال پول راحت‌تر انجام خواهد شد. فاطمی‌‌‌امین با اشاره به موانع بانکی هم گفت: تامین مالی زنجیره‌‌‌ای و اعتبار خریدار می‌تواند کمک زیادی به صنعت کند به‌خصوص وقتی که به لحاظ سقف تسهیلات محدود باشیم. وزیر صمت تصریح کرد: منظور ما از صادرات لوازم خانگی صادرات کل زنجیره یعنی قطعات نیز است.

وی به مواد اولیه تولید لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: در مورد بازار محصولات پایه به‌ویژه فولاد و پتروشیمی کارهای مهمی انجام شده که از این طریق سهمیه‌‌‌ها، رانت‌‌‌ها و امضاهای طلایی برداشته می‌شود و در این راستا آیین‌نامه دقیقی تدوین شده که از امروز به مرحله اجرا در آمد.

  ضعف خدمات پس از فروش

معاون وزیر صمت نیز در نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه به دنبال توسعه صادرات لوازم خانگی به‌ویژه در کشورهای هدف هستیم، گفت: متاسفانه خدمات پس از فروش برای لوازم خانگی صادر شده بسیار ضعیف است.

علیرضا پیمان‌پاک افزود: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که طی چهار سال آینده صادرات کشور به ۳۵‌میلیارد دلار افزایش یابد و در این راستا یک اولویت‌بندی برای کشورهای هدف انجام دادیم که با توجه به محدودیت منابع بتوانیم روی این کشورها تمرکز کنیم. همچنین از طریق توسعه لجستیک، تعرفه‌‌‌های ترجیحی، اصلاح قوانین و مقررات و اصلاح ساختارها در بخش رایزن‌‌‌ها سعی می‌‌‌کنیم که به توسعه صادرات کمک کنیم.

وی ادامه داد: رایزن‌‌‌های ما در کشورهایی که سابقه صادرات داشتیم مانند عراق و سوریه الگوی اولیه را مشخص کردند و قرار شده با کمک ذی‌نفعان بخش لوازم خانگی این برنامه تکمیل شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس بررسی‌‌‌های انجام شده از سوابق صادراتی مشخص شد قیمت و کیفیت لوازم خانگی ایرانی در کشورهای هدف مناسب است اما در بخش خدمات پس از فروش موفق نبوده‌ایم و در این بخش ضعیف هستیم. پیشنهاد شده که برای توسعه بازار بحث برندینگ و اعتبار خریدار لحاظ شود.

وی ادامه داد: همچنین در کشورهایی که مراودات مالی داریم همچون ونزوئلا ‌سازوکاری را برای تهاتر کالاهای اولویت‌دار همچون لوازم خانگی تعریف کرده‌ایم؛ در مورد هند و کشورهای CIS نیز رایزن‌‌‌ها را برای توسعه صادرات لوازم خانگی فعال کرده‌ایم.

  صادرات ۸۰۰‌میلیون دلاری

معاون امور صنایع وزیر صمت نیز در نشست هم‌‌‌اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه در ایران ظرفیت تولید ۲۳ تا ۲۴‌میلیون دستگاه لوازم خانگی وجود دارد، گفت: نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی در سال آینده باید به ۵۰‌درصد برسد، در حال حاضر این رقم حدود ۶/ ۱ برابر است، یعنی ۲۰۰‌میلیون دلار واردات در مقابل ۱۶۰‌میلیون دلار صادرات لوازم خانگی انجام می‌شود که باید این رقم تا سال آینده به ۵۰‌درصد برسد، برای این منظور باید بتوانیم سال آینده ۸۰۰‌میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشته باشیم.

مهدی صادقی‌نیارکی افزود: لازمه صادرات بیشتر افزایش کیفیت و عمق ساخت داخل و همچنین تامین اجزا و قطعات لوازم خانگی است تا نسبت تولید داخل بیشتر شود. همچنین برای توسعه صادرات نیاز به بازاریابی، طراحی پلت‌فرم مشترک و طراحی‌‌‌های جدید در کیفیت و شکل لوازم خانگی است و بحث اصلی ارزبری و رقابت‌‌‌پذیری است.

وی گفت: تا سال ۱۴۰۴ باید نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی از آنچه که الان وجود دارد برعکس شود؛ یعنی نسبت صادرات دو برابر واردات لوازم خانگی شود. سال ۹۶ که محدودیت ارزی و تحریم نبود ۱۱‌میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کردیم. این عدد در سال ۹۷ که سال شروع تحریم‌ها بود به ۸‌میلیون دستگاه و در سال ۹۸ نیز به ۸‌میلیون دستگاه رسید. منتها در سال ۹۹ توانستیم ۵/ ۱۵‌میلیون دستگاه تولید کنیم که طبق برنامه امسال ۵/ ۱۶‌میلیون دستگاه تولید خواهیم کرد. صادقی‌نیارکی گفت: در ایران ظرفیت تولید ۲۳ تا ۲۴‌میلیون دستگاه لوازم خانگی وجود دارد و در سال گذشته از این ظرفیت‌‌‌ها که خالی مانده بود استفاده کردیم و سرمایه‌گذاری‌‌‌های جدید اتفاق افتاد.