مهم‌ترین ویژگی این طرح تاثیر مثبت بر روند توسعه مناطق جنوبی و فلات مرکزی کشور و توسعه و سازندگی با تامین پایدار آب برای بخش صنعت و شرب، در سه استان هرمزگان، کرمان و یزد است که جزو کم‌آب‌ترین استان‌های کشور هستند. همچنین ویژگی مهم دیگر این طرح در کنار ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای اجرای پروژه‌های انتقال آب تا سه برابر ظرفیت موجود در حوزه شیرین‌سازی، آب‌گیری، سازه‌های دریایی، آزادسازی مسیر و همچنین توانمندسازی نیروهای داخلی در بخش مشاوره، پیمانکاری و مهندسی است.

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح مرحله اول شیرین‌سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران در سی و یکمین برنامه پویش ملی «تدبیر و امید برای جهش تولید» گفت: طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران صنایع ما را متحول می‌کند و خط انتقال آب از خلیج‌فارس، خط انتقال امید است، زیرا فقط آب به فلات مرکزی ایران نمی‌رسد بلکه امید منتقل می‌شود. حسن روحانی افزود: باید به‌راستی این خط انتقال آب را خط انتقال امید بنامم. چون فقط آب به فلات مرکزی نمی‌رسد، بلکه امید به فلات مرکزی می‌رسد. همه کشاورزان، صنعتگران و مردم به یک آب پایدار امیدوار می‌شوند و این طرح انتقال امید را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم. وی با بیان اینکه طراحی، اجرا و تامین مالی، همه داخلی است، گفت: تامین مالی طرح یا توسط شرکت‌های خصوصی بوده  یا صندوق توسعه کمک کرده و یا بانک‌ها تسهیلات گرفتند و امیدوارم بقیه فازهای آن هم با همین سرعت ادامه پیدا می‌کند و اگر مشکلی هم باشد باز هم دولت در خدمت مردم خواهد بود برای اینکه این طرح‌ها را بتوانیم به پایان برسانیم. روحانی ادامه داد: طول این طرح بیش از ۸۰۰ کیلومتر است که فاز اول آن ۳۰۵ کیلومتر است و الان افتتاح می‌شود. این پروژه در ادامه به مس سرچشمه می‌رسد و تا یزد و چادرملو ادامه می‌یابد.

از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح ابرپروژه انتقال آب خلیج‌فارس به منطقه گل‌گهر گفت: امروز نسل ما بزرگ‌ترین انتقال آب از دریا به فلات مرکزی ایران را در دولت تدبیر و امید اجرا کرد که برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند و میراثی برای کشور خواهد بود. علیرضا رزم‌حسینی افزود: این طرح با مشارکت گسترده بخش خصوصی انجام شد و قرار است شرکت‌های توسعه‌گرا و صنعتی معدنی، کشور را بسازند و این شرکت‌ها برای بقای خود و مردم در این طرح سرمایه‌گذاری کردند. وی تصریح کرد: اعتبار پروژه انتقال آب از محل منابع بانکی و شرکت‌های صنعتی و معدنی تامین شد و در این طرح ۱۹۴ شرکت داخلی در ۱۵ استان کشور مشارکت داشتند و روزانه هشت هزار نفر در این پروژه مشغول به‌کار بودند و طراحی و اجرای آن تا جایی که ممکن بود توسط دانش بومی اجرا شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت، کشور را با مشارکت و همکاری شرکت‌های توسعه‌گرای صنعتی و معدنی می‌سازد و امروز صرفه اقتصادی در این است که آب را به سمت معادن بیاوریم. وی اضافه کرد: در اجرای طرح انتقال آب، همکاری و انسجام کامل بین بخش‌های مختلف دولت از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، صندوق توسعه ملی، مدیران منطقه‌ای و محلی و نمایندگان مجلس مشاهده شد. رزم‌حسینی گفت: نکته دیگر اینکه، این پروژه‌ با ایده از پایین به بالا توسط افرادی مطرح و با هزینه شخصی مطالعه شد و در دولت تدبیر و امید به سرعت مراحل اجرایی را گذراند، لذا می‌توان ایده‌های باورنکردنی حتی از پایین را به ویژه در وزارتخانه‌ها مورد توجه قرار دهیم. درهمین راستا رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در آیین افتتاح ابرپروژه انتقال آب خلیج‌فارس به منطقه گل‌گهر گفت: در اجرای این پروژه که با مشارکت سه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، صنایع ملی مس و چادرملو اجرا شده است در فاز اول آن آب به ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا به سیرجان منتقل می‌شود.  بر اساس این گزارش خداداد غریب‌پور افزود: این طرح در واقع آشتی صنعت با طبیعت است و با توجه به اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در حال کاهش است، ما در صنایع معدنی با رویکرد توسعه پایدار و تامین دراز مدت آب و حفاظت بیولوژیکی از منابع آبی برای نسل‌های آتی سرمایه‌گذاری انجام می‌دهیم.  

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: امروز در فاز اول شیرین‌سازی آب، سرمایه‌گذاری به میزان ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان انجام گرفته که در این فاز، شیرین‌سازی آب از خلیج‌فارس به سیرجان انجام می‌شود. غریب‌پور تصریح کرد: صنایع معدنی ما فصل جدیدی از تامین زیرساخت مهم کشور در بخش آب را رقم زدند ضمن اینکه صنایع معدنی در کنار مردم برای تامین آب شرب و حفاظت از آب‌های زیرزمینی نسبت به سرمایه‌گذاری در این پروژه مهم اقدام کرده‌اند.  رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: مطالعه تامین آب در ابتدا برای آب‌های سطحی بود اما در ادامه با روش بین‌المللی از آب شیرین‌کن استفاده شد و خوشبختانه با آغاز عملیات اجرایی از سال ۹۲ تاکنون با تکیه بر دانش فنی و پیمانکاران بومی این کار به سرانجام رسید و امروز به دستور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد که در اجرای این پروژه نزدیک به ۲۰۰ پیمانکار مشارکت داشتند. وی افزود: صنایعی که از این آب استفاده می‌کنند ۴۹ درصد کنسانتره و ۸۰ درصد کاتد مس کشور را تولید می‌کنند. غریب‌پور عنوان کرد: صنایع معدنی پروژه‌های زیرساختی مهم دیگری از جمله، راه‌آهن سیرجان به کرمان با لیدری گل‌گهر، راه‌آهن بافق به سنگان با لیدری مبارکه، جاده تربت به سنگان با مشارکت صنایع معدنی، اتوبان لامرد - پارسیان با مشارکت ایمیدرو و وزارت راه را دنبال خواهند کرد، ضمن اینکه پروژه‌های زیرساختی دیگری در کنار وزارت راه و نیرو برای تامین زیرساخت‌های کشور انجام خواهد شد.