وی افزود: هم‌‌اکنون وارد‌کنندگان تایر به راحتی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ ‌تومانی برای واردات دریافت کرده و علاوه‌بر حاشیه سود ارز، حاشیه سود بازار را هم نصیب خود کرده و در مجموع ۸۰ درصد سود می‌برند. این در حالی است که تولید‌کنندگان داخلی برای دریافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه تولید به‌شدت مشکل دارند و حدود یک ماه است که در انتظار تخصیص ارز از بانک مرکزی هستند.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح کرد: صنایع داخلی با وجود تحمل تمام مشکلات جاری تولید که مشکلات تحریم هم به آن اضافه شده، در حال تولید بوده و در نهایت ۵درصد سود می‌برند. گنجی ادامه داد: حدود یک ماه است که در انتظار تخصیص ارز مواد اولیه هستیم و چنانچه ارز تخصیص داده نشود، تولید تایر داخلی به مشکل خورده و فعالیت کارخانه‌ها کند یا متوقف می‌شود. وی با اعلام درخواست تولید‌‌کنندگان داخلی تایر از ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت برای مدیریت واردات تایر به کشور توضیح داد: حدود ۵/ ۱ سال قبل ستاد تنظیم بازار به علت افزایش قیمت تایر سنگین در کشور تصمیم گرفت به‌طور موقت واردات تایر به کشور را تسهیل کند. به همین منظور تایر کامیون و اتوبوس با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شد و تعرفه واردات از ۲۶‌درصد به ۵درصد کاهش یافت. آن تصمیم برای زمانی بود که بازار ملتهب بود؛ اما اکنون که بازار به‌طور کامل آرامش یافته و قیمت‌های تایر در مواردی به زیر قیمت اعلامی سازمان حمایت رسیده، تداوم واردات تایر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و تعرفه ۵درصدی، ظلم به تولید‌کنندگان داخلی است.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد: درخواست ما این است که ارز واردات تایر به ارز نیمایی تغییر یافته و تعرفه واردات آن هم به ۲۶‌ درصد قبلی بازگردد. این نکته را هم بگویم که ما موافق قطع واردات تایر نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم این رقابت نابرابری که با رانت ارز دولتی میان وارد‌کننده و تولید‌کننده داخلی راه افتاده به نفع تولید داخل اصلاح شود. گنجی ادامه داد: نگاهی به قیمت تایر در بازار نشان می‌دهد قیمت برخی انواع تایر وارداتی به زیر قیمت سازمان حمایت کاهش یافته و این نشان می‌دهد سود واردات آن‌قدر زیاد است که می‌توانند قیمت‌ها را به زیر قیمت سازمان حمایت برسانند. وی افزود: از سوی دیگر بازار تایر به تعادل رسیده، موجودی همه انواع لاستیک در بازار کافی است و قیمت‌ها هم ثابت و متعادل و متناسب با قیمت اعلامی دولت است. حتی در برخی لاستیک‌های سبک چون لاستیک پژو و سمند قیمت‌ها تا ۲۰ هزار تومان زیر قیمت سازمان حمایت است؛ بنابراین مدیریت واردات و اصلاح شرایط قبلی که قرار بود موقتی باشد ضروری است و این خواسته ما از ستاد تنظیم بازار و دولت است. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: تولید‌کنندگان داخلی به یک حاشیه سود منطقی راضی‌ هستند و به‌دنبال سود‌جویی نیستند. تنها خواسته آنها رفع موانع و گسترش تولید است. به‌عنوان مثال ما برای بی‌نیازی کشور از واردات تایر سنگین برنامه احداث سه کارخانه جدید را پیگیری می‌کنیم که برای احداث هر سه این کارخانه‌ها در مجموع به ۳۵۰ میلیون دلار ارز نیاز داریم. اما در سال حمایت از تولید، درحالی‌که به واردات تایر ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهند، بانک مرکزی به ما می‌گوید ارز لازم برای ورود ماشین‌آلات این کارخانه‌ها را به نرخ نیمایی دریافت کنیم. گنجی گفت: ما فقط با ارز یک‌سال واردات می‌توانیم این سه کارخانه را احداث و کشور را از واردات تایر سنگین بی‌نیاز کنیم. اما تحقق این هدف در گرو توجه واقعی و عادلانه به تولید ملی و رفع حمایت غیرمنطقی از واردات است.