شاگرد اول‌های صنعتی نیمه سال

براساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی پنج طرح «ماشین‌آلات دفتری و حسابداری»، «ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی»، «انتشار و چاپ و تکثیر»، «پوشاک و عمل آوردن پوست خز» و «استخراج سایر معادن» نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد نسبت به سایر طرح‌ها بیشترین رشد را در دریافت پروانه بهره‌برداری ثبت کرده‌اند. سبقت طرح‌های کوچک و متوسط در دریافت پروانه بهره‌برداری نسبت به مدت مشابه سال قبل در حالی است که در سال‌جاری بیشترین پروانه بهره‌برداری صادره به گروه «محصولات از لاستیک و پلاستیک» اختصاص داشته است، این گروه هرچند در سال‌جاری توانست با اخذ ۴۰۴ فقره پروانه بیشترین پروانه بهره‌برداری صادره را از آن خود کند، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کمی بیش از ۶ درصد داشته است، سرمایه‌بر بودن این صنعت موجب شده تا طرح‌های به بهره‌برداری رسیده این گروه نتواند چندان برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد به همین دلیل سرمایه‌گذاری محقق شده برای این گروه نیز تنها رشد ۸ درصدی داشته است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت هرچند در سال‌جاری طرح‌های در مقیاس بزرگ همچنان صدرنشین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره هستند، اما بررسی دوره‌ای پروانه‌های بهره‌برداری نشان‌دهنده آن است که کوچک‌ها از صنایع بزرگ عبور کرده‌ و توانسته‌اند نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیشتری را در کارنامه خود ثبت کنند. افزایش چالش تامین نقدینگی از یک‌سو و روی آوردن سرمایه‌گذاران به طرح‌هایی که در سال‌های گذشته چندان مورد توجه نبوده را شاید بتوان دلیل سبقت طرح‌های مذکور در مدت زمان مورد بررسی نسبت به سال گذشته از سایر طرح‌ها دانست.

براساس داده‌های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع دو هزار و ۶۵۷ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که به لحاظ تعداد، نسبت به مدت مشابه سال قبل افت بیش از یک درصدی را ثبت کرده است. این گروه هرچند به لحاظ تعداد پروانه بهره‌برداری صادره دوره‌های مورد بررسی را با افت سپری کرده است، اما آمار اعلام شده از سرمایه‌گذاری محقق شده برای این بخش از رشد حکایت دارد، مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این گروه رشدی حدود ۱۳۷ درصدی داشته است.

بیشترین رشد به کدام گروه‌ها رسید؟

براساس داده‌های اعلام شده پنج طرح «ماشین‌آلات دفتری و حسابداری»، «ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی»، «انتشار و چاپ و تکثیر»، «پوشاک و عمل آوردن پوست خز» و «استخراج سایر معادن» در نیمه نخست سال‌جاری توانستند بیشترین رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کنند. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی برای گروه «ماشین‌آلات دفتری و حسابداری»، در مجموع ۱۶ فقره پروانه بهره‌برداری برای این گروه صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۶۰ درصدی داشته و به این طریق توانسته بیشترین رشد را به لحاظ تعداد پروانه‌های صادره از آن خود کند، پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای این گروه در سال گذشته برابر با ۱۰ فقره بوده است. سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۵/ ۱۲ درصدی ثبت کرده است.  اما برای گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی» نیز در این دوره زمانی در مجموع ۱۰۵ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۴۲ درصد داشته است. سال گذشته در مجموع ۷۴ فقره پروانه بهره‌برداری برای این گروه صادر شده بود؛ سرمایه‌گذاری محقق شده برای این گروه نیز در مقایسه با سال گذشته رشدی نزدیک به ۸۹ درصدی داشته است.

گروه «انتشار و چاپ و تکثیر» نیز با رشد ۵/ ۳۷ درصدی پروانه بهره‌برداری صادره نسبت به مدت مشابه سال قبل در این دوره توانست در جایگاه سوم قرار گیرد. مجموع پروانه بهره‌برداری صادره برای این گروه در نیمه نخست سال‌جاری برابر با ۱۱ فقره است، سال گذشته برای این گروه در مجموع ۸ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده بود، اما سرمایه‌گذاری محقق شده برای این گروه نیز نسبت به سال گذشته دارای رشدی ۵/ ۳۷ درصدی بوده است.  اما برای گروه «پوشاک و عمل آوردن پوست خز» نیز در این مدت در مجموع ۳۶ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است که در مقایسه با سال گذشته رشدی بیش از ۳۳ درصدی داشته است، این گروه سال گذشته در مجموع ۲۷ فقره پروانه بهره‌برداری اخذ کرده بود. این گروه هرچند به لحاظ تعداد توانست رشد قابل‌قبولی را تجربه کند اما به لحاظ سرمایه‌گذاری شاهد افت ۴۳ درصدی سرمایه‌گذاری بوده است. پنجمین گروه نیز که در این دوره توانست رشد اخذ پروانه بهره‌برداری را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کند، به گروه «استخراج سایر معادن» بازمی‌گردد، این گروه در این دوره زمانی توانست با اخذ ۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۳۰ درصدی را در اخذ پروانه‌های بهره‌برداری به خود اختصاص دهد، سرمایه پیش‌بینی شده برای این گروه نیز رشدی بیش از ۴۱ درصدی داشته است.

پیشتازان سال‌جاری

اما از مقایسه دوره‌ای صدور پروانه بهره‌برداری که بگذریم در نیمه نخست سال جاری پنج گروه «محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات فلزی فابریکی» و «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین تعداد جواز صادره در این دوره زمانی را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین پروانه بهره‌برداری در مدت زمان مورد بررسی با ۴۰۴ فقره به گروه «محصولات از لاستیک و پلاستیک» رسیده و براساس ارزیابی صورت گرفته متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد در این گروه ۵/ ۲۰ میلیارد ریال است.

اما در نیمه نخست سال جاری بالاترین سرمایه‌گذاری محقق شده به گروه «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» اختصاص داشته است. مجموع سرمایه‌گذاری این گروه بیش از ۱۹۶ میلیارد ریال است که حدود ۳/ ۶۰ درصد از سرمایه‌گذاری کل کشور را به خود اختصاص داده است.  استان‌های پیشتاز در اخذ پروانه بهره‌برداری نیز استان‌های «اصفهان»، «آذربایجان شرقی»، «خراسان رضوی»، «فارس» و «تهران» بودند که آمار بیشترین پروانه بهره‌برداری صادره در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص داده‌اند. براساس این آمار سهم استان اصفهان از صدور پروانه بهره‌برداری در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۵۸ فقره بوده که با این تعداد بیشترین پروانه بهره‌برداری به استان اصفهان رسید و خراسان‌شمالی نیز با ۸ فقره پروانه بهره‌برداری صادره کمترین میزان پروانه صادره را به خود اختصاص داده است.  سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز از پروانه‌های بهره‌برداری صادره برابر با ۱۳۲ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۱۱ درصدی داشته است. سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته برای این مناطق نیز رشدی بیش از ۱۳۸ درصدی را ثبت کرده است.

براساس داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۶ ماه اول سال جاری دو هزار و ۶۵۷ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۲۵ میلیارد ریالی و اشتغال ۴۹ هزار و ۳۶۰ نفره صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در صدور پروانه بهره‌برداری به لحاظ تعداد شاهد افت بیش از یک درصد، در سرمایه‌گذاری شاهد رشد حدود ۱۳۷ درصدی و ایجاد اشتغال نیز با رشد حدود ۹ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم.

آمار اعلام شده نشان‌دهنده آن است که از مجموع پروانه‌های بهره‌برداری صادره هزار و۴۵۱ فقره پروانه به طرح‌های ایجادی (پروانه بهره‌برداری ایجادی شامل پروانه‌های صادره برای راه‌اندازی واحدهای جدید صنعتی می‌شود) و هزار و ۲۰۶ فقره نیز به طرح‌های توسعه‌ای (پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای شامل پروانه‌های صادره برای توسعه واحدهای فعال می‌شود) اختصاص داشته است.  از سوی دیگر براساس داده‌های اعلام شده کمترین میزان سرمایه‌گذاری مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری صادره را استان هرمزگان با سهم ۳/ ۵۹ درصدی به خود اختصاص داده است. همچنین متوسط سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد در نیمه نخست سال جاری برابر با ۵/ ۱۲۲ میلیارد ریال است. علت بالا بودن این رقم، سرمایه‌گذاری انجام شده در واحد «نفت ستاره خلیج فارس» است و با کسر سرمایه‌گذاری این واحد متوسط سرمایه‌گذاری در دوره مذکور ۵۰ میلیارد ریال خواهد بود.

درخصوص اشتغال ایجاد شده نیز استان‌های البرز و خراسان رضوی به ترتیب با پنج هزار و ۳۷۴ نفر و چهار هزار و ۵۳۱ نفر بالاترین اشتغال ایجاد شده را به خود اختصاص داده‌اند.