انتخاب اول سرمایه‌گذاران در ثلث اول

پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای جوازهای صادره نیز بالغ بر ۲۰ درصد بوده و مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای جوازهای صادره بیش از ۵۱۹ هزار میلیارد ریال ثبت شده است. اما پیش‌بینی اشتغال برای جوازهای تاسیس صادره نیز برای ۱۵۲ هزار و ۲۱۸ نفر است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲۵ درصدی داشته است. با رفع تحریم‌های بین‌المللی شاهد آشتی سرمایه‌گذاران با بنگاه‌های صنعتی بوده‌ایم، روندی که بسیاری از فعالان صنعتی پیش‌بینی می‌کردند با بازگشت تحریم‌ها متوقف خواهد شد، به‌گونه‌ای که زمینه‌ساز رویگردانی سرمایه‌گذاران از بخش تولید شود. اما آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که با وجود بازگشت تحریم‌ها همچنان سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های تولیدی امیدوارند. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بالاترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در گروه‌های صنعتی به گروه ساخت فلزات اساسی با سرمایه بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال با سهم ۶/ ۱۹ درصد از کل گروه‌ها اختصاص داشته است.

صنایع جذاب

ارزیابی صورت گرفته در مدت زمان موردبررسی در مورد صنایع جذاب نیز نشان‌دهنده آن است که در مدت زمان موردبررسی گروه‌های «محصولات غذایی و انواع آشامیدنی‌ها»، «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولاتی از لاستیک و پلاستیک»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «محصولات فلزات فابریکی» توانسته‌اند در رده صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران قرار گیرند. این بخش به لحاظ تعداد، بیشترین جواز اخذ شده در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار اعلام شده جوازهای تاسیس صادره برای گروه محصولات غذایی و انواع آشامیدنی‌ها برابر با ۹۱۶ فقره بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹ درصدی را ثبت کرده است؛ مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این گروه نیز بیش از ۳۹ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۲۳ درصدی را به همراه داشته است. اما اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برابر با ۲۲ هزار و ۶۹۵ نفر است که این عدد رشد ۲۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. همچنین در این بازه زمانی برای گروه ساخت محصولات کانی غیرفلزی نیز ۸۵۶ فقره جواز تاسیس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است.

همچنین سهم این بخش از سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشدی حدود ۲۱ درصدی را ثبت کرده است، اما اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برابر با ۱۵ هزار و ۴۵۶ نفر است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشدی بیش از ۱۶ درصدی را ثبت کرده است.

سهم ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک نیز از جوازهای تاسیس صادره برابر با ۶۸۴ فقره بوده است. به این طریق این استان در رده سوم بیشترین دریافت‌کنندگان جواز قرار گرفته است و توانسته نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۵/ ۲۳ درصدی را تجربه کند. با توجه به جوازهای صادره مجموع سرمایه پیش‌بینی شده برای این بخش بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت حدود ۳۰ درصدی داشته است. میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برای ۱۱هزار و ۶۳۰نفر است. اما ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز در این مدت توانست ۵۹۷ فقره جواز تاسیس را به خود اختصاص دهد و رشد ۲۷ درصدی را به لحاظ تعداد تجربه کند. رشد جواز تاسیس این بخش به لحاظ تعداد در حالی اتفاق افتاده که این گروه نیز به لحاظ پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در مدت زمان مورد بررسی، افتی حدود ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این گروه بیش از ۸۲ هزار میلیارد ریال است. اما اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برای ۱۳ هزار و ۴۱ نفر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد بیش از ۵ درصدی همراه شده است.  پنجمین گروه به لحاظ تعداد درخواست نیز به ساخت محصولات فلزی فابریکی اختصاص دارد؛ برای این گروه در مدت زمان مورد بررسی، ۵۴۹ فقره جواز تاسیس صادر شده است. براساس آمار اعلام شده مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این بخش بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال بوده و رشدی ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. اما اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز برای ۹ هزار و ۶۱ نفر است و رشدی بیش از ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

استان‌های پیشرو

آمارهای اعلام شده بیانگر آن است که استان‌های «خراسان‌رضوی، فارس، یزد، سمنان، قم و آذربایجان شرقی» بیشترین جواز اخذ شده را به خود اختصاص داده‌ و توانسته‌اند در میان استان‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران قرار گیرند. سرمایه پیش‌بینی‌ شده برای ۵۵۴ فقره جواز تاسیس صادره در خراسان رضوی بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال است. اما سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای استان فارس نیز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است که برای ۴۶۰ فقره جواز تاسیس صادره است. در استان یزد اخذ ۴۶۰ فقره جواز در مدت زمان مورد بررسی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال ثبت شده است. استان سمنان به‌عنوان چهارمین استان جذاب برای سرمایه‌گذاران موفق به اخذ ۴۳۸ فقره جواز تاسیس شده و برای این میزان جواز نیز سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. در استان قم نیز با صدور ۳۹۲ فقره جواز، پیش‌بینی سرمایه بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال ثبت شده است. برای استان آذربایجان‌شرقی نیز بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است، مجموع جواز‌های تاسیس صادره برای این استان ۳۶۲ فقره است.

ارزیابی‌های صورت‌گرفته همچنین از شتاب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حکایت دارد. آخرین وضعیت صدور جواز تاسیس در مدت زمان موردبررسی بیانگر آن است که روند سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۹۲ درصدی داشته است که با این شرایط می‌توان گفت زمینه برای خروج این مناطق از بن‌بست رکود فراهم شده است. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این دوره زمانی، از مجموع ۶ هزار و ۶۹۶ فقره جواز تاسیس صادره در کشور، ۱۰۴ فقره جواز تاسیس برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ تعداد رشد حدود ۹۲ درصدی داشته است. سرمایه پیش‌بینی شده برای این تعداد جواز تاسیس بیش از ۹۷هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰درصد رشد داشته است.