محمد شریعتمداری در سفر به استان گیلان و بازدید از زیرساخت‌های صنعتی این استان، در نشست مشترک با مجمع نمایندگان گیلان،‌ رفع این نقص تاریخی را مستلزم همکاری مجلس با ایجاد قوانین حمایتی و عزم جدی دولت در اجرای این قوانین برشمرد و گفت: مصوبات کارشناسی مجلس و اجرای صحیح آن از سوی دولت در بهبود وضع تولید بسیار اثرگذار خواهد بود.

به گزارش شاتا، وزیر صنعت، معدن و تجارت به روند روبه رشد سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و معدنی اشاره کرد و افزود: به رغم تمام دغدغه‌های موجود مردم هنوزاز حضور در عرصه تولید استقبال می‌کنند و روند سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صنعتی همچنان بالا است و باید از این فرصت بهره گرفت. وی همچنین بر ضرورت اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: هم اکنون این قضیه فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد کرده، در صورتی که مالیات ارزش افزوده باید از مصرف‌کننده نهایی دریافت شود. وی گفت: پیشنهاد می‌کنم برای کوتاه مدت حداقل مالیات بر ارزش افزوده در برخی حوزه‌های تولید حذف شود و امیدوارم با همراهی مجلس در تسریع اصلاح مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تصمیمی که می‌توان در جلسه هماهنگی سران سه قوه گرفت، در این حوزه به تولید کمک کرد.

شریعتمداری در ادامه فشارهای ناشی از عهدشکنی آمریکا در برجام را به گلوله‌ای برفی تشبیه کرد و گفت: با هوشیاری و همکاری نباید اجازه دهیم این گلوله برف که ریشه سیاسی دارد به بهمن تبدیل شود، چون عرصه در اختیار ماست و باید کنترل کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت به دست گذاشتن دشمن روی صنایع اشتغال‌زای کشور اشاره کرد و افزود: خودروسازی، فولاد و پتروشیمی از جمله این صنایع هستند، چون اشتغال و درآمد صادراتی بالایی دارد و باید با وحدت و هماهنگی مشکلات را پشت سر بگذاریم. شریعتمداری با توجه‌ به نقش مردم در هدایت و مدیریت کشور افزود: مردم نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند و مطالبات خود را از آنها پیگیری می‌کنند، شایسته‌سالاری و استفاده از افراد موثر، حق و حتی مسوولیت نمایندگان است، حتی انتقاد از دولت حق افراد است و یکی از برکات کشور چند صدایی است و فقط باید نسبت به خطوط قرمز و منافع ملی حساس باشیم، اما این منافاتی با همکاری و همراهی و تلاش برای کاستن از مشکلات مردم ندارد.

وی افزود: فشار نقدینگی یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور است که باید برای کنترل آن برنامه ریزی کرد، همه شاهد بودیم وقتی خودرو عرضه شد ۵۳ میلیون مراجعه با ۶ میلیون آی پی اختصاصی و یک میلیون و چهارصد فرم تکمیل شده و آماده پرداخت وجود داشت که خود نشانه وجود نقدینگی بالاست. وی بر لزوم به روز شدن قوانین مطابق شرایط جدید تاکید کرد و گفت: زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد، تصمیمی برای شرایط موقت بود و امروز دولت به دنبال این شرایط، تمهید لازم را انجام داد تا ارز رسمی به کالاهای اساسی، ویژه، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کند.  وی تصمیم دولت برای آزاد کردن نرخ ارز را واکنشی به سوداگری‌های احتمالی دانست و گفت: بسیاری از تقاضاهایی که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشت غیر واقعی بود و با توجه به وضعیت حوزه پتروشیمی و بازار برای حمایت از این صنایع ارز نیمایی در نظر گرفتیم.