جذب سرمایه مستقیم و غیرمستقیم خارجی در زمینه‌های مختلف معدنی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود؛ به‌طوری که مهدی کرباسیان در این نشست با اشاره به ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در زمینه‌های مختلف معدنی در ایران را اعلام کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهان سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در بخش معدن است و از آن حمایت می‌کند و سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران با توجه به مزایایی که در داخل برای فعالیت معدنی وجود دارد از اولویت همکاری‌های دو طرف محسوب می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ایران برنامه وسیعی برای توسعه معادن و همچنین صنایع فولاد،‌ آلومینیوم،‌ مس، طلا،‌ زغال‌سنگ و همچنین امور زیرساختی،‌ محیط زیست، ماشین آلات با دانش روز دارد،‌ این نشست این فرصت را ایجاد کرد تا اهداف توسعه‌ای این بخش نیز ارزیابی شود.  در این نشست همچنین بر عزم مشترک توسعه همکاری‌های کشورهای اتحادیه اروپا با ایران نیز تاکید شد و پلونداکوف، سفیر بلغارستان با بیان اینکه ایران کشوری غنی از مواد معدنی است، عنوان کرد: کشور‌های اتحادیه اروپا می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش و همکاری‌های لازم در زمینه انتقال دانش مهندسی با ایران وارد همکاری شوند.

پلوندا کوف  از ذخایر معدنی ایران به‌عنوان فرصت خوبی برای همکاری یاد کرد و گفت: باید زمینه همکاری در بخش‌های انتقال دانش فنی، ماشین آلات، انرژی، آب، مدیریت پسماند، آب شیرین کن و ... بین ایران و اروپا فراهم شود. وی گفت: معتقدم شرکت‌های اروپایی در ایران برای همکاری موقعیت خیلی مناسبی دارند، اما جای کار بیشتری دارد. ما در بخش آموزش نیز متخصصان و مهندسان خوبی داریم که می‌توانیم در ارتقای استانداردها به ایران کمک کنیم. پلوندا کوف این نشست را بسیار مفید دانست و گفت: برگزاری این جلسات گام خوبی در جهت ایجاد همکاری است.

کیت ویلینگز وابسته بازرگانی انگلیس نیز در این نشست خواستار تشریح جزئیات نحوه همکاری و ارائه اطلاعات مورد نیاز شد که کرباسیان در پاسخ گفت: برای آغاز این همکاری‌ها نیاز است تا از هر دو طرف، شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری دیدارهایی در ایران یا کشور خود داشته باشند و به بیان اطلاعات و دیدگاه‌های خود برای توسعه همکاری بپردازند تا به نتیجه مطلوب برسند. طی این نشست سفیر کرواسی در مورد نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر امور خارجه ایران درخصوص این همکاری پرسیدند که کرباسیان اظهار کرد:‌ من مطمئن هستم آقای شریعتمداری از این همکاری حمایت خواهند کرد و امیدوارم آقای ظریف نیز از این همکاری حمایت کنند. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)   با اشاره به وجود 68 نوع ماده معدنی از نفت و گاز تا طلا، مس، آهن و کروم در ایران تاکید کرد: در همه این زمینه‌ها امکان همکاری مشترک هم در بخش توسعه صنعت و هم تجهیز و نوسازی آن وجود دارد.

به گفته کرباسیان، در بخش فولاد نیز امسال قصد افزایش صادرات و رسیدن به صادرات هشت میلیون تنی را داریم، از سوی دیگر فرصت سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره‌های صنعت وجود دارد که با توجه به تقاضای جهانی، این سرمایه‌گذاری‌ها بسیار سودآور خواهد بود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بخش نفت و گاز نیز امکان سرمایه‌گذاری مشترک با اروپا در دریای عمان و خلیج فارس در شهرهای بندرعباس، پارسیان واقع در شرق عسلویه و چابهار وجود دارد.   این مقام مسوول تاکید کرد: علاوه بر توسعه بخش معدن، ایران خواهان فناوری‌های جدید است، زیرا به رغم برخورداری از پتانسیل غنی معدنی، فناوری‌های بهره‌برداری چندان به روز نیستند.

کرباسیان همچنین آخرین وضعیت پیشرفت طرح‌های فولادی را اعلام کرد و از افتتاح مجتمع فولاد سپیددشت به‌عنوان اولین افتتاح فولادی در سال ۱۳۹۷ خبر داد. وی افزود: در ۶ ماه دوم سال جاری سه واحد شادگان، نی‌ریز و میانه به تولید رسیدند و فولاد سبزوار نیز در حال حاضر وارد چرخه تولید شده و آماده افتتاح است و در سال آینده نیز دو طرح آهن اسفنجی دیگر به افتتاح خواهد رسید و فولاد سپیددشت به‌عنوان اولین طرح فولادی سال آینده، اواخر ۱۳۹۷ افتتاح می‌شود به گفته وی تلاش می‌شود که ظرف یکی - دو سال آینده پرونده هفت طرح فولادی بسته شود. مدیرکل هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در این نشست ضمن اشاره به سابقه طولانی همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی گفت: بسیاری از شرکت‌های ایرانی با همکاری شرکت‌های اروپایی تاسیس شدند و سال‌ها اروپا شریک تجاری شماره یک ایران بود تا اینکه مساله تحریم‌های بین‌المللی پیش آمد.    مدیرکل هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امورخارجه همچنین تصریح کرد: ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی نیز حمایت می‌کند و تنها به دنبال جذب شرکت‌های بزرگ نیست.