وی درباره افزایش درخواست فعالیت‌های اقتصادی تصریح کرد: در عصری که فعالان اقتصادی ما از مشکلات رنج می‌برند در ۱۰ ماه گذشته شاهد تقاضای تاسیس بیش از ۱۶ هزار واحد صنعتی بوده‌ایم که بیشتر از ۲۳ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، تمام تلاش بر این بود تا با همراهی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان، سازمان‌ها و... قدم‌های خوبی برای تصویب لایحه بودجه ۹۷ برداریم. شریعتمداری با اشاره به مشکلات اقتصادی در یک سال اخیر عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی صنعت ما بحث نوسازی است. ما بالغ بر ۸۵ هزار واحد صنعتی در کشور مشغول به کار داریم که بالغ بر ۸۰ هزار واحد از آنها صنایع کوچک و متوسط هستند و قریب به ۴۰ هزار واحد از این صنایع در شهرک‌های صنعتی بوده که نیازمند نوسازی و بازسازی هستند. وی ادامه داد: برای نوسازی، تامین منابع مالی از نیازهای اصلی محسوب می‌شود و نرخ تامین منابع مالی اگرچه روی کاغذ ۱۸ درصد است اما در برخی بانک‌ها ۲۰ درصد است که با ۲۰ درصد امکان نوسازی صنعتی وجود ندارد.

شریعتمداری درخصوص اقدامات صورت گرفته برای نوسازی صنایع عنوان کرد: یکی از اولویت‌های ما ضرورت نوسازی صنعتی است که برای حل آن تامین منابع مالی مهم است و در این خصوص ۳۲ هزار میلیارد ریال در بودجه ۹۷ برای نوسازی پیش‌بینی شده است. شریعتمداری یکی از معضلات صنعت کشور را تقاضا عنوان کرد و گفت: قدرت خرید مردم بر اساس آمارها در سال ۹۲ به سال ۸۲ بازگشته است، همچنین قدرت خرید در سال ۹۶ شبیه سال ۹۱ شده است که هنوز ۵ سال عقب هستیم. این امر نتیجه این است که تولیدکننده کالایش را تولید می‌کند و محصول او مرغوب است اما در انبارها باقی می‌ماند.

وی با اشاره به پیشنهادی برای حل این مشکل عنوان کرد: یکی از اقدامات به حرکت در جهت بازارهای صادراتی بازمی‌گردد که در این خصوص بسته‌های پیشنهادی هم تهیه شده و منابع مالی بالایی برای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده است که بخش قابل توجهی از این قدم‌ها در سال ۹۶ برداشته شد.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به روند تبلیغات در کشور و در عرصه فضای مجازی بیان کرد: روند تبلیغات به‌صورت شتابنده‌ای به سمت فضای مجازی در حال حرکت است و عرصه شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها گسترش یافته است. با وجود روزنامه‌های آنلاین، گوگل و... همچنان تلویزیون به‌عنوان مهم‌ترین مرکز تبلیغاتی جایگاه خود را دارد. وی افزود: به دلیل اینکه تلویزیون می‌تواند با جذابیت‌های بصری، صوتی و چهره‌های مشهور باوری را برای مصرف کالاهای ایرانی میان مردم ایجاد کند. ما باید در شبکه «ایران‌کالا» فرهنگ مصرف و کالای ایرانی را بیشتر از تبلیغ یک برند خاص مورد توجه قرار دهیم. فرهنگ‌سازی از ایجاد یک برند خاص ایرانی بهتر است و امیدوارم اندیشه مسمومی که معتقد است کالای ایرانی بی‌کیفیت است، را از بین ببریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما در عرصه تبلیغات ایرانی شبکه‌های گسترده‌ای داریم و در حال حاضر شورای حمایت برندسازی را در وزارتخانه‌ها ایجاد کرده‌ایم. در آینده نزدیک استارت‌آپ‌ها در راس بالاترین ایجادکننده‌های درآمد و ثروت خواهند بود و سازمان صنایع کوچک در خدمت شبکه «ایران‌کالا» است تا بتوانیم این کار را توسعه دهیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در خدمت شبکه ایران کالا برای توسعه این شبکه است، اضافه کرد: این سازمان با به کارگیری NGO‌ها، همکاری با شهرداری‌ها برگزاری نمایشگاه‌ها در این راه کمک می‌کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه استارت آپ‌های کشور به زودی در راس تولید‌کنندگان درآمد و ثروت در اقتصاد ایران جایگاه ویژه‌ای پیدا خواهند کرد و به تبلیغات در سایر صنایع کوچک کمک می‌کنند، گفت: توانایی در ایجاد ارزش افزوده در بین جوانان وجود دارد، این توانایی شاید کمتر در تاریخ ایران شناسایی شده است.  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز دراین مراسم با اشاره به اینکه خوشبختانه کشور ما به‌رغم همه محدودیت‌ها در منابع آب با همت تولیدکنندگان توانسته است، بخش عمده‌ای از نیاز کشور را تامین کند، به‌طوری‌که۷۰ میلیارد دلار تولید ما محصولات غذایی است، عنوان کرد: با توجه به کمبود آب توانسته‌ایم روز به روز وابستگی محصولات غذایی‌مان را به خارج از کشور کاهش دهیم. وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر با توجه به فضای رقابتی راهی نداریم جز اینکه محصولات قابل عرضه ایجاد کنیم تا در زمان مناسب در بازارهای داخلی و جهانی آنها را ارائه دهیم که در این شرایط بحث برند و معرفی کالا مطرح می‌شود که امیدواریم با کمک رسانه ملی بتوانیم به اهدافمان که تولید بیشتر است، دست پیدا کنیم.